گزارش باغ من؛ سیزده بدر با طعم افطاری در طبیعت

به گزارش باغ من، سال جاری به خاطر تقارن روز طبیعت و ماه رمضان برگزاری آیین سنتی سیزده بدر رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و شاهد برگزاری سفره های افطار در پارک ها و بوستان ها خواهیم بود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: ایرانی ها باستان در شروع سال نو بعد از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را که روز فرخنده ای است به باغ و صحرا می رفتند و در واقع رسمی بودن نوروز را با این روز به پایان می بردند.
با این حال برخی اعتقاد دارند که در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند و واژهٔ سیزده به در به معنای «در کردن نحسیِ سیزده» است. اما وقتی به معانی واژه ها نگاه نماییم برداشت دیگری از این واژه میتوان داشت. «در به معنای دره و دشت» می تواند جایگزین شود و این در شرایطی است که حتی برای اثبات این که ایرانی ها قدیم هم سیزده به در را نحس می دانستند، هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.
بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی تمام می شود. از طرفی تا کنون هیچ تاریخ نگار و پژوهشگری دلیلی برای نحس بودن روز سیزدهم نوروز نیاورده است.

پس با نگاهی کلی میتوان گفت واژهٔ «سیزده به در» به معنای «سیزدهم به سمت در و دشت شدن» است که همان مفهوم بیرون رفتن و در دامان طبیعت سر کردن را می دهد.
گره زدن سبزه، خوردن کاهو و سکنجبین، پختن خوراک های متعدد بخصوص آش رشته همچون رسوم این روز است. یکی از آئین های این روز سبزه گره زدن است که بیش تر جوانان در این روز این کار را انجام می دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که همیشه سبز و شاداب باقی بمانیم.
امسال روز طبیعت با ماه مبارک رمضان همزمان شده است و «سیزده بدر» سفره افطاری در بوستان های شهر گسترده می شود.
در طبیعت جز ردپا باقی نگذاریم
روز طبیعت فرصتی مناسب برای لمس طبیعت و لذت بردن از آن است با این وجود متأسفانه سیزدهم فروردین یکی از روزهایی است که به علت کم توجهی و بی مبالاتی برخی افراد نسبت به محیط زیست، طبیعت بیشترین صدمه ها را در این روز متحمل می شود.
می توان با رعایت برخی رفتارها محیط زیست را حفظ کرد چونکه محیط زیست داشته ای عمومی است و همه نسبت به آن مسئول هستند.
چند نکته ساده برای حفظ محیط زیست در روز طبیعت
برای افروختن آتش در طبیعت در صورت نیاز، وسایلی مانند اجاق سفری یا گاز پیک نیکی به همراه داشته باشید و از روشن کردن آتش غیر محصور و مهار نشده در طبیعت جدا خودداری کنید.
حتماً در خودرو و وسایل سفر، کیسه زباله به همراه داشته باشید و زباله ها را با خود از طبیعت برگردانید.
در طبیعت از شکار، زنده گیری حیوانات، چیدن گیاهان و گل ها، نمونه برداری از سنگ ها و خاک ها خودداری کنید.
از رهاسازی ماهی قرمز که از گونه های مهاجم است و سبب بیماری در گونه های طبیعی می شود در آبراه ها و محیط های طبیعی خودداری کنید.
به جای رها کردن سبزه در رودخانه ها و روان آب ها، که باعث آلودگی می شود، سبزه ها را در خاک دفن کنید چونکه این اقدام سبب حاصلخیزی خاک و همینطور پیشگیری از آلودگی زیست محیطی می شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار داشت: خودرو های بازیافت در ۳۲ نقطه از شهر اصفهان در روز طبیعت آماده دریافت سبزه های نوروزی از شهروندان هستند.
غلامرضا ساکتی عنوان کرد: خودرو های بازیافت شهرداری اصفهان سیزدهم فروردین سبزه ها را از شهروندان تحویل می گیرند و کیسه زباله به آنان تقدیم می کنند.
وی افزود: این خودرو های بازیافت از ساعت ۸: ۰۰ بامداد تا ۱۳: ۰۰ ظهر در نقاطی چون ورودی و خروجی شهر و نقاط توریست پذیر مستقر هستند و به شهروندان خدمت رسانی می کنند.
فصلِ حساس زادآوری حیات وحش است؛ از ایجاد صدای بلند در مناطق پرهیز شود
حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای عرصه های طبیعی ارزشمندی شامل مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش و مناطق شکار ممنوع می باشد، عنوان کرد: روز طبیعت سال جاری (۱۳ فروردین) هیچ مانعی برای بازدید و تفریح گردشگران و علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش در این مناطق وجود ندارد اما باید با هماهنگی اداره حفاظت محیط زیست و در چهارچوب حفظ قوانین باشد.

وی تصریح کرد: طی سه سال قبل به علت همه گیری کرونا در روزهای نوروز و روز طبیعت ورود گردشگران به مناطق تحت مدیریت محیط زیست ممنوع بود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: از گردشگران و بازدیدکنندگان مناطق انتظار داریم در حفظ و پاکیزگی طبیعت کوشا باشند و زباله هایشان را جمع آوری کنند.
اکبری خاطرنشان کرد: از گردشگران و علاقه مندان به طبیعت انتظار می رود در صورت مشاهده حیات وحش در مناطق با آنها با مهربانی رفتار کرده و از هر گونه مزاحمت یا غذا دهی دستی به حیوانات اجتناب کنند.
وی افزود: با عنایت به این که بهار فصل حساس زادآوری حیات وحش است، انتظار می رود افراد برای حفظ آرامش حیات وحش در مناطق حفاظت شده از ایجاد صداهای بلند بپرهیزند
معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان بر ضرورت خودداری از شستن خودرو ها پیرامون زیست بوم های آبی و چشمه ها و آلوده کردن آنها تاکید و تصریح کرد: سفارش می شود افراد از ورود هر گونه سلاح به طبیعت بخصوص در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع جدا اجتناب کنند.
وی افزود: از گردشگران درخواست داریم عبور و مرور آنها در این مناطق از جاده های عمومی باشد و بی جهت با خودرو در بیابان ها رانندگی نکنند چونکه این اقدام سبب ایجاد جاده جدید، از بین رفتن پوشش گیاهی و برهم خوردن آرامش منطقه و فرار حیات وحش می شود.
بنابراین گزارش، از همین امروز تمرین نماییم در طبیعت چیزی به جز ردپا باقی نگذاریم و چیزی جز عکس برنداریم.