در سفر رئیس سازمان محیط زیست به نطنز مطرح شد؛ ضرب الاجل یک ماهه سلاجقه برای معادن نطنز

به گزارش باغ من، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از معادن نطنز اعلام نمود که در بازه زمانی یک ماهه با معادنی که تابحال خلاف قوانین عمل کردند برخورد شود.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی سلاجقه پس از ظهر پنجشنبه در بازدید از معادن شهرستان نطنز و کرکس کوه با اشاره به اینکه خیلی از مسائل زیست محیطی در ارتباط با خلاء قانونی می باشد اما در مورد این معادن خلاء قانونی وجود ندارد، عنوان کرد: با اقداماتی که توسط مدیرکل محیط زیست اصفهان صورت می گیرد امیدواریم در یک بازه زمانی یک ماهه خبرهای خوشی از این منطقه بشنویم و با معادنی که مغایر قانون عمل می کنند باید مطابق قانون با آنها برخورد شود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد را برای مردم در کنار محیط زیست سالم می پذیریم، تصریح کرد: در محیط زیست یک بحثی به نام ارزش گذاری اقتصادی وجود دارد؛ ما می گوئیم اگر مقرر است کاری در منطقه ای اتفاق افتد باید دید چه از دست می دهیم قیمت گذاری نماییم و چه بدست می آوریم و در این از دست دادن صرفا منافع بازاری مطرح نیست.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: یک منطقه که جانور، گیاه و جاندار وجود دارد حتی باید از نظر منظر و سیمای طبیعی و تلطیف آب و هوا قیمت گذاری شود؛ به بیان دیگر باید خدمات اکوسیستمی و زیست محیطی که عرضه می شود قیمت گذاری و تفاوت آن چه که از دست می دهیم و آن چه بدست می آوریم مقایسه کرد.
نقشه ارزش گذاری اقتصادی ۶ استان کشور تهیه شد
سلاجقه با اشاره به اینکه در دولت مردمی و انقلابی نقشه ارزشگذاری اقتصادی ۶ استان کشور آماده شد، افزود: سال جاری تلاش می نماییم حداقل حدود ۸۰ درصد کشور زیر پوشش نقشه ارزش گذاری اقتصادی قرار گیرد و زمانیکه این نقشه منتشر شود برای درخواست هر معدن کاوی ارزش محدوده با میزان اشتغال و کالا و ارزش افزوده ای که ایجاد خواهد کرد، مقایسه و بررسی می شود.
وی اظهار داشت: در راه که می آمدم، نگاه می کردم دانش بومی کشاورزی که در این منطقه وجود داشته منهدم شده و هویت مردم منطقه را از بین برده است و منابع آبی مناسبی که در این حوضه وجود داشته، باطله های معدنی سبب شدند که تخریب شوند و به مناطق نرسند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: می دیدم که معادن روی زمین که خود مردم با اشتیاق اشتغال و توان فکری خلاقیت ایجاد می کردند از بین رفته و افراد دیگر آمدند معدن کاوی می کنند؛ چه افرادی بودند که حکم دیوان عدالت اداری ابطال می شود و این حکم بر چه اساسی بوده است؟
سلاجقه خطاب به دوستداران محیط زیست نطنز اظهار داشت: به عنوان سومین خادم شما در محیط زیست کشور آمده ایم که مشکل را حل نماییم و مسئول سازمان صمت در شهرستان و استان اصفهان باید به وظیفه خود عمل کنند.
وی خاطرنشان کرد: درمورد آن چه که در این منطقه اتفاق می افتد ما برای سازمان صمت قانون داریم؛ برای معدن کاوی که مجوز سطحی و حجمی دارند تکالیفی هم دیده شده است، معدن کاوان پشت صفحه مجوز را هم بخوانند!
طرق رود منظری از باطله های معدنی شده است
سلاجقه اظهار داشت: به همه معدن کاوان کشور اعلام می کنم اگر به تعهدات مجوز عمل نکنند به آنان مجوز داده نخواهد شد؛ معادن کرکس جزو معادن استراتژیک کشور نیستند، اجازه نمی دهیم کرکس کوه که منبع تأمین آب از بین ببرند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: در این مساله دولت در کنار شما است که همراه محیط زیست هستید و این مطالبه را حتما پاسخ خواهیم داد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: در معدن کاوی زشت ترین کاری که می تواند اتفاق افتد توهین به شعور مردم و مسؤلان است؛ روستای زیبای طرقرود را وقتی نگاه می نماییم منظری از انباشت از باطله های معدنی شده و این توهین به فرهنگ ایرانی است. کدام مسئول اینجا آمده معدن کاوی کند که هر بلائی خواسته به سر مردم منطقه بیاورد؟ با کوچک ترین وزش بادی باطله ها در خانه مردم است.
وی با اشاره به اینکه مجموعه بهداشت و درمان در این منطقه باید به وظیفه خود عمل کند، اظهار داشت: مردم ولی نعمت ما هستند، سازمان صمت و محیط زیست خادم شما هستند و منافع مردم را بر منابع دولت ترجیح می دهیم چونکه دولت اگر قرار باشد منافعی داشته باشد در جهت منافع شما است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حتما جایگاه محیط زیست کشور را به پشتیبانی شعار سال حفظ خواهیم کرد همانگونه که رهبر انقلاب چند سال پیش اعلام نمودند که مساله محیط زیست اولویت کشور است و مساله این دولت آن دولت نیست و به عنوان یک اصل در اصل پنجاهم قانون اساسی مطرح گردیده است.
سلاجقه خاطرنشان کرد: کشور به معدن نیاز دارد اما هر چیزی قانون دارد؛ معادن این منطقه چهره شهر و روستا را با کمال وقاحت بهم ریختند و ما جلوی اینها را می گیریم.
وی با اشاره به اینکه مساله معادن کرکس کوه را اولویت شورایعالی محیط زیست قرار خواهیم داد، افزود: کرکس یک منطقه حفاظت شده است و برای خود قانون دارد؛ سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی کشور در قسمت دولت می باشد.
اجازه تخریب بیشتر به معادن کرکس نخواهیم داد
سلاجقه تصریح کرد: ما به معادن کرکس اجازه تخریب بیشتر نخواهیم داد چونکه چهره این منطقه مانند مانند جنگ زده و کاملا منطقه باطله ها شده و شبکه هیدورگراف منطقه را از بین برده اند اما کسی که این کار را کرده باید شرایط را به گذشته برگرداند وگرنه از همه ظرفیتهای قانونی برای برخورد استفاده می نماییم.
وی اضافه کرد: بحث معادن کرکس را روز یکشنبه در جلسه هیئت دولت خدمت رئیس جمهوری مطرح خواهم کرد این منطقه باید نجات یابد.
رویکرد حفاظتی صِرف برای محیط زیست پاسخ نمی دهد
سلاجقه با اشاره به اینکه دولت انقلابی تاکید دارد که هیچ پروژه بدون مجوز زیست محیطی کلنگ زنی نشود، خاطرنشان کرد: علیرغم این در بُعد اقتصادی موظفیم کمک کرده و فرآیندها را تسهیل نماییم چونکه رویکرد حفاظتی صِرف برای محیط زیست و منابع طبیعی کشور دیگر پاسخ نمی دهد.
وی افزود: هنر اینست که انسان را داشته باشیم به عنوان اشرف مخلوقات نه صاحب مخلوقات تا در کنار مخلوقات از ظرفیتهای طبیعی استفاده نماید و طبیعت به عنوان میراث آینده حفظ شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مصارف آب فولاد نطنز هم اظهار داشت: فولاد نطنز باید با استفاده از پساب شهری فعالیت خویش را ادامه دهد و منابع آب و چاه ها پلمب شوند و باید حتما برآورد مصرف آب صورت گیرد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، علی سلاجقه بعد از بازدید از وضعیت معادن نطنز و گفتگو با دوستداران محیط زیست این شهرستان به پارک ملی قمیشلو در شهرستان تیران و کرون رفت و با تعدادی از محیط بانان استان ملاقات و گفتگو کرد.

منبع: