موتورسیکلت های برقی به برنامه هفتم نرسیدند

به گزارش باغ من، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا ضمن اشاره به لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه که اخیراً از طرف هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، اظهار داشت: از بین ۲۲ فصل مندرج در لایحه برنامه هفتم توسعه سرفصل جداگانه ای برای محیط زیست منظور نشده است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، با توجه به نقش وسایل نقلیه موتوری با سوخت فسیلی و بنزینی در تشدید آلودگی هوا و فرسودگی بیشتر از ۹۰ درصد موتورسیکلت های درحال تردد، توسعه به کارگیری موتورسیکلت های برقی بخصوص در کلانشهرها می تواند سبب کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد موتورسیکلت ها شود.

توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری با اولویت اتوبوس و تاکسی های برقی، هیبرید و گازسوز در کلانشهرها باعث بهتر شدن کیفیت هوا در این شهرها می شود که این مورد نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و اهتمام مراجع ذیربط یعنی وزارت کشور و شهرداری ها جهت توسعه ناوگان حمل و نقل پاک است.

به گفته داریوش گل علیزاده – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست – در قانون هوای پاک شهرداری ها و وزارت صمت مکلف شده اند نسبت به برقی سازی موتورسیکلت های کار و پیک موتوری اقدام نمایند.

همچنین جعفر تشکری هاشمی – رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران – با اشاره به اینکه امسال کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه ۱۴۰۲ انجام دادیم، توضیح می دهد: در بودجه سالجاری مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای مساله موتورسیکلت در نظر گرفته شد که امیدواریم با همت شهرداری تهران شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم. این ۷۰۰ میلیارد تومان در مساله عرضه تسهیلات به موتورسیکلت. داران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

درحالی که موتورسیکلت ها چنین تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارند و برای توسعه آنها بودجه هم در نظر گرفته شده است حالا اخبار از آن حکایت می کند که موتورسیکلت های برقی جایی در برنامه هفتم توسعه ندارند.

بدین جهت سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفتگو با ایسنا با بیان این نکته که یکی از مهم ترین بندهای حذف شده در لایحه برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم توسعه، بند “ش” ماده ۳۸ برنامه ششم است، اظهار نمود: در این بند دولت مکلف بوده سالانه به میزان ۱۰ درصد از موتورسیکلت های بنزینی در حال تردد در کشور را با موتورسیکلت های برقی جایگزین کند.

وی اضافه کرد: باآنکه این بند طی سالهای بعد از تصویب برنامه ششم توسعه تقریبا عملکری برابر صفر داشته اما محمل بسیار خوبی برای اجرای طرح های جایگزینی موتورسیکلت ها با موتورسیکلت های برقی است و عملاً تنها سند بالادستی در این عرصه به حساب می آید.

به گفته میرزایی قمی برپایه آمارها در شهر تهران ۲۱ درصد از انتشار آلاینده های گازی و ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق سهم حدود سه میلیون موتورسیکلت در حال تردد است که بیشتر آنها هم فرسوده اند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: این ناوگان سهم عمده ای هم در سبد مصرف سوخت کشور دارد و یکی از عوامل بالا بودن سرانه ی مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها است و برقی سازی این ناوگان بهترین راهکار برای مقابله با این اثرات مخرب به حساب می آید.

وی ضمن اشاره به این که در حالی که شهر های بزرگ کشور بخصوص تهران هر سال با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، اظهار نمود: شهرداری تهران بعنوان یک پیشگام در حوزه برقی سازی موتورسیکلت ها برای جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه برنامه ریزی نموده است و این مورد را با جدیت دنبال می کند. با این وجود حذف اجبار به جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با نوع برقی آنها طبیعتاً کار را برای برنامه ریزی و اجرای اقدامات در این عرصه دشوار می کند.

میرزایی قمی در انتها تاکید کرد: بدیهی است که اجرای طرح هایی مانند جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با برقی صرفا از طرف یک نهاد امکان پذیر نیست و همکاری و مشارکت کلیه دستگاههای اجرایی مرتبط را در سطح ملی نیازمند است.