از نصب قلاده ماهواره ای برای یوزها چه خبر؟

به گزارش باغ من، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط در  مورد زیستگاه شمالی طی دو هفته اخیر رایزنی هایی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کرده و مقرر است کمک کنند تا در اطراف توران زیستگاه هایی را حفاظت نماییم تا گستره پراکنش یوز در توران امن شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، حدود یک هفته گذشته خبری در خصوص تلف شدن یک یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه جنوبی منتشر گردید. این در حالیست که ۶ تیرماه یک یوزپلنگ ماده دیگر در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای عباس آباد شهرستان میامی در اثر برخورد با ماشین تلف شد.
حسن اکبری در گفت و گو با ایسنا درباره ی منقرض شدن نسل یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه جنوبی اظهار داشت: نمی توان بطور قطعی اظهار نمود یوز تلف شده در زیستگاه جنوبی، آخرین یوزپلنگ آسیایی در منطقه جنوبی بود چونکه طبیعت بسیار گسترده است. زیستگاه های یوز بسیار وسیع هستند
وی افزود: یکی از یوزهای رصد شده در زیستگاه جنوبی همین یوزپلنگ تلف شده است و به سبب این که هیچ یوز جوان شناسنامه دار دیگری در این منطقه وجود نداشت، این خبر منتشر گردید اما واقعیت این است که در زیستگاه های بسیار بزرگ دیگری همچون نایبندان در طبس استان خراسان جنوبی، دربند در شهرستان راور استان کرمان و مناطق گسترده ای که در بین آنها وجود دارد و مناطق اطراف بهاباد و زیستگاه های وسیع و عرصه های بیابانی گسترده ممکنست یوزپلنگی در آینده دیده شود.
اکبری با تأکید بر این که در ایران مرکزی، وضعیت یوزپلنگ ها سال هاست که بسیار نگران کننده است، اظهار داشت: از حدود ۱۰ سال قبل در ایران مرکزی وضعیت یوز به حالت فوق بحرانی درآمد. عوامل بسیاری همچون توسعه معادن و جاده ها خیلی از زیستگاه های خارج از مناطق حفاظت شده را تحت تاثیر قرار داد همین طور جمعیت پایه کم و تعارضات زیاد زیستگاه های آزاد که قلمرو یوزپلنگ بود همچون مسائل موثر دیگر است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وسعت قلمرو یوزپلنگ ها و عدم مدیریت ما بر زیستگاه های آزاد به سبب این که از نظر قانونی، آن عرصه ها در قلمرو سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و ما نمی توانیم دخالتی در امور آنها داشته باشیم سبب شد جمعیت یوزپلنگ در وضعیت نگران کننده قرار گیرد.
اکبری در ادامه با اعلان اینکه کاهش جمعیت یوز بعد از تجربه شکوفایی آن طی دهه ۸۰ در ایران مرکزی است، اظهار داشت: در آن زمان وضعیت جمعیت یوز در ایران مرکزی خوب بود اما در دهه ۹۰ یکباره افت جمعیت جدی داشتیم و این نکته ما را به سمت این تفکر می برد که نکند در زیستگاه های شمالی همچون توران و میاندشت که هم اکنون به نسبت وضعیتی که داشت شرایط شکوفایی یوزپلنگ است، در آینده مشکلاتی برای آن ایجاد شود؟ بدین سبب باید برمبنای تجربه ها اجازه ندهیم یوزها در زیستگاه شمالی گرفتار مشکل شوند.
وی اشاره کرد: سازمان حفاظت محیط درمورد زیستگاه شمالی طی دو هفته اخیر رایزنی هایی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کرد و منابع طبیعی مقرر است کمک کنند تا در اطراف توران زیستگاه هایی را حفاظت نماییم تا گستره و پراکنش یوز در توران امن شود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این که هر دستگاهی وظایف و اختیارات خودرا دارد و باید به آنها عمل کند، اظهار داشت: هر بخش از طبیعت کشور در عرصه اختیارات یک نهاد است. به عنوان نمونه قسمتی از محیط زیست در اختیار سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط زیست است و بخش آب در عرصه وزارت نیرو، خاک در عرصه وزارت جهاد و…. است. ای وضعیت یک نقص ریشه ای و اساسی شمرده می شود که باید در طولانی مدت بررسی و مدیریت شود. طبیعت به یک مدیریت یکپارچه نیاز دارد و تا آن زمان همکاری بسیار اهمیت دارد اما الزام آور نیز نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که برای همکاری با منابع طبیعی تفاهم نامه ای امضا شده است؟ اظهار داشت: امضای تفاهم نامه هیچ الزامی ندارد. صیانت از طعمه ها و حیات وحش در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و صیانت از عرصه در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و آنها نیز باید وظایف خودرا انجام دهند. در عرصه حیات وحش، تکلیف قانونی مربوط به منابع طبیعی نیست اما برمبنای رایزنی ها، مذاکرات و پیشنهاداتی که شد آنها از این همکاری استقبال کردند و نتیجه آن اطلاع رسانی خواهد شد.
اکبری درباره ی ایمن سازی جاده هایی که در زیستگاه یوزپلنگ ها قرار دارند، اظهار داشت: در تلاشیم که زیستگاه های اطراف توران در شرق، غرب و شمال توران زیستگاه را امن نماییم و میزان طعمه را افزایش دهیم. در بحث امن سازی جاده ها هم وزارت راه با سرعت بیشتری کارها را باید انجام دهد که با اثر بخشی بیشتری نتیجه اقدامات را بتوانیم ببینیم، آن وقت می توانیم امیدوار باشیم آینده در زیستگاه شمالی همچون زیستگاه جنوبی نشود.
وی افزود: خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و سمنان چهار استان مهمی هستند که باید برای ایمن سازی زیستگاه های شمالی یوز همکاری کنند البته تمرکز فعالیت ها در استان سمنان است و خوشبختانه در عرصه سیاسی مانند استانداری، فرمانداری و… هم همکاری خوبی با ما صورت می گیرد و بعد خراسان شمالی، خراسان رضوی و سپس خراسان جنوبی نیز درگیر این مساله می شوند.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی چگونگی همکاریهای سیاسی اضافه کرد: وقتی استانداری و فرمانداری در استانها همکاری می کنند، دستگاه های دیگر نیز به تبع از آنها تا حدودی همکاری دارند چونکه وقتی کارهایی را می خواهیم انجام دهیم که در تکالیف معمول دستگاهها نیست یا اعتباراتی بیش از اعتبارات معمول نیاز دارد، نقش وزارتخانه ها و مراکز ملی دستگاهها نیز به میان می آید.
وی درباره ی حساسیت جاده های منطقه توران و… اظهار داشت: زمانی که این جاده ها ساخته شد و توسعه یافت، در زمان طراحی مطالبی مانند زیستگاه یوز مورد توجه قرار نگرفته بود و شاید اصلا در آن زمان این حساسیت ها نیز وجود نداشته است اما الان ما با یک جاده پر رفت و آمد مواجهیم و از سویی تا امسال وزارت راه باوجود توافقات مشترکی که داشته عملا پای کار نیامده است.
اکبری اشاره کرد: بازدیدی در ۲۹ فروردین سال جاری در پی تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده حامله از جاده عباس آباد داشتیم و از همان زمان انجام اقداماتی برای ایمن سازی جاده شروع شد. هرچند که همان موقع هم وزارت راه به ما اظهار داشت که اعتباراتی برای ایمن سازی جاده برای یوزها در نظر گرفته نشده است. با اینحال کار را شروع می نماییم و پیگیری های لازم را انجام می دهبم تا بتوانیم با فراغت بال بیشتری هزینه نماییم.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: در تمام رایزنی ها و جلساتی که داشتیم، مسئله «زمان» را با تاکید مطرح کردیم چونکه زمان کم است و تعداد یوزها به قدری اندک است که در صورت تلف شدن هر یک قلاده یوز، ظرفیت عظیم و بزرگی را در راه احیای یوز از دست می دهیم بدین سبب زمان بسیار اندک و اختصاص اعتبار دراین زمینه بسیار اهمیت دارد.
وی تاکیدکرد: حتی اگر اقدامات و طرح جامعی که به وزارت راه دادیم صورت گیرد، انتظار نداریم که تلفات جاده ای بطور کامل نداشته باشیم اما هر میزان تاثیرگذاری در کاهش تصادفات باارزش است.
اکبری درباره ی عملکرد وزارت نیرو در صیانت از یوز اظهار داشت: پیش از این نیز جلساتی داشتیم و مکاتبات مختلفی با وزارت نیرو کردیم که متعهد به ۱۰ کیلومتر نورپردازی شدند و اعتبارات آنرا در نظر گرفتند که به فرتبند مناقصه رسید و اجرای آن نیز شروع شده است. مطالبی همچون تعمیر آبگذرها و علایم هشدار دهنده همین طور کاهش سرعت که اهمیت بسیار بالایی دارد نیز در دستور کار قرار گرفته است.
نقش کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در جاده ها در حفظ جان یوزپلنگ ها وی درباره ی اقدامات انجام شده درباب کاهش سرعت در جاده عباس آباد نیز اظهار داشت: کاهش سرعت به حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت در آن مسیر، در کمیته ایمنی و حمل و نقل راه های استان سمنان تصویب شده است اما باید به تصویب کمیته حمل و نقل و ایمنی ملی برسد. ما بلا فاصله مکاتبات را انجام دادیم ولی متاسفانه هفته قبل این جلسه تشکیل نشد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: به سبب تاثیری که پلیس راهور در ابن زمینه می تواند داشته باشد، جلسه ای با آنها گذاشتیم. توضیحاتی دادیم و آنها قانع شدند و حتی پس از جلسه نیز مکاتباتی انجام دادند اما هنوز کمیته ایمنی و حمل و نقل ملی تشکیل نشده است. دبیرخانه این کمیته در وزارت راه است و یک کمیته فرابخشی در دولت شمرده می شود. هرچه که این کمیته کاهش سرعت را زودتر تصویب و معاونت راهداری با فوریت این مسئله را اجرا کند، یعنی دوربین های فعلی را فعال و دوربین های جدید اضافه کند و برمبنای میانگین سرعت برای راننده ها پیامک کند، می تواند نقش موثری در کاهش تلفات یوز در جاده ها داشته باشد.
تشکیل کمیته کارشناسی برای پایش یوز با بهره گیری از قلاده ماهواره ای اکبری در آخر درباره ی نصب قلاده ماهواره ای بر یوزپلنگ ها برای پایش دقیق آنها اظهار داشت: این طرح موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این دیدگاه ها را کمیته کارشناسی ارجاع کردیم چونکه قلاده ماهواره ای می تواند اطلاعات دقیقی از یوزها به ما دهد. به عنوان نمونه بیشتر در چه نقاطی قرار دارند؟ از چه نقاطی بیش از جاده ها عبور می کنند؟ و… بدین سبب خیلی از رفتارهای ناشناخته آنها را از این طریق می توانیم شناسایی نماییم ولی از طرفی نیز جمعیت یوز بسیار کوچک است و زنده گیری یوز ریسک دارد بدین سبب کمیته کارشناسی هفته جاری متشکل از متخصصان بیرون و کارشناسان درون سازمان محیط زیست تشکیل می شود.

منبع:

برچسب ها:, , ,