معاون هواشناسی اصفهان در گزارش باغ من؛ افزایش دمای اصفهان بی سابقه نیست

به گزارش باغ من، معاون اداره کل هواشناسی استان اصفهان اظهار داشت: افزایش دمای هوای اصفهان در تابستان سال جاری بی سابقه و پدیده نادر نیست و بازگشت النینو استان و کشور را درگیر تابستانی گرم تر از معمول کرده است.

نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: امسال افزایش دمای فراتر از نرمال در اصفهان از پیش مشخص بود و پیش بینی می شد تابستانی گرم تر از معمول خواهیم داشت.
وی افزود: با این وجود، بررسی ها نشان میدهد که افزایش دماها در استان اصفهان طی تابستان امسال بی سابقه نبوده است و این استان در گذشته هوای گرم تری نیز داشته اما نسبت به پنج سال اخیر در بعضی مناطق شمالی مانند اردستان، خور و بیابانک، بادرود و کاشان امسال شاهد افزایش دما هستیم.
افزایش ۲ درجه ای دمای بیشینه اصفهان نسبت به بلندمدت
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان اشاره کرد: تابستان امسال دمای بیشینه در بیشتر نقاط استان نسبت به دوره طولانی مدت (۳۰ ساله) بین ۱.۵ تا ۲ درجه سلسیوس و دمای کمینه آنها یک درجه سلسیوس بالا رفته است.
حاجی بابایی با اشاره به این که دمای میانگین استان نیز تابستان امسال ۱.۲ افزایش داشته است، اضافه کرد: طی یک هفته اخیر نیز افزایش ۲ تا ۳ درجه ای دمای کمینه (خنک ترین دما در طول شبانه روز) استان را در بیشتر مناطق استان شاهد بودیم بطوری که کمینه دمای شهر اصفهان با سه- چهار درجه افزایش در بعضی روزها به ۲۶ درجه سلسیوس رسید.
وی اظهار داشت: در مجموع بیشتر نقاط استان تابستان امسال با افزایش ۱.۵ تا ۲ درجه ای بیشینه دما درگیر بوده و این شرایط کمابیش تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد داشت.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: هوا طی این مدت هم در ساعات پس از ظهر گرم تر و هم در ساعات اولیه روز و اواخر شب گرم تر از معمول است.
النینو عامل تابستان گرم تر از معمول است
حاجی بابایی اشاره کرد: بطور عمده سال هایی که النینو یا جریانات گرم اقیانوس آرام فعال می شود، افزایش دما بدیهی است و این مساله پیچیده ای نیست و با بازگشت النینو تابستان های گرم تر از معمول اتفاق می افتد.
وی افزود: هر سالی که النینو حاکم شده افزایش دما داشتیم و این شرایط گرما پدیده ای نادر نیست و سراسر کشور درگیر است.
بارندگی داریم اما موسمی نیست
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی با اعلان اینکه ابرناکی هوای شهر اصفهان و مناطق شمالی استان طی این هفته بدلیل گذر امواج ناپایدار از غرب است و ارتباطی به سامانه بارشی موسمی ندارد، اظهار داشت: استان اصفهان تابستان امسال درگیر جریانات مانسون مشابه سال قبل نخواهد بود برای اینکه این جریانات حتی در خود منطقه هند ضعیف و منطقه شمال غرب اقیانوس هند گرفتار خشکسالی شدند.
حاجی بابایی اشاره کرد: انتظار بارندگی های سیل آسا مشابه سال قبل نداریم و هیچ الگوی هواشناسی این شرایط را نشان نمی دهد؛ هرچند احتمال وقوع رگبارهای موقت و لحظه ای وجود دارد اما بارش اثر گذار در استان نخواهیم داشت.
شرق و شمال اصفهان ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی است
وی درباب فعال شدن کانون های گردوغبار داخلی استان اصفهان، گفت: بررسی های هواشناسی نشان میدهد که هم اکنون مناطق شرق و شمال استان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش بارش دارند و متأسفانه این مناطق حدودا تا ۱۰۰ درصد درگیر خشکسالی طولانی مدت و کوتاه مدت شدند که موجب تشدید خشکسالی این مناطق است.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان افزود: با تشدید خشکسالی این مناطق آستانه جدا شدن خاک از سطح زمین خیلی پایین است و زمانی که باد می وزد علاوه بر کانون های گردوخاک موجود، سایر کانون های منطقه فعال و در راه حرکت تقویت می شوند و امسال شهرستان ورزنه بطور قطع درگیر ریزگردهای تالاب گاوخونی خواهد بود.
تداوم باد و گردوخاک در مناطق شمالی اصفهان تا ۳ هفته آینده
حاجی بابایی اضافه کرد: شهرستان اردستان و مناطق شمالی استان نیز متأسفانه جزو مناطقی هستند که علاوه بر کانون های داخلی تحت تأثیر گردوخاک کانون های برون استانی هستند که با تقویت گردوغبار داخلی شرایط نامساعد ایجاد کردند.
وی افزود: نیمه شمال استان، بیشتر کاشان و آران و بیدگل و مناطق همجوار با استان قم تا ۲- سه هفته پیش رو درگیر باد و گردوخاک و کاهش شعاع دید خواهند بود.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، اِل نینو (El Niño) یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا هفت سال یک دفعه موجب ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می شود همچون این ناهنجاری ها می توان به سیلاب های ناگهانی، خشک سالی، قحطی و اپیدمی اشاره نمود.
چرخه نوسانات جنوبی ال نینو (ENSO) به نوسانات دمایی بین اقیانوس و اتمسفر در قسمتی از اقیانوس آرام که روی خط استوا قرار دارد گفته می شود. میزان انحراف از این دمای طبیعی می تواند تأثیراتی روی فرآیندهای اقیانوسی و در نتیجه اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف زمین داشته باشد.
ال نینو در زبان اسپانیایی به مدلول «پسر کوچک» است و نخستین بار ماهیگیران حاشیه آمریکای جنوبی در قرن هفدهم میلادی این تغییر آب و هوایی را تشخیص دادند. به طور معمول نخستین نشانه شروع ال نینو گرم شدن غیرعادی آب اقیانوس است که در اواخر پاییز رخ می دهد.
بروز مدهای بلندتر از همیشه و توفان های تخریب کننده برای کشاورزان نشانه های دیگر بروز ال نینو است. به طور معمول ال نینو روی جریان های آب و هوایی آمریکای شمالی و غربی و کانادای مرکزی تأثیرگذار است و تأثیرات ثانویه در شمال غربی اقیانوس آرام پدیدار می شود و بارش های فراوانی بدنبال دارد.
بررسی ها نشان می دهند که در پنجاه سال قبل بسامد وقوع خشکسالی در جهان بطورکامل با وقوع ال نینو منطبق است. شاید حتی بتوان بخش قابل توجهی از خشکی سالیان اخیر خاورمیانه را به ال نینو نسبت داد. نشانه های آشکاری می گویند که افزایش ۲۲ درصدی مناطق فوق خشک جهان (بر اساس شاخص پالمر) که در قرن بیستم رخ داده، عمدتا تحت تأثیر فعالیت ال نینو در دهه هشتاد بوده است.
ال نینو (El Niño) و لانینا (La Niña) الگوهای پیچیده آب و هوایی و مربوط به تغییرات دمایی در اقیانوس های زمین است. لانینا، در زبان اسپانیایی به مدلول «دختر کوچک» و چرخه مخالف ال نینو است. رویداد لانینا نشان دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم کره جنوبی گرم تر از همیشه و در نیم کره شمالی سردتر از سالهای دیگر می شود.

منبع:

برچسب ها:, , ,