وجود ۹۰ میلیون هکتار عرصه آبخیزداری در کشور

به گزارش باغ من، به قول مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی در کشور حدود ۹۰ میلیون هکتار عرصه های آبخیزداری وجود دارد که نیازمند برنامه ریزی و مدیریت هستند.

حمید نوری در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با آخرین اقدامات انجام شده در حوزه آبخیزداری اظهار نمود: درسال ۱۴۰۲ با عنایت به دیدگاه مدیریت جامع حوضه های آبخیز برنامه ریزی های مناسبی انجام شده است، به همین جهت می توانیم بگوییم دراین زمینه به خوبی عمل کرده ایم.

وی بااشاره به کاهش حدود ۳۰ درصدی بودجه امسال نسبت به سال قبل در حوزه آبخیزداری، اظهار داشت: باآنکه حدودا اقدامات آبخیزداری نسبت به برنامه ریزی های گذشته در مورد عملیات آبخیزداری و کارهایی همچون آبخیزداری مکانیکی، بیومکانیکی و… کم شده است اما با در نظر گرفتن بودجه های متمم و تهاتر امیدواریم که بتوانیم آن چه را که برنامه ریزی کرده ایم به میزانی برسانیم که برنامه های آبخیزداری سالانه به آن میزان پیش رود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی کشور ضمن بیان این که در کشور حدود ۹۰ میلیون هکتار عرصه های آبخیزداری وجود دارند که نیازمند برنامه ریزی و مدیریت هستند، اظهار داشت: از این مقدار مطالعه حدود ۱۹ میلیون هکتار انجام شده است و میتوان برای آنها برنامه ریزی جهت اقدامات آبخیزداری صورت گیرد و عرصه های باقی مانده که حدود ۷۰ میلیون هکتار هستند هم به مطالعه تفصیلی- اجرایی نیاز دارند.

وی افزود: در دو فاز مطالعات و اقدامات اگر بخواهیم برای ۹۰ میلیون هکتار برنامه ریزی نماییم با میزان بودجه ای که در گذشته در موافقتنامه ها لحاظ شده بود نمی توانستیم انتظار میزان بالایی از مطالعات و اقدامات را داشته باشیم اما با در نظر گرفتن بودجه های متمم و تهاتر، فعالیتهای آبخیزداری می توانند شتاب بیشتری گیرند.

نوری در انتها خاطرنشان کرد: آبخیزداری علاوه بر مجموعه عملیاتی که ما نسبت به آن آگاهی داریم و درمورد آن صحبت می نماییم یک مدیریت، حکمرانی و تصمیم است؛ تصمیمی که در خیلی از مواقع کمک می نماید که فعالیت سایر نهادها و دستگاه ها بگونه ای شود تا جلوی خیلی از وقایع و رویدادهایی که باعث تخریب سرزمین است را بگیرد چونکه برخی بخش ها نیازمند حفاظت و مراقبت جدی هستند. همچون این وقایع میتوان به فرسایش، سیلاب ها و… که بعنوان مخاطرات طبیعی از آنها یاد می نماییم اشاره نمود.

برچسب ها:, , ,