دستور مخبر برای مدیریت منابع آب و الگوی کشت در جهت احیای دریاچه ارومیه

به گزارش باغ من، جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه و برنامه های در دست اقدام برای احیای آن عرضه شد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، محمد مخبر در این نشست ضمن اشاره به اقدامات سخت افزاری برای احیای دریاچه ارومیه نظیر اجرای طرح های آبرسانی، راه اندازی تصفیه خانه و خطوط انتقال آب اظهار داشت: مهم تر از اقدامات سخت افزاری برنامه های نرم افزاری و غیرسازه ای است که باید در چارچوب مدیریت منابع آب و کنترل برداشت های غیر مجاز دنبال شود.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از صدمه های جدی به دریاچه ارومیه ناشی از برداشت های غیر مجاز و گسترش چاه های مجاز نمی باشد که باید برای مدیریت این مورد تدابیر لازم اندیشیده شود.
مخبر با عنایت به گزارش های عرضه شده در مورد مصرف ۴، ۷ میلیارد متر مکعب آب برای محصولات کشاورزی، مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و تعیین الگوی کشت را گامی ضروری برای احیای این دریاچه دانست و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی بعنوان دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه را مکلف کرد در اسرع وقت و تا جلسه آتی ستاد، برنامه ای دقیق برای مدیریت منایع آب تدوین کنند به نحوی که در این برنامه مبحث معیشت کشاورزان و کشت جایگزین را هم مدنظر قرار دهند تا کشاورزان متحمل صدمه نشوند.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید با اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری و از راه مدیریت منابع آب شرایطی را فراهم نماییم تا حقابه دریاچه ارومیه تا حد امکان تأمین و از صدمه به این دریاچه جلوگیری شود.
در این نشست وزیر نیرو هم گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات صورت گرفته برای احیای این دریاچه عرضه کرد و اظهار داشت: طرح ها و پروژه های در دست اقدام شامل طرح های آبرسانی و خطوط انتقال تا دهه فجر به اتمام می رسد و تلاش خواهیم کرد برنامه ای جامع برای مدیریت منابع آب تدوین و اجرایی نماییم.
وی ضمن اشاره به وجود ۷۳ هزار حلقه چاه غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه، اضافه کرد: متاسفانه در دهه اخیر رشد تعداد چاه های غیر مجاز در حوضه دریاچه ارومیه از سایر حوضه ها بیشتر بوده و همین برداشت های غیر مجاز یکی از عوامل صدمه به دریاچه است.
در این نشست که وزرای کشور، جهاد کشاورزی، معاون اجرایی رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و سخنگوی دولت هم حضور داشتند، استاندار آذربایجان غربی و دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه گزارشی از اقدامات دبیرخانه در جهت تکمیل پروژه های نیمه تمام عرضه کرد و اضافه کرد: پروژه های در دست اقدام با محوریت وزارت نیرو درحال اجرا هستند به نحوی که هر دو ماه یکبار یک طرح افتتاح و بهره برداری می شود.
در ادامه این نشست مقرر شد وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی جلساتی را برگزار کنند و ضمن جمع بندی مبحث الگوی کشت و مدیریت منابع آب، نتایج حاصله را جهت تصمیم گیری نهایی در جلسه آتی ستاد عرضه کنند.