مهر بررسی می کند؛ مکاتبه سرنوشت ساز برای شاهوار

به گزارش باغ من، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست طی مکاتبه ای اعلام نموده که این سازمان با تمدید مجوز معدنکاری در شاهوار به واسطه صدمه های زیست محیطی بخصوص بر آب منطقه، مخالف است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشورمان بالاخره به مطالبه مردم استان سمنان جواب داد و در نامه ای اظهار نظر نهایی پیرامون کوه شاهوار شاهرود را با عنایت به بازدیدها، شواهد و قرائن به مثابه یک ارگان قانونی و کارشناسی، عرضه کرد تا نقطه خاتمه ای بر ادعاهای بی اساس معدنکاری بی تخریب باشد، موضوعی که یک پارادوکس بی مفهوم بود آن هم زمانیکه پاک تراشی چهره شاهوار، حتی اعتراض مسؤلان دولتی استان سمنان را هم به همراه داشته است.
موضوع مهم دیگری که در این نامه رسمی نمایان می شود اینست که در تابستان سال گذشته شورایعالی معادن باوجود تمام نگرانی های مردم بابت منابع آبی و خاک و تخریب های محیط زیستی و پوشش گیاهی، بازهم مبحث تمدید پروانه معدنت بوکسیت را مطرح ساخته است موضوعی که حتی خشم علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس را به دنبال داشت.
وزارت صمت فکری کند!
علی اصغر خانی در یک واکنش صریح پشت میکروفون مجلس اعلام نمود: خبرهای خوبی از معاونت معدنی وزارت صمت نمی رسد متأسفانه اقدامات شورایعالی معدن و معاونت معدنی وزارت خانه به جای کارهای بزرگ و تصمیمات درست در مقوله معدن که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم بارها بر آن تاکید نمودند، به اقدامات سطحی و منطقه ای محدود شده است.
وی با اعلان اینکه شورای عالی معدن و معاونت معدنی وزارت صمت باید سیاست های دولت رئیسی را انجام می دهد اما امروز این چنین نیست، تصریح کرد: وزارت صمت فکری باید به حال معاونت معدنی خود کند.
مخالفت محیط زیست
حالا اما رئیس سازمان محیط زیست در نامه ای مستقیماً بر آثار مخرب معدنکاری بر آب، اکوسیستم، خاک و… اشاره نموده است سلاجقه در این مکاتبه به شماره نامه ۱۰۰/‏۲۵۵۲۱‬ خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت می نویسد: با توجه به مبحث تمدید پروانه معدن بوکسیت تاش در شورای عالی معدن مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ به استحضار می رساند که پروانه بهره برداری معدن موصوف در محدوده ارتفاعات شاهوار که از زیستگاه های پرارزش محیط زیست می باشد صادر گردیده است.
سلاجقه تاکید می کند: منطقه شاهوار بعنوان یکی از اکوسیستم های با ارزش و دارای کارکرد اکولوژیکی خصوصاً به واسطه منشأ تأمین آب منطقه مطرح می باشد که بنا به ماهیت فیزیکی و بیولوژیک خدمات اکوسیستمی خود صرفا در ارزیابی های توان اکولوژیک کارکرد و کاربری حفاظتی را به خود اختصاص داده و بعنوان یک منطقه ویژه زیستی تعریف می شود.
وی در ادامه می نویسد: نکته قابل توجه در تعیین این مناطق شرایطی از قبیل اهمیت تأمین آب پایدار برای جوامع محلی مناطق حساس به فرسایش در دامنه های کوهستانی با شیب بالا می باشد که تمان خصوصیت های زیستی در این منطقه وجود دارد با توجه به این که عملیات معدنی در سطح وسیع صورت پذیرفته و باعث تخریب پوشش گیاهی و خاکی نباتی شده است.

فرسایش خاک
معاون رئیس جمهور همینطور به تخریب های معدنی هم اشاره می کند و می نویسد: تغییرات بوجود آمده زمینه ساز فرسایش خاک رانش و غیره بوده و سنجش و پایش اثرات بهره برداری از معدن بر منابع زیستی خصوصاً آب با سنجش های مقطعی قابل بررسی و ارزیابی دراز مدت نمی باشد چه بسا جابجایی و تغییر در سینه کارهای معدنی در مقاطع زمانی متفاوت باعث ایجاد بار آلودگی در این منابع گردد.
سلاجقه در عرضه تصمیم نهایی و کارشناسی سازمان می نویسد: با عنایت به موارد مطروحه برنامه مدیریت محیط زیستی برای معدن ضمن برنامه احیا و بازسازی عرصه فعالیت معدنی می بایست تنظیم شود و این سازمان با تمدید فعالیتهای معدن مذکور هم اکنون و بدون لحاظ حساسیت های فوق موافقت ندارد.
وی به ثبت ملی شاهوار هم اشاره می کند و در خاتمه تاکید دارد: لازم به ذکر است با عنایت به ثبت کوه شاهوار توسط وزارت میراث فرهنگی بعنوان میراث ملی اساسا وزارت خانه مذکور برای مدیریت منطقه برنامه اجرایی و سفارش هایی دارد که لازم است مدنظر قرار بگیرد.
ثبت ملی شاهوار
رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود اما در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان این که قله شاهوار ثبت ملی شده است، اظهار داشت: طبق قوانین و ضوابط ثبت آثار ملی هر گونه دست اندازی به این قله تأمین کننده منبع آبی پایدار شهرستان شاهرود، ممنوع می باشد.
مرتضی نظری بابیان این که نامه ای از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به اداره کل آمد و در آن دو پرسش مطرح شده بود، اضافه کرد: آیا فعالیت معدن بوکسیت تاش با ضوابط ملی شدن در تعارض است و دوم آنکه در ارتفاع زیر دو هزار متر اگر اقداماتی صورت گیرد پاسخ ضوابط شما چه خواهد بود.
وی ضمن بیان این که در پاسخ صراحتاً اعلام گردید این اداره با علل فنی و تخصصی با هر گونه فعالیت معدنی در این قله کاملا مخالف است، اظهار داشت: در صورت صدور مجوز نخستین استعفا کننده خود من خواهم بود.
این نشان داده است که میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم با ادامه فعالیتهای معدنی با این عرصه مهم زیست محیطی و تأمین کننده آب پایدار شهرستان شاهرود مخالف است اما چرا مردم شاهرود این میزان اصرار دارند که شاهوار باردیگر عرصه تخریب های معدنی نشود؟

تأمین آب
یک کنشگر مدنی و محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: شاهوار مهم ترین داشته منطقه شاهرود و بسطام است چون که بالاترین میزان بارندگی سالیانه منطقه در آنجا اتفاق می افتد در نتیجه یکی از مهم ترین تأکیدات مردم مقوله مهم آب است.
همایون یاقوتی با اعلان اینکه شاهوار مهم ترین تأمین کننده آب زیر زمینی منطقه ما است، تاکید داشت: کشاورزی و آب آشامیدنی منطقه شاهرود و بسطام بشدت به سالم بودن چشمه ها و حوزه آب گیر شاهوار وابستگی داشته و زندگی بدون آب معنایی ندارد بنابراین ما نمی خواهیم بلایی که بر سر مردم زابل آمد و از بی آبی درحال مهاجرت هستند بر سر مردم شاهرود بیاید.
وی با اعلان اینکه شاهوار نقش اساسی در تنظیم دما، گرادیان و خوش آب هوا بودن منطقه ما دارد و سپر حفاظتی جنگل ابر است، می گوید: در امارات متحده عربی به دنبال ساخت کوه های مصنوعی هستند تا این سپرهای حفاظتی به وجود بیاید اما در ایران کوه های خودمان را تبدیل به گودال می نماییم و این اتفاقات را هم در بلندترین قله شمال شرق ایران انجام می دهیم.
فصل الخطاب!
این کنشگر مدنی با اعلان اینکه شاهوار بعنوان یک میراث طبیعی ملی ثبت شده است، می افزاید: کدام کشوری میراث خودش را نابود می کند؟ طبیعت زیبای شاهوار می تواند یک جاذبه بزرگ گردشگری و زیست محیطی باشد خصوصاً برای کوهنوردان و کمک شایانی به اقتصاد جوامع محلی کند. وقتی تولید شرکت آلومینا در زمان تعطیلی معدن شاهوار افزایش داشته نشان داده است که منبع جایگزین برای تأمین ماده اولیه این شرکت وجود دارد از طرفی وقتی تکنولوژی خالص سازی در این شرکت ارتقا پیدا کرده و احتیاجی به یک منبع طبیعی با خلوص بالا نیست، چرا اصرار به تخریب شاهوار وجود دارد؟
اما نامه سازمان محیط زیست چه اهمیتی دارد؟ یک کنشگر دیگر محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: تابحال مدام مسؤلان معدن از فقدان اظهارنظرهای کارشناسی صحبت می کردند بنابراین اهمیت این نامه در آن است که سازمان محیط زیست بالاترین مرجع کارشناسی در حوزه محیط زیست ایران است.
الهه سادات میرحسنی با اعلان اینکه فرد عادی یا یک استاد دانشگاه صنعتی نمی گوید که فعالیتهای معدنی بر آب و اکوسیستم منطقه تأثیرگذار بوده بلکه اینجا صحبت از معاون رئیس جمهور است، تاکید داشت: بنظر می رسد که این نامه فصل الخطابی بر تمام موضوعات در رابطه با معدن بوکسیت و تاش و تخریب های گسترده معدنی باشد.