گزارش باغ من؛ زخم زباله بر چهره مازندران

به گزارش باغ من، زخم زباله و پسماند چند دهه گریبانگیر مازندران شده و زنگ اخطار را در بعضی نواحی نظیر آمل به صدا درآورده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: قد کشیدن کوه های زباله در گوشه و کنار مازندران، چهره های نازیبایی را برای این استان زیبا و گردشگری ترسیم کرده و زنگ اخطار به صدا درآورده است.
آمارهای غیررسمی حکایت از جمع آوری سه هزار تن زباله روزانه در مازندران دارد و این میزان در ایام تعطیل و پایان هفته افزایش خواهد یافت و هم اکنون خیلی از شهرداری ها نظیر ساری ماهانه چند ۱۰ میلیارد تومان هزینه می کنند تا زباله را از شهرستان و استان خارج کنند.
زباله پسماند در آمل و منطقه عمارت خود داستان مفصلی دارد و برای تعیین تکلیف آن فرصت ۱۵ روزه از جانب رئیس جمهور صادر شده بود که فقط چند روز دیگر تا پایان باقی مانده است.
چرخه ناقص تفکیک زباله، رشد قارچ گونه مراکز دفن و دفع، غفلت تاریخی از پردازش، نقش کمرنگ شرکتهای دانش بنیان برای ورود به مسئله پسماند و معضل زباله های عفونی، پسماند را اولویت اول و آخر در مازندران قرار داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه تلاش ما و همکاران اینست که با تعامل سازنده بین مجموعه اداره کل محیط زیست و دستگاههای مرتبط و حوزه وزارت کشور بتوانیم مسئله پسماند را حل نماییم، اضافه کرد: نیازمند هماهنگی بیشتری بین مجموعه های مرتبط هستیم.
تشکیل کمیته های تخصصی پسماند
وی در گفتگو با خبرنگار مهر از تشکیل کمیته های تخصصی مرتبط پسماند اطلاع داد و اظهار داشت: کمیته های اجرایی کارکرد اجرایی ندارد و کارکرد علمی دارد و در پایش و صدمه شناسی مسئله پسماند می توانند کمک ویژه ای داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سالهای سال نمی دانستیم میزان تولید زباله های عفونی ما چقدر است، اظهار داشت: از میزان تولید زباله ها به تفکیک مطب های خصوصی، کلینک ها و یا به تفکیک شهرستان ها آماری وجود نداشته است.
کاویان با اظهار این که همینطور در حوزه پسماند کشاورزی و یا شهرک های صنعتی در حوزه های شهرستانی نیازمند تهیه اطلاعات هستیم، اظهار داشت: علاوه براین بخشی از اطلاعات پسماند شهری و روستایی در هم و ادغام است و هدف ما اینست که با تعامل بتوانیم مشکل پسماند استان را حل نماییم.
مازندران از سالهای قبل برای مدیریت پسماند زون بندی شد و ۹ سایت زباله برای مدیریت زباله های استان طراحی شد و از طرفی دو زباله سوز در نوشهر و ساری هم راه اندازی شده است.
احمد توکلی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه خیلی از مشکلاتی که امروز تبدیل به چالش شده اند، محصول بی توجهی ماست، اضافه کرد: اگر در حوزه پسماند ادبیات رفتاری استان و کشور تغییر کند، شاهد انباشت زباله در جایی نبودیم چونکه دفع و دفن زباله اشتباه محض است چونکه بخشی از مواد پسماند قابلیت تبدیل به کمپوست دارد و قسمتی دیگر هم قابل بازیافت و بخشی هم قابل سوختن و امحا است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه داستان پردازش زباله از ۲۰ سال قبل در استان جدی گرفته نشد، اظهار داشت: اگر داستان پردازش انجام می شد ۵۰ درصد مشکلات زباله حل می شد.
وی با اشاره به اینکه پسماند باید بعنوان یک اولویت کاری باشد، اظهار داشت: سایت پردازش در بعضی از سایت های پسماند زباله تکمیل شده است هرچند استاندارد خاصی در زمینه پسماند وجود ندارد و در حوزه الگوی مصرف و دفع پسماند نیازمند الگوی استانداردی هستیم.
سایت پردازش در بعضی از سایت های پسماند زباله تکمیل شده است هرچند استاندارد خاصی در زمینه پسماند وجود ندارد
توکلی از تشکیل سازمان پسماند در استان اطلاع داد و اظهار داشت: بزودی مدیرعامل این سازمان هم معرفی می شود.
توکلی ضمن اشاره به شکل گیری کوه های زباله و رها شدن شیرابه ها اظهار داشت: باید نسبت به حل این مشکل در کمیته های تخصصی برنامه ریزی نمود.
وی با اشاره به اینکه نباید همه تقصیرها به گردن یکدیگر بیندازیم، اظهار داشت: همه باید در کار تیمی مشکل پسماند استان را حل نماییم.
مازندران بعنوان استان مسافرخیز سالانه میزبان میلیونها مسافر و توریست است و ثمره حضور این عده، افزایش چندبرابری زباله در ایام تعطیل و پایانی هفته است.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران در جلسه مدیریت پسماند استان با تکیه بر این که در شهرستان ها نباید مسئله زباله داشته باشیم، اضافه کرد: فرهنگ مدیریت پسماند باید ارتقا یابد و ما هم در این فرهنگ سازی نقش مؤثری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه مازندران مقصد گردشگری می باشد اما با مباحث جدی پسماند هم روبروست، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مباحث تفکیک زباله از مبدا است و در دنیا به یک عرف اجتماعی تبدیل گشته است.
استاندار مازندران بر سامان بخشیدن به مبحث پسماند در استان مازندران تصریح کرد و اظهار داشت: همینطور در صورت ضرورت باید از راه مجلس نسبت به ایجاد قوانین لازم اقدام نماییم.
قرار نیست محل جدید دپوی زباله در آمل تشکیل شود
حسینی پور با اشاره به اینکه مازندران باید به استان ویژه در زمینه مدیریت پسماند تبدیل گردد، اظهار داشت: هیچ استانی به اندازه مازندران مزیت های زیست محیطی ندارد ازاین رو باید نسبت به مدیریت نارسایی ها و شیرآبه ها برای پیشگیری از تخریب محیط زیست و صدمه زدن به آن اقدام نماییم.
وی دپوی زباله را در بعضی از مناطق غیر قابل تحمل بیان کرد واز دانشگاه علوم پزشکی خواست تا بررسی لازم در زمینه زباله های عفونی و عرضه گزارش در این حوزه داشته باشد و جمع آوری مراکز تفکیک زباله را ضروری دانست و اظهار داشت: نباید شهرها جلوه های ناپسندی داشته باشد و باید این مسائل مدیریت شود.
استاندار مازندران در رابطه با معضل زباله عمارت آمل هم اظهار داشت: قرار نیست محل جدید محل دفن و انباشت زباله باشد بلکه باید به کارخانه ای برای فعالیت شرکت دانش بنیان تبدیل گردد و شرکت دانش بنیان باید برای حل مشکل زباله منطقه برنامه ریزی کند.
موضوع پسماند در مازندران سالهای سال روی میز قرار دارد و اجرای طرح هایی نظیر تفکیک زباله از مبدا، کمپوست، بازیافت، تولید سوخت گازوئیل از طلای کثیف و غیره یا ناقص اجرا شدند و یا هیچگاه به مرحله عملیاتی نرسیدند.

منبع: