وزیر آموزش و پرورش: مدارس بدلیل آلودگی هوا تعطیل نمی شوند

باغ من: وزیر آموزش وپرورش اعلام نمود که تا این لحظه خبری از تعطیلی و غیر حضوری شدن مدارس تهران به سبب آلودگی هوا نیست اما طی همین هفته بخشنامه ای درباب «فعالیت غیرحضوری مدارس» در شرایطی که کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم به تعطیلی «حضوری» مدارس بگیرد، ابلاغ می شود.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه حضور خود در نهاد ریاست جمهوری که بمنظور پاسخگویی به سوالات مردمی صورت گرفت، در جمع خبرنگاران، درباره ی تعطیلی مدارس برخی شهرها به سبب آلودگی هوا، اظهار داشت: از سال قبل اعلام کردیم مدرسه و آموزش تعطیل نمی شود و مدارس باید باز باشند. همکاران ما و مدیریت مدرسه باید در مدرسه حاضر باشند تا معلمانی که امکان ارائه خدمت بصورت مجازی از منزل را ندارند، امکان تدریس در مدرسه داشته باشند.

وی با اشاره به این که بیش از ۸۰ درصد دانش آموزان امکان دسترسی به شاد را دارند، اضافه کرد: از حدود دو هفته پیش از همکاران خواستم برای لحظاتی که به تشخیص کمیته آلودگی هوا و استانداریهای هر استان، کلاس ها غیر حضوری می شود، آمادگی داشته باشند و شاد آماده خدمت رسانی باشد. روز گذشته هم جلسه ای دروزارت آموزش وپرورش برگزار شد؛ تا این لحظه امیدم این بوده و هست که به هیچ عنوان کلاسها تعطیل نشود.

آموزش و مدرسه تعطیل شدنی نیست

وزیر آموزش وپرورش با تأکید بر این که آموزش و مدرسه تعطیل شدنی نیست، اضافه کرد: ظرفیت شاد آماده خدمت است، بااینکه در جاهایی شاید به اندازه ای که مورد انتظار باشد، آماده نیست اما بیش از ۸۰ درصد کشور آماده استفاده از شاد است. در شهرهای بزرگی که تجربه آلودگی هوا دارند از قبل این را تدارک دیدیم و آن جایی که دسترسی به شاد ندارند هم عمدتاً روستاها وشهرهای دور دست هستند که عمدتاً درگیر آلودگی هوا نمی شوند.

صحرایی تصریح کرد: طی مکاتبه ای از رییس سازمان محیط زیست خواستم تا الگوی تجربه شده آلودگی هوا را که می توان برداشتی کلی از آن داشت را به ما بدهند تا بدانیم در چه روزهای در سالهای قبل آلودگی هوا موجب تعطیلی مدرسه شده است؛ اینطور برنامه ریزی می نماییم و پیش پیش خودمان اعلام می نماییم اگر هوا آلوده شد فضای مجازی آماده خدمت باشد. ایشان هم با ما مکاتبه کردند که بطور کلی در چه دامنه ای در پاییز و زمستان آلودگی هوا وجود داشته و تعطیلی مدارس داشتیم. از آن زمان همکاران ما تدارک این مساله را دیدند.

هنگام آلودگی هوا، کلاس ها غیرحضوری می شوند نه تعطیل

وی ادامه داد: همچنین بخشنامه ای برای این هفته ابلاغ می شود تا به هیچ عنوان در زمانی که به سبب آلودگی هوا مدارس غیر حضوری شد، کلاس ها تعطیل نشوند. بااینکه موضوع صنعت و تولید بسیار اهمیت دارد اما در طولانی مدت تربیت دانش آموزان و آموزش مهمتر است؛ بدین جهت تعطیل کردن یا غیر فعال کردن مدرسه باید اولویت آخر و نه اول باشد. به هیچ عنوان در هیچ شرایطی رای به غیر حضوری شدن مدارس نمی دهیم و خواهشم از کمیته آلودگی هوا این است که به این سیاست راهبردی دولت را توجه کند.

وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: جایی که امکان و انتخاب بین مدارس و صنایع است حتما اولویت ما فعالیت مدارس است. صنایع مدتی خاموش شود تا آلودگی هوا برطرف شود و اگر این امکان وجود ندارد ما آماده غیرحضوری شدن مدارس هستیم اما به شرطی که از قبل به ما اعلام گردد.

صحرایی همین طور خطاب به مدیران کل آموزش وپرورش سراسر کشور اشاره کرد: مدیران کل آماده باشند که اگر کمیته اضطرار تعطیلی حضوری مدارس را اعلام کرد، کلاس های درس بصورت غیر حضوری برپا باشد.

وزیر آموزش وپرورش در پاسخ به سوال ایسنا درباب اخباری که بصورت غیر رسمی درباره ی تعطیلی مدارس تهران به سبب آلودگی هوا در فضای مجازی دست به دست می شود، اشاره کرد: در مورد تهران تا این لحظه هیچ خبری نیست.

توزیع شیر رایگان در مدارس سیستان و بلوچستان و کرمان

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، وی در بخش دیگر سخنان خود درباره ی آخرین جزییات «توزیع شیر در مدارس» اشاره کرد: توزیع شیر شروع شده است. ۸ میلیون پاکت شیر ۲۰۰ سی سی با خاصیت های خاصی برای توزیع در مدارس می خواستیم. این نوع شیر در لحظه درخواست ما موجود نبود. شرکت صنایع شیر ایران تولید این نوع شیر را آغاز نموده است. کار توزیع در خیلی از استانها همچون سیستان و بلوچستان و کرمان شروع شده و درحال فراگیر شدن است.

وزیر آموزش وپرورش با اعلان اینکه پول مورد نیاز برای توزیع شیر در مدارس را سازمان برنامه و بودجه تامین کرده است، اضافه کرد: مهم تولید آن مقدار شیر در هفته بود که شروع شود. ما باید در هفته ۱۶ میلیون شیر ۲۰۰ سی سی به مدارس برسانیم. این میزان شیر هفته ای دو بار در میان هشت میلیون دانش آموز ابتدایی توزیع می شود.

کلاس بدون معلم تمام شد

صحرایی در پاسخ به سوال دیگری درباب کلاسهای بدون معلم، اظهار داشت: الحمدلله کلاس بدون معلم به اتمام رسید. البته به آن معنا کلاس بدون معلم نداشتیم چونکه همه کارکنان آموزش و پرورش، معلم هستند و اگر کلاس خالی از معلم باشد، خود وزیر و مدیران کل موظف می باشند سر کلاس بروند. برخی از معلمان ما منتظر اعلام نتیجه آزمون استخدامی بودند. چون نتیجه با تاخیر اعلام شد، این اتفاق رخ داد.

وی با اشاره به این که بعد از اعلام نتایج مرحله تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری و آزمون دبیری دیگر کلاس بدون معلم در کشور وجود نداشته است، اشاره کرد: ۹۳۶ هزار کادر آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ۶۰۰ هزار کلاس را اداره می کنند. ممکنست یک معلمی امروز بهر دلیلی نتواند سر کلاس برود، در این شرایط کسی پیدا شود و بگوید کلاس بدون معلم است؟، نه خیر ما در طول سال دائما معلم جایگزین می نماییم.

واکنش صحرائی به بازتاب سخنانش درباب ایجاد تغییر در کتب درسی مبتنی بر جنسیت دانش آموزان

صحرایی در پاسخ به حواشی بازتاب سخنانش در بعضی رسانه های فارسی زبان خارجی درباره ی ایجاد تغییر در کتب درسی مبتنی بر جنسیت دانش آموزان و برمبنای سند تحول بنیادین، توضیح داد: در سند تحول بنیادین از آموزش وپرورش خواسته شده است هم مدارس وهم کتب درسی متناسب با جنسیت و نیاز دختران و پسران ایجاد و تدوین شود. این امری تعلیمی و تربیتی و علمی است. امری تربیتی است و ربطی به نگرش و مسائل از این دست ندارد. بالاخره نیازهای اجتماعی دختر و پسر با هم فرق دارد. نیاز مدارس ما زمانی که دخترانه یا پسرانه باشد با هم فرق دارد. حتی در مواردی بحث های مربوط به دختران و پسران در کتاب های دینی و تربیتی ما فرق دارد.

وی ادامه داد: برخی عادت دارند غلط شماری می کنند و این یک عادت است و یا اهتمام آنها این است تعدادی از مسائلی که آرزوهای خودشان است را به نظام تعلیم و تربیت تسری دهند. نظام تعلیم و تربیت ما برمبنای اصول و مبانی تعلیم و تربیت اسلامی اداره می شود و بطور طبیعی به این مسائل نیز در آن چارچوب و تعلیم و تربیت اسلامی نگاه می کند.

هر زمانی بودجه تجهیزات به آموزش وپرورش پرداخت گردد، به سرعت آنرا تبدیل به تجهیرات می کنیم

صحرایی در پاسخ به سوال دیگری درباره ی کمبود تجهیزات در بعضی مدارس تهران و سایر مناطق محروم، توضیح داد: بودجه تجهیزات مدارس از دو درصد عوارض گاز تامین می شود. هروقت این بودجه به آموزش وپرورش داده شود، با سرعت توصیف ناشدنی ما آن پول را به تجهیزات تبدیل نموده و اختصاص می دهیم.

وی افزود: هم اکنون هم جلو جلو، از صنایعی که برایمان تولید می کنند و بوسیله سازمان نوسازی، خودمان این امر را تهیه کرده و خودمان را بدهکار کردیم. به ما گفته شده به زودی پول را خواهند داد. این پول را وزارت نفت اختصاص داده اما سازمان برنامه و بودجه باید آنرا زودتر به ما بدهد. قسمتی از این پول برای تجهیزات هنرستان ها و بخشی برای سرمایش و گرمایش مدارس است. بخش سرمایش و گرمایش با اولویت اول پرداخت شده است.

وزیر آموز ش و پرورش در عین حال درباره ی لزوم همکاری والدین برای تامین برخی تجهیزات مدارس، افزود: دولت هرچه داشته باشد برای مردم است. مردم هم کمک کنند، خیرین هم کمک کنند. از طرف دیگر اصلا تهران نماینده ایران نیست. وضع ما در خیلی از شهرهای کشور از تهران بهتر است. در شهرهای مرزی در موارد مختلفی هم سرانه ها و هم فضاهای آموزشی از تهران بهتر است. تهران، ایران نیست و کل ایران را باید دید. سیاست ما نیز توسعه از منطقه محروم به مرکز است.

برخی تیزهوشان جاهایی هستند که امکان دایر کردن یک مدرسه در آنجا وجود ندارد

صحرایی در پاسخ به سوال دیگری درباره ی لزوم استعدادیابی در مدارس، تصریح کرد: ما برای کشف استعدادهای علمی، طرح شهاب را داریم. یک دسته از تیزهوشان ما در داخل ۷۰۰ مدرسه سمپاد هستند اما تعدادی از تیزهوشان در جاهایی هستند که امکان دایر کردن یک مدرسه در آنجا وجود ندارد. با اینحال این دانش آموزان نیز بصورت دانش آموز فراگیر زیر نظر سمپاد هستند. در آنجا طرح شهاب اجرا می شود. این طرح کار مشترک ما، معاونت علمی ریاست جمهوری و بیناد ملی نخبگان است. این طرح در گذشته وصع بهتری داشت اما حالا باید احیا شود. بتازگی با معاون علمی رییس جمهوری صحبت داشتم. صورت جدیدی از طرح شهاب درحال آماده سازی و اجراست.

وی عنوان کرد: بخش دیگر کشف استعدادها به استعدادهای ورزشی باز می گردد. تمام کشورهای دنیا تیم های ملی خودرا از مدرسه شناسایی می کنند. وزیر ورزش این را به خوبی می داند چون زمانی معاون وزش آموزش وپرورش بوده است. از روز نخستی که وزیر ورزش به مجلس رفت و برنامه خودرا به مجلس داد، اعلام نمود با همکاری آموزش وپرورش این کار را می کند و واقعا هم کار شروع و بستر کار فراهم گشته است. طرح های جدی ورزشی با هم داریم که همچون با اهمیت ترین این این طرح ها، طرح ۱۰۰ در ۱۰۰ است. این طرح بدنبال اجرای ۱۰۰ رویداد در ۱۰۰ روز مدرسه ای یعنی از اول آبان تا انتهای اسفند در مدارس کشور است که هدف اصلی آن شناسایی استعدادهای ورزشی در مدارس است.

منبع: