گزارش باغ من؛ ماجرای قطع ۸۰۰ درخت در پارک جنگلی چیتگر

باغ من: خبر قطع برخی درختان چیتگر دل دوست داران محیط زیست را رنجاند. سازمان محیط زیست می گوید این مساله را بررسی کردیم ولی بیماری به جان برخی درختان افتاده و چاره ای جز قطع کردن آنها نیست.
خبرگزاری مهر، گروه جامعه: خبر قطع برخی درختان چیتگر دل دوست داران محیط زیست را رنجاند. خیلی از علاقه مندان به طبیعت و محیط زیست و شهروندان با دیدن تصاویر تعدادی از این درختان قطع شده دلگیر شدند. تهران و درخت هایش همیشه مورد توجه بوده و تیمار این درختان اهمیت بسیار زیادی دارد. گاهی افراد سودجو مبادرت به قطع درختان ملک خود می کنند، گاهی مغازه داران به جهت اینکه برند مغازه شان بهتر دیده شود پای درخت بینوا موادی می ریزند تا خشک شود و گاهی کمبود آب یا آفت عامل از میان رفتن درختان است.
پارک ها و بوستان های جنگلی یکی از بهترین تفرجگاه های شهری و مکانی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و پیک نیک های خانوادگی هستند. پارک چیتگر یکی از پارک های جنگلی تهران است که در غرب پایتخت و در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد. پارک جنگلی چیتگر در راه بادهای غربی تهران قرار دارد و بدین جهت در تلطیف هوای این کلان شهر سهم به سزایی دارد. مشکل اصلی تغییرات اقلیمی و گرمای هوا است علیرضا رحمتی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی ماجرای قطع برخی از درختان پارک چیتگر و نگرانی شهروندان گفت: طی چند سال اخیر به سبب خشکسالی و عدم آبیاری بموقع تعدادی از درختان در پهنه های مختلف تهران مانند سرخه حصار و جنوب اتوبان آزادگان، سمت خلازیر، خیلی از درختان خشک شده است و تغییرات اقلیمی و افزایش دمای هوا هم سبب افت پذیری این درختان شده است.
وی ادامه داد: سال قبل مواردی از خشک شدن درختان در سرخه حصار و یا در سعد آباد داشتیم مشکل این درختان افتادن افت به جانشان است. به عبارتی این آفت مانند سرطان به درخت نفوذ یافته و در سرتاسر آن نفوذ می یابد و حتی به سایر درختان هم منتقل می شود پس درخت بیمار باید قطع شود تا مشکلی برای سایر درختان ایجاد نشود. البته این مساله را سازمان منابع طبیعی رصد و آنالیز می کند. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران افزود: افزایش شدید دما سبب کاهش شیره درخت شده و این مساله آفت پذیری آنرا تشدید می کند پس درختان خشک شده چیتگر هم بنا بر این یعنی گرمای شدید و خشکسالی و آبیاری بموقع نداشتن است. تأیید ورود پساب واحدهای تولیدی به پای درختان رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می شود ورود پساب برخی واحدهای تولیدی به بوستان چیتگر سبب بروز مشکل برای درختان شده است و آیا ارزیابی در این جهت انجام شده است، اظهار داشت: بله این مساله به اطلاع ما هم رسید من خودم حدود دو هفته پیش بازدید از این محل داشتم و مشاهده کردم برخی درختان خشک شده است پساب مربوطه بررسی گردید ولی این پساب تصفیه شده بود و برخی گفتند شاید به همین علت درختان خشک شده اند و از آنجا که سایر درختانی هم که با پساب آبیاری نشده بود هم گرفتار خشکی بود پس این قضیه منتفی و رد شد. شناسایی ۸۰۰ درخت مبتلا فقط در مرحله اول هادی نصیری رییس اداره فضای سبز منطقه ۲۲ اظهار داشت: در پارک جنگلی چیتگر حدود ۵۰۰ هزار درخت وجود دارد که طبق اقدامات انجام شده توسط شهرداری منطقه ۲۲ و سازمان منابع طبیعی در این بوستان در مرحله اول تعداد ۸۰۰ درخت مبتلا به آفت سوسک پوستخوار شناسایی و در اسرع وقت نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد شد. برای مقابله با سوسک پوستخوار مجوز قطع درختان صادر شد نصیری با اعلان اینکه برای کنترل و مقابله با آفت سوسک پوستخوار مجوز قطع درختان آفت زده بوستان چیتگر صادر گردیده است، اشاره کرد: فرآیند گرفتن مجوز برای قطع این درختان حدوداً ۴ ماه به طول انجامید و در طول این مدت زمان با چکش کاری، پلاک کوبی و علامت گذاری های لازم کار شناسایی درختان آفت زده صورت گرفت و تا به امروز این عملیات کامل شده است.
همین طور ابوالفضل لولایی مسئول فنی اداره منابع طبیعی تهران نیز در این خصوص اظهار داشت: بطور قطع بعد از قطع این درختان، درختان جدید جایگزین خواهند شد. درختانی پهن برگی که با شرایط اقلیم منطقه، نوع پوشش گیاهی و نوع گونه هایی که در بوستان چیتگر سازگار هستند، در نظر گرفته خواهد شد. مشکل اگر آفت باشد مبارزه گیاهی انجام می دهیم اوایل امسال بود که مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در جلسه شورای اسلامی شهر به خبرنگاران از مذاکره با آبفا برای آبیاری درختان چیتگر آگاهی داد و اظهار داشت: سهمیه آب پارک چیتگر از شروع سال قطع شده بود و با مذاکراتی که با آب و فاضلاب انجام شد از ۴۰۰ لیتر در ثانیه، که برای چیتگر پیش بینی شده هم اکنون ۵۰ لیتر در ثانیه اختصاص می یابد. علی محمد مختاری اظهار داشته بود: بطور قطع این مساله به درختان چیتگر لطمه می زند پس درحال مذاکره هستیم که با کمک آب و فاضلاب از این سرمایه های طبیعی شهر حفاظت نماییم. درختان اگر خشک شوند بطور قطع علت خشک شدن آنها اگر آفت باشد مبارزه گیاهی انجام و درختان دیگری جایگزین خواهند شد. شهروندان پایتخت حالا شاهد بیماری تعدادی از درختان این شهر هستند. سرانه فضای سبز در پایتخت نسبت به جمعیت آن زیاد و کافی نیست و این مساله در کنار آلودگی هوا سبب تنفس مشکل تر خواهد شد بدین سبب باید راهکارهای جامع و دقیقی جهت حفاظت بیش از جان درختان اتخاذ شود.