در گفت وگو با باغ من اعلام شد ممنوعیت توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی

به گزارش باغ من، مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره ماده ۲ بخشنامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون اظهار داشت: برمبنای آن وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا تولیدکنندگان کیسه های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون طی یک برنامه پنج­ساله، سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی خودرا با کیسه های سازگار با محیط زیست جایگزین کنند.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا شهریور ماه سال قبل بود که علی سلاجقه – رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- از تدوین بخشنامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون آگاهی داد و آنرا دستاورد خوبی توصیف کرد. او آذرماه سال جاری از نهایی شدن شیوه نامه پلاستیک های زیست تخریب پذیر در سازمان ملی استاندارد آگاهی داده و اظهار داشته بود: قرار بود تیر ماه این اتفاق بیفتد اما با چند ماه تأخیر محقق شد.
بیشتر بخوانید:
جزئیات بخشنامه حذف پلاستیک کمتر از ۲۵ میکرون
نهایی شدن شیوه نامه پلاستیک های زیست تخریب پذیر
آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در انتظار اجرا

دکتر مهدی خادم ثامنی مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت اجرای بخشنامه حذف پلاستیک های با قطر کمتر از ۲۵ میکرون به ایسنا گفت: بخشنامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در مهر ماه ۱۴۰۱ ابلاغ گردید. این بخشنامه مشتمل بر ۱۰ ماده می شود که ماده ۱ درباره ی تعاریف است.

وی با اعلان اینکه برمبنای ماده ۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا تولیدکنندگان کیسه های پلاستیکی با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون، از تاریخ ابلاغ این بخشنامه طی یک برنامه پنج­ساله، سالانه ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی خودرا با کیسه های سازگار با محیط زیست یا زیست تخریب پذیر جایگزین کنند، اظهار داشت: ماده ۲ این بخشنامه به مرحله اجرا در آمده است و استاندارد آنها تصویب گردید. شیوه نامه آن نیز در حال انجام می باشد همین طور در راستای همکاری برای اجرای آن وزارت صمت نظر خودرا اعلام نمود. ما منتظر نظر اداره اقتصاد و دارایی هستیم که شیوه نامه ماده ۲ را ابلاغ کند.

خادم ثامنی افزود: درحال پیگیری هستیم تا استاندارد ملی آن تدوین و تصویب و برای کارگروه ملی سازمان ملی استاندارد ارسال شود تا در شورای ملی سازمان ملی استاندارد تبدیل به استاندارد الزامی می شود.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: شیوه نامه ماده ۳ نیز توسط وزارت صمت تدوین، تصویب و ابلاغ گردید. برمبنای آن توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی ممنوع شده است.

خادم ثامنی در آخر با اشاره به قابلیت این بخشنامه و اولویت اجرائی آن در کشور اشاره کرد: همه استانها اولویت اجرای بخشنامه حذف پلاستیک های با قطر کمتر از ۲۵ میکرون را دارا هستند و این بخشنامه در بیشتر استانها در حال انجام می باشد.

منبع: