زمین در لبه پرتگاه

باغ من: خراسان رضوی سازمان ملل اعلام نمود که دماهای جهانی رکوردهای گرما را در سال قبل شکسته برای اینکه امواج گرما اقیانوس ها و یخچال های طبیعی را تحت تاثیر قرار داده است و هشدار داد که سال ۲۰۲۴ احتمالاً حتی داغ تر خواهد بود.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش سالانه وضعیت آب وهوا سازمان ملل، داده های اولیه را تأیید کرد که نشان میدهد سال ۲۰۲۳ گرمترین سال ثبت شده تا حالا بوده است.
سازمان جهانی هواشناسی اعلام نمود که سال قبل «گرمترین دوره ۱۰ ساله ثبت شده» را به انتها رساند و دماهای حتی داغ تر نیز پیش بینی می شود. کارشناسان اظهار نمودند که احتمال زیادی وجود دارد که سال ۲۰۲۴ باردیگر رکورد سال ۲۰۲۳ را بشکند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این گزارش اظهار داشت که این گزارش، سیاره ای را در لبه پرتگاه نشان میدهد.
سازمان جهانی هواشناسی اعلام نمود که در سال قبل میانگین دمای نزدیک به سطح زمین ۱.۴۵ درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن بود که بطور خطرناکی نزدیک به آستانه بحرانی ۱.۵ درجه است که کشورها موافقت کردند در توافقنامه آب وهوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ از تصویب آن اجتناب کنند.
آن چه در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، خصوصاً با گرمای بی سابقه اقیانوس، عقب نشینی یخچال های طبیعی و از میان رفتن یخ های دریای قطب جنوب، موجب نگرانی خاصی است. یکی از یافته های نگران کننده این بود که موج گرمای دریایی در سال قبل حدودا یک سوم اقیانوس جهانی را در یک روز بطور متوسط فراگرفت.
سازمان جهانی هواشناسی اضافه کرد: تا انتهای سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۰ درصد اقیانوس ها در مقطعی از سال شرایط موج گرما را تجربه کردند. این سازمان هشدار داد که امواج گرمای دریایی مکرر و شدیدتر «عواقب منفی عمیقی برای اکوسیستم های دریایی و صخره های مرجانی» خواهد داشت.
در همین حال، یخچال های طبیعی مهم در سرتاسر جهان از زمان شروع ثبت رکوردها در سال ۱۹۵۰، بر اثر ذوب شدید در غرب آمریکای شمالی و اروپا بیشترین تلفات یخ را متحمل شدند. یخچال های طبیعی آلپ در سوئیس، تنها در ۲ سال قبل ۱۰ درصد از حجم باقی مانده خودرا از دست داده اند. گستره یخ دریای قطب جنوب نیز بمراتب پایین ترین میزان ثبت شده است.
بگفته این سازمان، تغییرات چشم گیر آب وهوا، تلفات سنگینی را در سرتاسر جهان وارد میکند و به رویدادهای شدید آب وهوایی، سیل و خشکسالی دامن می زند که موجب جابجایی و افزایش از دست دادن تنوع زیستی و ناامنی غذایی می شود.

برچسب ها:, , ,