تابستان در راه است؛ زنگ خطر کمبود آب در شاهرود

باغ من: زنگ خطر بحران آب در شاهرود به صدا درآمده است آن هم در صورتیکه هنوز با تابستان فاصله داریم.

خبرگزاری مهر، گروه استانها – محمد علی عباس نژاد: رییس جمهور در مسافرت فروردین ماه خود در جمع مردم شهرستان شاهرود دولت را موظف به تامین آب پایدار برای شاهرود دانست اما هر ساله در این ایام و شروع فصل تابستان این مشکل عدیده چون زخمی سر باز کرده و بوی بی آبی و کم آبی همه شهر شاهرود را فرا می گیرد و شاهرود به عنوان تنها شهر در استان که از آب پایدار برخوردار نیست، همچنان مردمانش تشنه و تشنه تر می شوند.
کوتاهی برخی مسئولان در رده های میانی استان و رده بالای استان و بی توجهی تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس و تجلی آن در مسافرت اخیر دولت با عدم شرکت نماینده وقت را می توان تیر خلاصی بر پیکره ناتوان، همین مقدار تامین کننده آب موجود شاهرود دانست، این که شاهرود در پیک مصرف بیش از ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کسری آب دارد می طلبید مسئولان تمام تلاش خودرا برای گرفتن مصوبه ای قرص و محکم نه آن چیزی مانند مصوبه راه اندازی و ساخت سد کالپوش برای تامین آب آشامیدنی شاهرود که هیچ گاه اجرائی نشد.
شهروندان شاهرودی می پرسند چرا تامین آب آشامیدنی شاهرود از سد کالپوش که مصوبه دولت را دارد اجرائی نمی گردد. آنان البته خواسته های خودشان را که بارها از زبان امام جمعه بیان شده را نادیده نگرفته و قدر دادن امام جمعه شهر شاهرود بوده و می گویند این که نمایندگان ادوار مجلس کاری صورت نداده اند جای سوال اساسی دارد.

پیگیری کمبود آب
از سفر بهمن ماه ۱۴۰۱ وزیر وقت نیرو به شاهرود بیش از ۱۴ ماه گذشته است و این سوال همچنان برای شهروندان شاهرودی در اذهان باقی مانده که مگر از مقام وزارت در این خصوص بالاتر هم داریم که به کوچکترین وعده های داده شده ایشان بعد از این همه مدت هیچ جوابی داده نشده است.
دراین باره امام جمعه شاهرود نیز تامین آب پایدار را با اهمیت ترین مطالبه مردم شهرستان در ضمن سالیان اخیر دانست و می گوید: انتظار می رود خبرنگاران و مطبوعات تلاش بیشتری درباره ی مطالبه گری پیرامون تامین آب پایدار برای شهر شاهرود و اجرای و اتمام پروژه فاضلاب شهری در شاهرود نمایند.
حجت الاسلام عباس امینی با تکیه بر این که خبرنگاران باید مصالح مردم را در نظر گرفته و بدون تعصب مسائل را اطلاع رسانی نمایند می گوید: با عنایت به بحران آب آشامیدنی در شهرشاهرود، انجام طرح های آبرسانی شاهرود را باید در غالب خواسته های همگی به طور بمباران خبری مطرح نمایند.
وی با گلایه از کسانی که با سیاسی کردن طرح انتقال آب از سد کالپوش، سبب شدند تا آب سد کالپوش که تنها برای تامین آب آشامیدنی شاهرود راه اندازی شده است، به شاهرود انتقال داده نشود، می گوید: هم اکنون جدی ترین مطالبه و با اهمیت ترین خواسته مردم شاهرود تامین آب پایدار می باشد.

تامین آب پایدار
احمد عجم نماینده منتخب مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس آتی نیز در نخستین خواسته های خود بعد از حضور در مجلس آتی، بر توجه به تامین آب پایدار و حل مشکلات عدیده مردم شاهرود در مسافرت ریاست جمهوری به شهر شاهرود تاکید کرده و می گوید: دولت نباید در تامین آب پایدارشهرستان شاهرود مناطق و مردم منطقه را درگیر خودشان کند.
وی تامین منابع آب پایدار شاهرود را تامین از خارج از استان ارزیابی کرده و می گوید: مانند کاری که استانهای مرکزی کشور برای تامین آب صورت داده اند برای این شهرستان هم باید صورت گیرد.
عجم با اعلان اینکه باتوجه به پروژه مصوب انجام شده برای انتقال آب شهرستان فقط ۱۷۰ لیتر آب تامین می شود، می گوید: در صورت انتقال آب از سد کالپوش، باز ۱۲۰ لیتر کمبود داریم، ضمن این که پروژه انتقال آب نیز طولانی و زمان بر است.
حفظ شاهوار در دستور کار
جالب این که استاندار سمنان در این خصوص می گوید: تامین آب پایدار از کوهستان «شاهوار» برای شاهرود در دستور کار است. این که استاندار بر تامین آب از این کوهستان تاکید می کند چیزی نیست که افزایش دبی آب شاهرود را در پی داشته باشد و همانا اذعان دارند سرمنشا همه آب های استحصال شده حال شهرشاهرود و دشت بسطام از همین کوه شاهوار است و استاندار باید توجه ویژه ای علاوه بر تامین آب از شاهوار، به انتقال آب از پروژه های نظیر سد کالپوش و چشمه سارهای قطری کند.
بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی شاهرود بوسیله قنات و چاه های مشرف به قله شاهوار تامین می شود و بنظر می رسد استاندار سمنان بر حفظ این منبع آبی تاکید دارد که جای بسی خرسندی است و تاکیدی بر عدم بازگشایی معدن بوکسیت تاش، که چند صباحی است دستخوش معدن کاوی قرار دارد.
گفته های استاندار سمنان نشان از تعطیلی معدن بوکسیت تاش دارد ولی باید اذعان داشت این آب آبی است که داشته فعلی شاهرود بوده و با وجود چاه های گوناگون نمی توان آبی پایدار برای شاهرود متصور شد و بطور قطع نیازمند پروژه جدید آبرسانی و آن هم به طور پایدار هستیم.

تنش آبی در شاهرود
مدیر عامل آبفای استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباب دو پروژه معطل مانده آبرسانی می گوید: برنامه های انتقال آب از سد کالپوش مربوط به آب منطقه ای است و ما تنها کار توزیع را عهده دار هستیم ولی شنیده می شود تصمیمات خوبی گرفتن شده واین پروژه تسریع خواهد شد.
منصور کشاورزیان درباب آب قطری می گوید: فاز اول این پروژه انجام شده اما فاز دو بحث های حقوقی وقضایی دارد و کماکان پروژه متوقف است و در کوتاه مدت چشم اندازی برای حل آن متصور نیست پس از طرف مقامات برای حل این پروژه رایزنی ها در حال انجام می باشد.
حرف های متفاوت!
اما فرماندار شاهرود بر خلاف مقام مافوق خود (استاندار) می گوید: حفر چاه جدید مشکل تامین آب پایدار شهرستان شاهرود را مرتفع نمی کند و تامین آب پایدار باید از دو منبع سدکالپوش و چشمه سارهای قطری تامین گردد.
ابوطالب جلالی تامین و تولید آب پایدار برای این شهرستان را برعهده مسئولین استانی و کشوری نهاده و می گوید: باید از طرف مسئولان استان و مسئولان کشوری انتقال آب از سد کالپوش و چشمه سارهای قطری به عنوان آب پایدار که از سال ها پیش در دستور کار بوده است و هر کدام به دلایلی متوقف شده است به طور جدی پیگیری شود.
فرماندار شاهرود به درستی به برگزاری نشست های مختلفی برای تامین آب موقتی به طور هرساله که کارگشایی ندارد اشاره کرده و می گوید: با وجود این جلسه ها نگرانی تامین آب شرب پایدار برای این شهرستان همچنان باقی است.

تامین آب پایدار
امام جمعه شاهرود نیز بارها با تأکید بر تامین آب پایدار می گوید: باید موضوع مهم آب شهرستان در مصوبات سفر ریاست جمهوری باشد و اگر این نباشد بی عدالتی و جفا به شهرستان شاهرود است.
حجت الاسلام عباس امینی با تشکر از زحمات رییس جمهور در مسافرت به استان، با تأکید بر موضوع تامین آب پایدار برای شهرستان شاهرود و توجه به این مساله در مصوبات سفر، می گوید: باید موضوع مهم تامین آب پایدار شهرستان شاهرود در مصوبات سفر باشد و اگر این نباشد، باید شک کنید به این پیشنهادات و محورهای مصوبات سفر و باید مسئولان مربوطه تجدید نظر نمایند. هر ساله در فصل گرما با زدن چاه اهتمام در حل این دغدغه مردم می شوند اما چاه به عنوان مسکن مقطعی عیبی ندارد اما درمان تامین نیست.
عدم بازچرخانی آب
شهروندان شاهرودی می گویند هر سال با فرا رسیدن تابستان مشکل کم آبی حادتر از گذشته روی خودش را نشان میدهد و مسئولان نیز بدنبال تامین آب از اجاره چاه دستگاه های اجرائی شهرستان گرفته تا قطع نوبتی آب در شهر، و حفر چاه های جدید می پردازند، گویا تدابیرشان بیش از این نیست و هیچکدام از وعده های مسئولان در حوزه تامین آب آشامیدنی پایدار برای شهرستان عملی نشده است.
مردم جدای بحث کمبود آب در شاهرود، مصرف بی رویه، کاهش ذخایر آبی، خشکسالی، کاهش بارش ها، موضوع عدم بازچرخانی فاضلاب ها و روان آب ها را نیز قبول دارند اما معتقد هستند مشکلات در کنار بی تدبیری امروز سبب شده تا آب آشامیدنی به یک بحران جدی بدل شود.
عکس ها: محمد علی عباس نژاد

برچسب ها:, , ,