گره گشایی دیپلماتیک راهبرد شهیدجمهور برای چالش های زیست محیطی

باغ من: حفظ اکو سیستم و محیط زیست دغدغه همه کشورهاست، شهید آیت الله رئیسی نبز با در دستورکار قرار دادن «دیپلماسی محیط زیست» برآن شد که مطالبات محیط زیستی را بوسیله افزایش تعاملات منطقه ای و بین المللی پیگیری و محقق کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، از زمان شروع به کار دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رییسی حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور به یکی از رئوس اصلی برنامه های دولت تبدیل شد و به همین دلیل اصول «توسعه فرع برمحیط زیست است»، «مردمی سازی محیط زیست»، «دیپلماسی بین المللی محیط زیست» به عنوان شعارهای عملیاتی در دستورکار قرار داد.

آیت الله رئیسی در نشست منطقه ای وزیران محیط زیست کشورهای منطقه که به ابتکار و میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزرا و مقامات ارشد ۱۱ کشور منطقه غرب آسیا در ایران برگزار گردید، در سخنانی اصرار کرد که حفظ اکو سیستم و محیط زیست که امروز دغدغه همه مردم و همه کشورها خصوصاً کشورهای منطقه، امروز یک اولویت اجتناب ناپذیر است. اگر محیط زیست برای مردم امن و آرام نباشد، توسعه یافتگی درست در جای خودش قرار نمی گیرد و حتی به تهدید برای سلامت انسان ها تبدیل می شود. به ضرورت محیط زیست توجه گردد و از همگان می خواهم به دور از تعارفات معمول و «دیپلماتیک و سیاسی» برای حفظ آن تدبیر کنند.
بیشتر بخوانید:
محیط زیست به مساله درجه یک کشور تبدیل گشته است

توجه به مقوله حفظ و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور

در جهت تحقق این مهم استفاده از ظرفیتهای دیپلماتیک و سیاسی در دستور کار قرار گرفت و وزارت امورخارجه کشورمان به همت و تلاش شهید امیرعبداللهیان در کنار سازمان حفاظت محیط زیست، در امتداد افزایش تعاملات جهانی با هدف حل معضلات زیست محیطی بصورت ویژه نقش آفرینی کرد.

به اعتقاد شهید خدمت امیرعبدالهیان، تبعات و معضلات زیست محیطی منطقه تنها متوجه چند کشور خاص نیست؛ بلکه تمامی منطقه غرب آسیا را متأثر نموده و توسعه و رفاه مردم این منطقه را دستخوش ناملایمات جدی کرده است. سیل و خشکسالی، مرزهای سیاسی یا ملاحظات سیستم های سیاسی را رعایت نمی کنند. پرهیز از همکاریهای زیست محیطی برای هیچ کشوری چاره ساز نیست. این چالش ها در طولانی مدت و در فقدان همکاری به بحران های زیست محیطی بدل می شوند که هزینه های بسیار زیادی را بر همه کشورهای منطقه تحمیل خواهندکرد. وزارت امور خارجه آماده پیگیری همکاریهای دو و چندجانبه در امتداد توسعه پایدار با کشورهای منطقه است و این همکاری ها را برای ایجاد ثبات و آینده بهتر برای تمامی مردم منطقه مفید می داند.
به بیان دیگر دولت سیزدهم کوشش کرد با زبان محیط زیست و از مسیر رایزنی و تعاملات بین المللی بر چالش های محیط زیست فائق آید برای اینکه تنها راه برون رفت از ‫مخاطرات و نابسامانی های زیست محیطی ‪دیپلماسی محیط زیست در پرتو همکاریهای بین المللی است که برگزاری گردهمایی سفرای کشورهای همجوار و اسلامی، نشست وزیران و مقامات محیط زیستی ۱۱ کشور منطقه در تهران، برگزارش اولین اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار با شرکت نمایندگانی از ۵۰ کشور، برگزاری کنفرانس بین المللی همکاری در حوزه امنیت غذایی در بستر تغییرات اقلیمی، احیای کنوانسیون تهران که به محیط زیست دریایی خزر می پردازد و کنوانسیون راپمی که در حوزه محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان فعالیت می کند تعدادی از اقدامات انجام شده است.

می توان گفت یکی از جلوه های دیپلماسی زیست محیطی کشور در دوران آیت الله رییسی، در مذاکرات مستمر با مقامات طالبان برای تامین «حق آبه هامون» تبلور یافت تا هم این تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل نشود و هم معیشت اهالی سیستان و بلوچستان جانی باردیگر بگیرد.

دراین مسیر نیز وزارت امور خارجه به ریاست شهید امیر عبداللهیان همراه سازمان حفاظت محیط زیست بود. باتوجه به آخرین هماهنگی هایی انجام شده با هیئت حاکمه افغانستان درباب حقابه هیرمند، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد علاوه بر آن سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش بوده است انحراف به وجود آمده در راه این رود را مسدود کند تا وضعیت تالاب هامون بهتر شود.

وضعیت زیست محیطی رودخانه ارس هم در دوران آیت الله رییسی دور از نظر نماند و بعد از برگزاری نشست هایی با کشور ارمنستان، نقشه راه قطع ورود آلودگی به رودخانه ارس به تصویب رسید تا گام مهمی در حل مساله و توسعه بیش از پیش روابط دو کشور ایران و ارمنستان برداشته شود.

بیشتربخوانید:

دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی محیط زیست کارهای خوبی انجام داد
سلاجقه: حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
همکاری ایران و ارمنستان برای رفع آلودگی رود ارس
امضای سند همکاری با ارمنستان برای پایش رودخانه ارس

بازدید هوایی آیت الله رئیسی از دریاچه ارومیه

منبع: