گردش مالی صنعت پسماند افزایش می یابد

به گزارش باغ من حوزه پسماند و مدیریت فناوری با استقبال قابل توجه استارتاپ ها و شرکت های نوظهور فناور رو به رو شده است و با عنایت به افزایش قیمت جهانی مواد خام، این حوزه همچون بخش های رو به رونق و آینده دار عرصه فناوری ایران به حساب می آید.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، بر مبنای اعلام سازمان بهداشت جهانی سرانه تولید زباله در جهان، روزانه «۳۰۰ گرم» است، این عدد برای شهروندان ایران بیشتر از ۷۱۰ گرم و برای ساکنین شهر تهران ۷۹۰ گرم است که به مفهوم ۲.۵ برابر متوسط جهانی است. همینطور به نقل از روزنامه ایران در جهان حدود ۲ میلیارد تن زباله صنعتی و شهری تولید می شود که ارزش بازار آن از مرحله جمع آوری تا بازیافت، به ۵۰۰ میلیارد دلار می رسد.
طبق آمار رسمی، نزدیک به ۷۵ درصد از زباله کشور، دفن می شود، در صورتی که رقمی در حدود ۷۰ درصد ازپسماند تولید شده در بعضی کشورهای توسعه یافته بازیافت می شود و ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی بعضی از این کشورها از این طریق به دست می آیدو همینطور چند شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح های خویش را در زمینه بازیافت ضایعات خرما و پسته به مرحله تجاری سازی رسانده اند.
براساس آمار، روزانه بیشتر از ۵۰ هزار تن و سالانه بیشتر از ۲۱ میلیون تن زباله در ایران تولید می شود اما برخی گمانه زنی های غیر رسمی و تایید نشده، ارزش تقریبی هر تن زباله را رقمی در حدود ۴۰۰ هزار تن برآورد می کند. گردش مالی زباله در تهران نزدیک به «۶۰ میلیارد تومان» و گردش مالی این صنعت در کشور هم «بیش از ۶ هزار میلیارد تومان » برآورد شده است که با ظرفیت های بالای این صنعت فاصله قابل توجه ای دارد.
علاوه بر این صنعت پسماند در جهان، با آهنگی نسبتاً سریع، هر روز از یک تکنولوژی جدید رونمایی می نماید. به نقل از نشریه recycling-magazine.com در گزارشی، به توسعه پلت فرم هایی اشاره می کند که به افراد امکان می دهد تا غذای عرضه شده در رستوران ها را که در انتها روز کاری، دور انداخته می شود را خریداری کنند. این برنامه هم اکنون در هشت کشور اروپایی فعال است و می خواهد بیشتر گسترش یابد.
همچنین به قول دیوید راچلسون در rubiconglobal.com که از فعالان این عرصه است، انجمن بین المللی زباله های جامد (ISWA) کارزاری جهانی را برای جمع آوری زباله از محیط های دریایی شروع کرده است و تکمیل فرآیند تولید پسماند در آمریکا با همکاری بانک گلدمن ساکس و ولز فارگو به ایجاد چرخه ای مالی به ارزش ۲ تریلیون دلار منتهی خواهد شد.
طبق آمار اعلام شده، رشد جهانی قیمت مواد خام و بازیافتی و افزایش نرخ فلزات، توجیه اقتصادی این صنعت در کشور را به شکل محسوسی افزایش داده است. استارتاپ های فعال در این صنعت رو به افزایش هستند و از بسته های حمایتی ویژه تدارک دیده شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برخوردار می شوند. لازم به ذکر است اقلام حجیم اسقاطی، پسماندهای پزشکی، پسماندهای کشاورزی و ضایعات الکترونیک همچون حوزه های هستند که فعالان فناور در ایران بر روی آنها متمرکز شده اند. در کشور قوانین مختلفی در حوزه پسماند تصویب شده است و به نظر نمی رسد در این حوزه کمبودی وجود داشته باشد. «قانون مدیریت پسماندها»، «آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها»، «سند ملی محیط زیست» و «برنامه ششم توسعه » همچون اسناد بالادستی در این عرصه محسوب می شوند.
سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان صداوسیما، وزارت کشور، وزارت نفت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچون نهادهای حاکمیتی در رابطه با این حوزه محسوب می شوند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تسهیل مسیر استارتاپ های تاسیس شده در این عرصه و پشتیبانی از شرکت های تحت پوشش، وظیفه هماهنگی بین بخشی را عهده دار شده است و کوشش برای تجمیع تلاشهای پراکنده موجود، بخش دیگری از برنامه ای حمایتی این معاونت در حوزه پسماند و فناوری را شامل می شود.
رباتیک و پسماند، سنسورها، کمپوست هوازی، اینترنت آشیا و هضم بی هوازی همچون حوزه های است که می تواند در بردارنده فرصت های جدید در عرصه پسماند در کشور باشد چون که شرکت های فناور ایرانی در حال توسعه فناوری های نوین در این حوزه هستند. همینطور پلت فرم های در کشور طراحی شده است که در قبال دریافت پسماند دارای ارزش، برای شهروندان تخفیف های در خدمات شهری و پاداش های کوچک در نظر می گیرد.
بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به قول کارشناسان، این عرصه هنوز در آغاز راه است و پتانسیل بالای برای اشتغال زایی بیشتر و توسعه دارد. فروش زباله سوزهای کوچک و به صرفه به برخی مراکز مانند مراکز درمانی و استخراج فلزات کمیاب از زباله های الکترونیکی همچون دیگر عرصه های رو به پیشرفت در کشور به حساب می آید.