تداوم تشویق مردم به کاهش استفاده از کیسه های پلاستیکی امسال

به گزارش باغ من، مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و مسؤولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اجرای طرح ممنوعیت عرضه مجانی کیسه های پلاستیکی در هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) از تداوم تشویق مردم برای کاهش استفاده از این کیسه ها امسال اطلاع داد.

امیر عبدوس در گفت و گو با ایسنا در رابطه با راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این حوزه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه های اخیر از راه برنامک های کاربردی مبادرت به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می کنند چونکه این کار به مراتب هزینه های کمتری نسبت به تفکیک آنها در مقصد دارد.

وی یکی از طریق های کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه های چند بار مصرف یا پارچه ای برای خرید ذکر کرد و اظهار داشت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه های پلاستیکی بودیم، تلاش نماییم از کیسه های کمتری استفاده نماییم.

عبدوس در رابطه با اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در اولین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه های زنجیره ای و بر مبنای آئین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی کوشیده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت ماه) کیسه های پلاستیکی به صورت مجانی در فروشگاه های زنجیره ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه های چند بار مصرف و پارچه ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا پیش از این فروشگاه های زنجیره ای هیچ مبلغی را برای ارائه کیسه های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی کردند، پاسخ منفی داد و خاطرنشان کرد: هزینه صرف شده برای ارائه این کیسه ها در حاشیه سود فروشگاه ها لحاظ می شد ازاین رو مقرر است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می نمایند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه های زنجیره ای، کیفیت بالای کیسه های پلاستیکی آن هاست.

وی افزود: در این شرایط تلاش می شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه مجانی کیسه های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای اثرات مخرب کیسه های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش پیدا کند.

عبدوس در رابطه با علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع رسانی در زمینه این طرح و تبعات مصرف کیسه های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع رسانی در رابطه با برنامه کاربردی نوماند – که به منظور جمع آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می نماید. با استفاده از این نرم افزار کاربردی مردم پسماند خویش را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته ای عرضه کیسه های پلاستیکی علاوه بر رسانه های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این حوزه تازه شروع شده است و قطعا در مراحل پس از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در انتها تصریح کرد: برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این وجود برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این حوزه از همه رسانه ها استمداد می طلبیم.

بیشتر بخوانید:
ممنوعیت توزیع کیسه پلاستیکی درفروشگاه های زنجیره ای
مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آنچه پردردسر
تولید روزانه تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت

منبع: