انتقاد دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا از نوع برخورد با طرح دریافت عوارض از تونل ها

به گزارش باغ من دبیرکارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با اشاره به اینکه در زمینه اعمال قانون معاینه فنی مشکل جدی داریم، اظهار داشت: مبحث عوارض تونل را در محیط های دانشگاهی بررسی نماییم چرا باید این مورد ابتدا سیاسی سپس پاک شود؟
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، وحید حسینی در هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا اظهار نمود: خودرو یکی از مهمترین عوامل در رابطه با آلودگی هوا است. بر مبنای سیاهه انتشار شهر تهران ۷۰ درصد ذرات آلاینده از منابع متحرک تولید می شود همینطور خسارت اقتصادی آلودگی هوا بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار در سال است.
وی در ادامه درباره تولید و شماره گذاری خودروها اظهار داشت: هیأت وزیران سطح مجاز آلایندگی خودروها را تعیین می کند که متأسفانه این استانداردها از استانداردهای اروپایی کپی می شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا کشور افزود: حداقل استاندارد برای دیزلی ها یورو ۴، موتورسیکلت یورو ۳ و از آغاز سال ۹۴ استاندارد خودروهای سواری یورو ۴ است و بر مبنای قانون هوای پاک مقرر است که از اسفند سال ۱۴۰۰ به بعد به استانداردهای جدید اتحادیه اروپا (یورو ۶) برسیم.

وی با انتقاد از این مورد خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه ما زیر ساخت های لازم همچون سوخت مناسب و حتی روغن موتورهای مناسب را نداریم حرکت به سمت استاندارد یورو ۶ اشتباه است و حتی سبب افزایش تخلفات می شود.

حسینی در ادامه اظهار داشت: مبحث دیگر در بحث خودروها این است که برای آزمایش استانداردهای خودرو آزمایشگاه هایی وجود دارد که مستقیم با خودروساز قرارداد بسته اند. پیمانکار و کارفرما نمی توانند با هم قرار داد ببندند و رابطه مستقیم داشته باشد و این موضوعی است که حاکمیت باید به آن وارد شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور اضافه کرد: شرکت های خودروسازی بنگاه های اقتصادی با هدف کسب سود هستند و انتظار اینکه خودروساز مسائل زیست محیطی را رعایت کند انتظار بی جایی است.

وی تصریح کرد: حدود مجاز را نباید با گرته برداری از اروپا تعیین نماییم بلکه باید با عنایت به جنس آلودگی هوا در شهرهای مختلف استاندارد را ویژه سازی نماییم.

حسینی با اشاره به اینکه زمانی که خودرو وارد بازار مصرف می شود دوام آلایندگی ندارد، اظهار داشت: در زمینه اعمال قانون معاینه فنی مشکل جدی داریم. سوال من این است که زمان اجرای کامل قوانین و مصوبات LEZ کی فرا می رسد؟

وی در انتها اظهارکرد: موضوعی که درباره عوارض تونل مطرح گردیده است را باید در محیط های دانشگاهی به بحث بگذاریم و دقیق مشخص نماییم که این عوارض چه قدر باید باشد، هزینه آنچه طور صرف شود، چرا اصلاً باید عوارض بگیریم و جنبه های مختلف اجتماعی آن به بحث دانشگاهی گذاشته شود. چرا باید موضوعی را که در دنیا آزمون شده است سیاسی و آنرا پاک کنیم؟