شهرهایی که برای یک روز تابستانی معتدل ساخته شده اند!

باغ من: عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل اظهار داشت: توسعه نامتوازن شهری و رعایت نشدن مسائل و قوانین ساخت و ساز سبب شده تا شهرهای ما توانایی پذیرش شرایط نامساعد جوی را نداشته باشند و می توان گفت شهرهای کشور برای یک روز تابستانی معتدل ساخته شده اند.
عزیر عابسی در گفت و گو با ایسنا، اصول شهرسازی و ساختمان سازی را مورد نقد قرار داد و با اشاره به موقعیت های مکانی ساخت و سازها اظهارکرد: متاسفانه ما به مخاطرات ساخت و ساز در نواحی پر خطر واقف نیستیم و سیل امسال نهیب جدی به تمام دست اندکاران این بخش بود.
وی با تصریح اینکه پیشتر متولیان و کارشناسان حوزه عمران نگران مخاطرات زلزله بودند، اشاره کرد: حالا با وقوع سیل اخیر می توان بر این نکته صحه گذاشت که مخاطرات سیل و لطمه های آن به مراتب بیشتر از زلزله است و باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل در تشریح مخاطرات و لطمه های بیشتر سیل نسبت به زلزله اشاره کرد: زلزله محدوده کوچکی را درگیر کرده و نهایتا چند شهر متاثر از آن می شوند اما سیل اخیر بیشتر از ۷ استان کشور را بطور مستقیم درگیر کرده و زیان های مالی به مراتب بیشتری به ارمغان آورده است ضمن اینکه محدوده گسترده تری را شامل شده که حالا بیشتر از ۲۵ درصد کشور درگیر این معضل شده اند.
کارشناس عمران و هیدرولیک محیط زیست با اشاره به اینکه در ملاحظات طراحی و ساخت و ساز، سیل بعنوان یک پارامتر محرک و تاثیر گذار کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اشاره کرد: توسعه نامتوازن شهری، کاشت نامناسب درختان و تیرهای برق در کنار عدم ملاحظات ساخت و ساز سبب شده تا شهرهای ما توانایی پذیرش طوفان را نداشته و در سیل تاب آور نباشند.
عابسی به القای شائبه غلط در اذهان عموم و مدیران در مورد کوچک شدن رودخانه ها به جهت کم آب بودن آنها، اشاره و اشاره کرد: به وجود آمدن چنین ظن و گمان هایی موجب شد تا ساخت و سازها در حریم رودخانه ها آغاز شود که در نتیجه رودخانه در یک بازگشت صد یا ۲۰۰ ساله به خود، تمام آن بسترها و حریم ها را باز پس گرفت.
وی با بیان آگهی نسبت وقوع سیل های با دوره بازگشت چند صد ساله خصوصاً در استان های شمالی در آینده اشاره کرد: اساسا خسارات ناشی از چنین بارش هایی به مراتب بیشتر از سیل خوزستان خواهد بود چراکه در مازندران هر متر مربع از زمین ثمین بوده و دارای سکونت ‎ گاه های شهری و روستایی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی با ابراز نگرانی از تجاوزهای بیش از اندازه انجام گرفته به حریم رودخانه‎های شمال خصوصاً تجن، هراز و سفیدرود تصریح کرد: متاسفانه تجاوزهای صورت گرفته فراتر از آن چیزی است که در جنوب کشور و رودهای کارون و کرخه اتفاق افتاده و بنظر می رسد مباحث ساخت و ساز در حریم رود وارد ادبیات فنی شده است.
مدرس مباحث هیدرولوژی و محیط زیستی در شاخه عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی در ارتباط با ساخت و ساز در حریم رودها اظهار داشت: اگر سازه ای در نزدیکی حریم رودها ایجاد می شود باید سازه ای غیردائمی مانند راه های فرعی و پارک ها باشد برای اینکه در مواقع اضطرار نمی توان این مکان ها را به سرعت تخلیه کرد.
استادیار گروه محیط زیست دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با تاکید بر آگهی کارشناسان بین المللی در خصوص وقوع مکرر خشکسالی و سیلاب های ناگهانی پیرو گرمایش جهانی زمین اشاره کرد: اتفاقات حداکثری از این دست مانند خشکسالی چندساله و متعاقب آن سیلاب های عظیم ناگهانی، در آینده بسیار رخ خواهد داد و باید بیشتر از پیش متوجه این اتفاق باشیم.
عابسی با اخطار نسبت به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، کنار گسل ها، در شیب و ارتفاعات کوه هایی که امکان ریزش و لغزش زمین است و در مجاورت مناطق صنعتی که امکان انفجار و آلودگی شدید وجود دارد، اشاره کرد: باید از ساخت و سازهای غیر ایمن در هر نقطه مکانی که احتمال خطر وجود دارد پرهیز شود.

برچسب ها:, , ,