کودکان بیشترین صدمه را از آلودگی های زیست محیطی می بینند

به گزارش باغ من معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: کودکان همچون اقشار صدمه پذیر جامعه هستند که بیشترین صدمه را از آلودگی های زیست محیطی می بینند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، احمد لاهیجان زاده در مراسم روز ملی کودک و محیط زیست با اشاره به اینکه مسائل و مشکلاتی که در جنگ جهانی دوم رخ داد سبب شد که یونیسف در سازمان ملل شکل بگیرد، اظهار نمود: صدمه های مختلفی به کودکان وارد می شود که یکی از آنها صدمه های زیست محیطی است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: کودکان، افراد مسن و زنان آبستن همچون گروه های صدمه پذیر جامعه هستند که آلودگی های زیست محیطی می تواند روی آنها اثرگذار باشد.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه کودکان بیشتر صدمه را از آلودگی های زیست محیطی می بینند، خاطرنشان کرد: صدمه های زیست محیطی در بعد سلامت هزینه زیادی را به جامعه تحمیل می کند و سبب می شود که جامعه سالم شکل نگیرد.

وی افزود: پژوهش های بین المللی نشان داده است که میزان پذیرش آموزش های زیست محیطی در کودکان بین ۶۵ تا ۷۵ درصد بازدهی دارد درحالی که با افزایش سن تغییر تفکر در افراد کاسته می شود و در سنین دانشجویی تغییر تفکر نسبت به محیط زیست بین ۵ تا ۱۰ درصد است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خیلی از صدمه هایی که در کشور وجود دارد به علت ناآگاهی نسبت به مسائل محیط زیستی است، اظهار داشت: تا چندین سال پیش استان فارس که استانی کم آب و خشک است در عرصه تولید گندم با استان های دیگر کشور رقابت داشت همینطور مجوزهای فعالیت صنایع فولاد و پتروشیمی در استان های کویری صادر می شد این در حالیست که اگر آموزش های زیست محیطی در دوران کودکی در اولویت قرار داده شود خیلی از مشکلات این چنینی رفع خواهد شد.

لاهیجان زاده افزود: دانش آموزان در کشورهای پیشرفته طی پنج سال اول تحصیلی در زمینه مهارت های زندگی، حفظ فرهنگ و محیط زیست آموزش می بینند این در حالیست که در کشور ما طی این پنج سال فقط حجم زیادی از اطلاعات درسی به دانش آموزان آموزش داده می شود.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود خاطرنشان کرد: معاونت دریایی سازمان محیط زیست در ۴۲ تالاب کشور برنامه آموزشی برای جوامع محلی در نظر گرفته است. این آموزش ها شامل چگونگی حفظ تالاب، مدیریت پسماند و چگونگی کسب درآمد بدون وارد کردن خسارت به تالاب می شود.