معاون سازمان محیط زیست خواستار شد؛ لزوم ایجاد سامانه اطلاعاتی مشترک برای کشورهای دریای خزر

به گزارش باغ من معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: لازم است نسبت به ایجاد سامانه اطلاعات هواشناسی و آب شناسی دریای خزر، اقدام و داده ها بین کشورهای حاشیه دریای خزر به اشتراک گذاشته شود.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، احمدرضا لاهیجان زاده، در «بیست و چهارمین نشست کمیته هماهنگی آب و هواشناسی دریای خزر» که بامداد امروز در محل سازمان هواشناسی کشور برگزار شد، اظهار داشت: کنوانسیون تهران برای حفظ محیط زیست دریایی دریای خزر در سال ۲۰۰۳ به تصویب وزرای کشورهای حاشیه دریای خزر رسید و در سال ۱۳۸۵ در تاریخ ۲۲ مرداد ماه، همه کشورها به پایبندی به این کنوانسیون متعهد شدند. روز ۲۲ مرداد، روز جهانی خزر نامگذاری شد و همه کشورهای حاشیه دریای خزر، آنرا طی مراسمی گرامی می دارند.
وی اضافه کرد: دریای خزر حدود ۴۰۰هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و از غنای بسیار بالایی از نظر تنوع زیستی برخوردارست. بیشتر از ۴۰۰ گونه آبزی در دریای خزر داریم که همچون می توان به ماهیان خاویاری بعنوان گونه شاخص اشاره نمود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: دریای خزر پتانسیل اقتصادی خیلی خوب داشته که اهمیت بسیار بالایی برای کشورهای اطراف این دریا دارد. کشورهای حاشیه دریای خزر، پروژه های مختلفی که در رابطه با این دریاست را در حال مطالعه یا اجرا دارند که می توانند لطمه هایی به محیط زیست دریای خزر وارد کنند. در آخرین کنفرانسی که ۲۲ مرداد سال قبل در ترکمنستان برگزار شد، همه برنامه ها به اقتصاد و بهره برداری از این دریا معطوف شده بود البته سران هر پنج کشور، پایبندی خود به حفظ محیط زیست این دریا را اعلام و برنامه هایی در این راستا ارائه کردند و بر رعایت الزامات زیست محیطی نیز تاکید کردند.
لاهیجان زاده گفت: از مهمترین مسائلی که در حوزه حفظ محیط زیست دریای خزر وجود دارد، ورودی های آب به این دریا است. بوسیله پایش رودخانه های تأمین کننده آب این دریا و مدیریت آب، به داده هایی می توان دست یافت که باید پایه مطالعات، اقدامات و تصمیم سازی ها باشد. در هجدهمین اجلاس CAFPCOM تفاهمنامه ای به امضا رسید و اعلام گردید که اعضا نسبت به تبادل اطلاعات در حوزه آب و هواشناسی و پایش رودخانه ها و حوضه آبریز، همکاری متقابل با کنفرانس تهران داشته باشند. دلیل حضور من در این اجلاس، تاکید بر این تفاهمنامه است چونکه این تفاهمنامه وجود دارد اما هنوز آنچه در آن مطرح شده، به وقوع نپیوسته است.
وی درانتها اظهار داشت: تقاضای ما خصوصاً در این دوره دو ساله که ایران و نماینده آن، خانم تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی، ریاست CAFPCOM را بر عهده دارند، این است که نسبت به ایجاد سامانه اطلاعات هواشناسی و آب شناسی اقدام گردد تا داده ها بین اعضا به اشتراک گذاشته شود و ما نیز در سازمان حفاظت محیط زیست این آمادگی را جهت راه اندازی بانک اطلاعات و تبادل داده داریم چونکه اتفاقاتی که در حوضه آبریز دریای خزر می افتد، اهمیت فوق العاده بالایی دارد.

منبع: