۶ وظیفه وزارت بهداشت در اجرای قانون هوای پاک

به گزارش باغ من «قانون هوای پاک» شامل ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره از ۲۳ مردادماه سال ۹۶ از جانب رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد؛ قانونی که طبق آن علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، ارگان ها و نهادهای دیگری هم موظف به پایبندی به موارد آن هستند…
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، وزارت بهداشت هم یکی از این نهادها است که در جهت اجرای بندهای قانون هوای پاک گام های موثری برداشته است.
بعنوان مثال وزارت بهداشت، در جریان درخواست ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز جهت تولید سواری دیزلی، مخالفت خویش را اعلام نموده بود؛ چونکه اعتقاد دارد این خودرو ها ۲۰ برابر بیشتر از خودرو های بنزینی ذرات معلق تولید می کنند.
پیش از این هم وزیر بهداشت طی نامه ای خطاب به شهردار تهران بر ضرورت مجهز شدن کامیون ها و اتوبوس های دیزلی ناوگان حمل و نقل عمومی به فیلتر دوده تاکید کرده بود و خواهان اصلاح روند فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی بدون فیلتر دوده شده بود. این در شرایطی است که مدتی بعد با درخواست مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل در خصوص حذف اجبار نصب فیلتر دوده روی خودرو های دیزلی از اسحاق جهانگیری – معاون اول رئیس جمهوری، این مقام مسئول خواهان آن شده بود که تا زمان رفع تحریم ها این مورد مجدد توسط نهادهای ذی ربط بررسی شود. به دنبال این درخواست هم علاوه بر سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت هم مخالفت خویش را با حذف فیلتر دوده از خودرو های دیزلی اعلام نمود.
البته واکنش وزارت بهداشت به مبحث آلودگی هوا به همین جا ختم نمی شود؛ مردادماه سال جاری به دنبال انتشار اخباری در خصوص آغاز شماره گذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، وزارت بهداشت موضع مخالفت خویش را به دلیل افزایش غلظت آلاینده در هوای شهرها به دنبال شماره گذاری این تعداد موتورسیکلت کاربراتوری اعلام نمود.
به دنبال برخی اما و اگرها و پیچ و خم ها در اجرای قانون هوای پاک، دکتر عباس شاهسونی _ رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، در خصوص وظایف و حدود اختیارات وزارت بهداشت در اجرای قانون پاک، گفت: وزارت بهداشت وظایف گوناگونی بر اساس این قانون دارد که یکی از آنها طبق تبصره ۳ ماده ۳ این قانون، تشخیص شرایط اضطرار است که طبق آن کلیه اطلاعات از سازمان هواشناسی و سازمان محیط زیست دریافت شده و داده ها در دانشگاه های علوم پزشکی تحلیل می شود. در صورتیکه شرایط هوایی بگونه ای باشد که تهدیدی برای سلامت مردم تلقی شود، مبحث را به سازمان محیط زیست و استانداری اعلام نموده و به دنبال آن با تشکیل کمیته اضطرار، تصمیمات مقتضی دریافت می شود.
لزوم پیوست سلامت برای ساخت شهرک های مسکونی بزرگ وی در مورد سایر وظایف وزارت بهداشت در قانون هوای پاک، افزود: طرح پیوست سلامت برای ساخت شهرک های مسکونی با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی هم با نظارت وزارت بهداشت صورت می گیرد که به باعث آن ساخت شهرک های مسکونی بزرگ باید با استاندارد پیوست سلامت اعلام شده از جانب وزارت بهداشت صورت گیرد که طی مکاتباتی که با متولی ساخت شهرک های مسکونی بزرگ داشتیم، موارد مورد نظر به آنها اعلام شده است.
محاسبه مرگ های منتسب به آلودگی هوا شاهسونی اضافه کرد: در آئین نامه ماده دو قانون هوای پاک، وزارت بهداشت همینطور موظف است مرگ های منتسب به آلودگی هوا را هم محاسبه کرده و به مراجع ذی ربط اعلام نماید. این فرآیند از سال ۹۴ و پیش از تصویب قانون هوای پاک با مصوبه هیئت وزیران در حال اجرا بود، اما در موارد قانون هوای پاک هم به آن اشاره شده است.
حد مجاز پرتوهای یونیزان وی بخش دیگر حدود وظایف مشخص شده برای وزارت بهداشت را تعیین حد مجاز پرتوهای یونیزان معرفی نمود و اظهار داشت: در این حوزه هم وزارت بهداشت با همکاری سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست حدود مجاز پرتوهای یونیزان را مشخص می کند که این مورد هم در کمیسیون زیربنایی دولت در حال انجام می باشد. پرتوهای یونیزان شامل پرتوهایی مانند اشعه ایکس، گاما، پرتوهای الکترومغناطیس و… است. بررسی های ما میزان مجاز وجود این پرتوها در هوا را مشخص می کند که در حال حاضر به جز گاز رادون در بعضی مناطق کشور، در حوزه سایر پرتوها هیچ گزارش نگران کننده و حاکی از مشکلی دریافت نکرده ایم.
پایش آلودگی صوتی وی دیگر وظیفه وزارت بهداشت در قانون هوای پاک را پایش آلودگی صوتی در سطح کشور معرفی نمود و اضافه کرد: این وظیفه هم با همکاری سازمان محیط زیست، وزارت کشور و سازمان شهرداری ها دنبال می شود. سامانه پایش آلودگی صوتی با آئین نامه ای که از جانب سازمان محیط زیست تدوین شده است در کشور راه اندازی شده و در حال اجرا می باشد.
اقدام مضر سلامت، ممنوع رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی که سبب تهدید سلامت عموم مردم شود ممنوع می باشد و وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی حق ورود به مبحث را دارند تا متخلف را به دادگاه معرفی کرده و پیگیر تخلف صورت گرفته باشیم.
شهرداری تهران پاسخگو نیست وی با اشاره به نامه وزیر بهداشت به شهردار تهران در خصوص ضرورت نصب فیلتر دوده بر اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی، با انتقاد از عدم پاسخ گویی مناسب شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: طبق آمار ما در وزارت بهداشت، تنها ۱۰۰ اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران مجهز به فیلتر دوده شد و اقدامات بیشتری صورت نگرفت این درحالی است که پاسخ رسمی هم به نامه داده نشد.
فرسودگی خودروها؛ مشکل اصلی رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان آنکه کیفیت سوخت نسبت به گذشته بهبود یافته است، تصریح کرد: البته همچنان در بعضی موارد میزان گوگرد گزارش شده در بنزین و گازوئیل ما چند برابر حد مجاز است. مشکل اصلی ما فرسودگی خودرو ها است که باعث آلودگی هوا می شود. طبق ماده ۸ قانون هوای پاک سن فرسودگی خودرو های مختلف اعلام شده است که این عدد برای خودرو های شخصی ۱۵ سال اعلام شده است. البته به صورت کلی سن خودروهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال می باشند، بالا است و نوسازی در آن صورت نگرفته است که باید اقدامات مقتضی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گیرد.
۵۰ درصد خودرو های در حال تردد کلانشهرها فاقد معاینه فنی هستند وی در خاتمه با اشاره به آمار عرضه شده از جانب شهرداری در خصوص کاهش ۳۰ درصدی رجوع مردم برای دریافت معاینه فنی خودروهایشان، بیان کرد: متاسفانه با وجود آلودگی هوای شهرها، کاهش بار رجوع مردم برای دریافت معاینه فنی نگران کننده است؛ به شکلی که طبق آمار وزارت کشور ۵۰درصد خودرو های در حال تردد در کلانشهرها فاقد معاینه فنی هستند که برخورد قانونی درستی هم با آن نمی شود؛ جریمه و اعمال قانون با این مورد می تواند به کاهش تخلفات و به دنبال آن افزایش رجوع برای دریافت معاینه فنی منجر شود.