صدای این ساز ناکوک فردا بلند می شود

به گزارش باغ من مرکزی یک رفتارشناس حیوانات نسبت به افزایش شمار کلاغ ها در مناطق شهری اخطار داد.
سید نادر صادقی راد در گفتگو با ایسنا، در مورد خانواده کلاغ ها و افزایش شمار کلاغ ها در بعضی از نقاط بیان نمود: در ایران ۱۰ گونه کلاغ وجود دارد که شامل دو گونه غراب، کلاغ ابلق، کلاغ سیاه که حدودا مهاجر است و در اراضی کشاورزی از کرم و حشرات و دانه ها تغذیه می کند، کلاغ نوک سرخ و نوک زرد که بیشتر در کوهستان ها دیده می شوند، کلاغ گردن بور که بسیار کمیاب است، زاغ بور که آندمیک ایران است و در مناطق کویری به خصوص در کویر یزد دیده می شود، جیجاق و کلاغ زاغ که سفید و سیاه و با دم بلند است، می شود.
وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی کلاغ اظهار نمود: کلاغ ها بسیار کنجکاو، باهوش و دقیق هستند، مرتب چشمانشان در حرکت است و اطراف خویش را بررسی می کنند، این گونه از پرندگان خاصه کلاغ زاغی اگر روی درخت یا سطح زمین باشد هوشیار است و متوجه هر حرکتی می شود.
این رفتارشناس حیوانات اضافه کرد: همه چیزخواری یکی دیگر از خصوصیات این پرندگان است و در واقع تغذیه آنها راز بقای آنهاست مثلا کلاغ زاعی موش، نان، جوجه پرنده، برنج، گوشت، دانه و… را می خورد، همینطور کلاغ ها به مانند یک شکارگر طعمه را تعقیب می کنند و بعنوان مثال یک پرنده را دنبال می کنند تا زیستگاه و حتی تخم پرندگان را پیدا کنند.
وی حساس بودن به اشیاء براق، شجاع و نترس بودن، مقاومت در مقابل بیماری، نداشتن دشمن طبیعی، پنهان کردن اشیا و داشتن نوک قوی که به هر جنبده ای می تواند صدمه بزند را از دیگر خصوصیت های کلاغ ها بیان کرد و اضافه کرد: کلاغ نوک سرخ همچون گونه هایی است که همزیستی جالب با قوچ و میش وحشی، کل و بز و حتی آهو دارد به صورتی که روی کمر آنها می نشیند و حشرات و کنه ها را می گیرد و گاها حیوان را از خطرهای اطراف متوجه می کند.
صادقی راد با تاکید بر اینکه عامل ازدیاد یک گونه در یک منطقه مساعد بودن شرایط زیستگاه و غذاست، خاطرنشان کرد: در خیلی از برنامه ها ارتباط با حیات وحش و محیط زیست از دست رفته و از هر نقطه ای ساز ناکوک بلند است و این سازهای ناکوک امکان دارد در بعضی از نقاط صدمه هایی به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به حرام گوشت بودن کلاغ اظهار داشت: خلقت هیچ موجودی بی جهت و بی منفعت نیست، اما ازدیاد آنها می تواند صدمه و آلودگی به شهرها و مناطق را رقم بزند. در استان مرکزی و شهر اراک شاید بیشتر از ۷۰ گونه پرنده شهری وجود داشته باشد که حتی می توان بخشی از آنها را ثبت کرد، حتی در مواردی شاهد پرندگانی چون پری شاهرخ، بلبل هزاردستان، کوکو، دارکوب، فاخته و انواع کلاغ هستیم که نشان از امنیت محیط و منطقه دارد، اما باید مراقب ازدیاد پرندگانی چون کلاغ در یک منطقه بود.
این رفتارشناس حیوانات با اشاره به اینکه این روزها شاهد ازدیاد کلاغ ها بخصوص در سطح شهرها هستیم، اضافه کرد: برخی افراد مبادرت به غذادهی با چربی و زباله گوشت و… به کلاغ ها می کنند. این رفتار سبب می شود که فضا برای این گونه پرنده مساعد شود و به تبع آن شمار آنها افزایش یابد، حتی در بعضی از پارک ها فقط صدای کلاغ به گوش می رسد که می تواند امنیت سایر پرندگان و جوجه ها و تخم های پرندگان را برهم بزند و در واقع این رفتارهای شهروندان که از دید آنها مثبت و موثر است می تواند به محیط زیست صدمه بزند و مصداقی از سازهای ناکوک است.
وی با تاکید بر اینکه طبیعت باید درک و حفظ شود، اما چون زوایای آنرا نمی شناسیم، رفتارهایمان در قبال آن صدمه زاست، اضافه کرد: امروز در همه جا می توان صدای کلاغ را شنید که نشان از افزایش جمعیت این گونه دارد، از طرفی برخی افراد برای مقابله با این پرندگان ابزارهایی مانند تفنگ بادی که روزی یک وسیله اسباب بازی بود ولی امروز به ابزاری کشنده تبدیل گشته است را پیشنهاد می کنند که رسما اعلام می کنم این رفتار به هیچ عنوان درست و اثرگذار نیست.
صادقی راد یکی از راهکارهای اثرگذار برای کنترل جمعیت کلاغ ها را فرهنگ سازی جهت پیشگیری از ریختن غذاها در پارک ها و فضاهای شهری جهت تغذیه این گونه برشمرد، اظهار داشت: هرسال جمعیت کلاغ ها به صورت تصاعدی بالا می رود و سن آنها حداقل ۴۰ سال است، کارشناسان محیط زیست باید این وضعیت را بررسی و جمعیت را کنترل کنند، چون بشر طبیعت را دستکاری کرده و تعداد گونه ها بالا رفته پس بشر باید کنترل هدفمند را دنبال کند و با برنامه ریزی درست جلوی افزایش بیش از اندازه جمعیت کلاغ ها را بگیرد چونکه با ادامه روند معمول زیست باقی پرندگان امکان دارد در خطر بیفتد.
وی با اشاره به اینکه باید با دید بازتری به مبحث نگاه کرد، اضافه کرد: کنترل باید به شکل کارشناسی صورت گیرد برای مثال یک کشاورز که به دفع آفات آشنا نباشد، سم زیادی مصرف می کند، اینکار علاوه بر اینکه کل حشرات را از بین می برد، پرندگان حشره خوار را هم در معرض خطر گرسنگی قرار می دهد.
این رفتار شناس حیوانات با اشاره به اینکه به تازگی اهالی شهر کارچان اراک هم از افزایش کلاغ ها در این منطقه اطلاع داده اند، بیان نمود: در همه کشور افزایش تعداد کلاغ ها مشاهده شده است که این امر به علت تغذیه فراهم برای آنهاست و اینکه این گونه دشمن طبیعی ندارد و در آینده افزایش شمار آنها امکان دارد باعث بروز چالش جدی شود.
صادقی راد با تاکید بر اینکه باید آمارگیری درستی از تعداد این گونه در سطح کشور صورت گیرد، اضافه کرد: باید روند کنترل جمعیت کلاغ ها با برنامه مدون و بلندمدت در پیش گرفته شود چونکه افزایش شمار کلاغ سبب می شود که این گونه به سرعت به دنبال تخم پرندگان حتی در پارک های وحش برود و در مواردی هم دیده می شود که بره های ناتوان که در کوه ها زاده می شوند را هم شکار می کند، همینطور کنجکاوی آنها اگر به سمت اطراف فرودگاه بروند می تواند خطرآفرین باشد.