معاون وزیر جهاد: اختصاص30هزار هکتار زمین به زراعت چوب

باغ من: رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: سال جاری در یک اقدام جهشی ۳۰ هزار هکتار زراعت چوب همزمان با روز ملی خاک آغاز می شود.

به گزارش باغ من به نقل از صداوسیما، مسعود منصور ضمن اشاره به اینکه متوسط زراعت چوب سالانه سه تا چهار هزار هکتار است اظهار داشت: سال جاری نهال کاری این اقدام جهشی شروع شده است و به موازات آن هم استحصال چوب که حاصل زراعت چوب در سالهای قبل است به میزان یک میلیون متر مکعب انجام می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه زراعت چوب سال جاری نیاز چوب در ۴ تا ۵ سال دیگر را تأمین خواهد نمود اضافه کرد: در سال ۹۵ پیش از توقف بهره برداری از چوب جنگل های هیرکانی شمال حداقل ۵۰۰ هزار متر مکعب به صورت رسمی چوب در سال برداشت می شد، اما سال جاری با زراعت چوب در سالهای قبل یعنی پس از توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی یک میلیون برداشت در نظر گرفته شده است که به شکلی این توقف برداشت را جبران می کند.
رئیس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی یک لزوم بود که در بند پی ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه به اجبار قانونی آن اشاره شده است و این سازمان هم با قوت آنرا اجرا می کند.
منصور خاطرنشان کرد: به موازات اجرای توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی چند کار دیگر هم باید صورت گیرد اول حفاظت ما باید هدفمند و هوشمند باشد و با تقویت عوامل حفاظتی از جنگل های هیرکانی حفاظت نماییم تا بتوانیم با قاچاق چوب مبارزه نماییم.
وی اضافه کرد: کار دومی که ضروریست و در قانون هم به آن اشاره شده توقف بهره برداری به معنای راهسازی جنگل نیست، چون جنگل اکوسیستم زنده است و فعالیتهایی مانند مبارزه با آفات و کارهای بهداشتی و حفظ حصارهای موجود در آن باید صورت گیرد که در مجموع این کارها بعنوان طرح جایگزین در کنار کارهای مطالعاتی دیگری است که انجام می دهیم.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه بخشی از صنایع چوبی ما باید نیازشان از پوشش گیاهی به دست آید اظهار داشت: بر این اساس باید زراعت چوب گسترش یابد بنابراین شورای سیاست گذاری چوب تشکیل شده که در حال سیاستگذاری هستند و قسمتی از اراضی کشاورزی ما هم می تواند تبدیل به زراعت چوب شود یعنی تغییر الگوی کشت دهند و بخشی از اراضی ملی که مستعد هستند با کمک مرکز تحقیقات و مراتع شناسایی شدند که این اراضی هم باید به زراعت چوب بپردازند.
منصور اضافه کرد: البته از محصولاتی مانند بازیافت نیشکر حتی سرشاخه نخل و سنگ هم می توان کاغذ و مواد سلولزی تولید کرد که از این مساله نباید غفلت کرد.
وی اظهار داشت: واردات چوب با پوست ممنوع می باشد و چوب با شرایط چیپس وارد می شود، در حالیکه سالانه باید یک تا دو میلیون متر مکعب واردات چوب داشته باشیم، اما با شرایط ارزی فعلی کشور، واردات چوب خیلی صورت نمی گیرد.

منبع: