رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر: همکاری با هواشناسی نقطه عطفی در امدادرسانی است

به گزارش باغ من رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر تاکیدکرد: انعقاد تفاهمنامه همکاری نقطه عطفی در امدادرسانی موقع بروز حوادث بشمار می رود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا مهدی ولی پور درمراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری میان این سازمان امدادونجات با سازمان هواشناسی – که بامداد امروز در سازمان امدادونجات کشور انجام شد – اضافه کرد: هلال احمر موسسه ای غیردولتی و بین المللی است و قدیمی ترین نهاد مردم نهاد کشور شمرده می شود. یکی از کارهای این جمعیت وظایف حاکمیتی است که به هلال احمر سپرده شده است و سازمان امداد و نجات این مسئولیت را برعهده دارد.

وی افزود: ۳۰ هزار امدادگر و نجاتگر آموزش دیده برمبنای فراخوان ها در حوادث مختلف حضور پیدا می کنند.

ولی پور اظهار داشت: هلال احمر ماموریت ویژه ای را هم در حوزه آموزش همگانی دنبال می کند. بر این اساس خانه های هلال محلات و روستایی شکل گرفته است تا آموزش ها سریع تر و موثرتر به مردم منتقل شود.

رئیس سازمان امدادونجات تاکیدکرد: مدیریت بحران از لحظه ای شروع می شود که اطلاعات اولیه به نیروهای سازمان امدادونجات می رسد. در حقیقت شروع امداد به داده های اولیه وابسته است.

ولی پور اضافه کرد: ایران جزء ۱۰کشور حادثه خیز دنیا شمرده می شود و متاثر از حوادث آب و هوایی است. هر چقدرکه اطلاعات دقیق تر به دست نیروهای امدادی برسد، روند خدمات رسانی به لطمه دیدگان تسریع پیدا می کند.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به حادثه ارتفاعات شمال تهران اظهار داشت: متاسفانه با وجود اطلاع رسانی های لازم و بموقع برخی از هموطنان مان را از دست دادیم. اگر به هشدارها توجه گردد، لطمه کمتری را شاهد خواهیم بود.

او افزود: امیدوارم تعاملات دو سازمان با انعقاد تفاهم نامه همکاری افزایش پیدا کند و قدمی برای افزایش خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن برداشته شود و در کنار هم به افزایش تاب آوری مردم کمک نماییم.

ولی پور در آخر اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری سازمان امدادونجات و سازمان هواشناسی کشور نقطه عطفی در امداد در حوادث بشمار می رود.

هشدارهای هواشناسی را جدی بگیریم

در ادامه این جلسه، سحر تاج بخش مسلمان – رئیس سازمان هواشناسی کشور – اظهار داشت: هدف مشخص سازمان هواشناسی که فعالیت بین المللی نیز دارد، حفاظت از جان ومال مردم است. در حقیقت این مساله هدف غایی هواشناسی ها در سراسر دنیاست.

تاج بخش مسلمان افزود: حوزه امدادونجات گسترده است اما ما با این حوزه مسیر مشخص و یکسانی داریم تا برمبنای پیش بینی ها راهکاری برای امدادونجات ارائه شود.

وی اضافه کرد: یکی از مباحثی که هواشناسی های دنیا دنبال می کنند، بررسی تبعات اجتماعی و اقتصادیست که این مخاطرات پس از گذشت زمان در مردم ایجاد می کنند. همیشه هزینه های بسیاری برای انجام پیش بینی های دقیق در نظر گرفته می شود تا این تبعات کم و مدیریت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: ما در حوزه پیش بینی تلاش می نماییم تا بهترین خدمات را ارائه دهیم. دغدغه ما افزایش سطح کیفیت خدمت رسانی است. باید توجه داشت که پیش بینی، قسمتی از راهکار مدیریت بحران است. مثلا در موضوع سیلاب زیرساخت ها نقش اساسی دارند.

تاج بخش مسلمان افزود: حادثه خبر نمی کند و باید هشدارها را جدی بگیریم و آماده باشیم. سطح دانش عمومی گاهی به شکلی است که هشدارها جدی گرفته نمی گردد. اگر بر موضوع فرهنگ سازی و توجه به هشدارها تاکید نماییم، نتیجه خوبی کسب خواهیم کرد. اگر مردم رخدادهایی مثل برف وکولاک و سیلاب را جدی بگیرند، تبعات اجتماعی و اقتصادی آن کمتر خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: با ارتقای زیرساخت های موجود می توانیم توجه مسئولان را نسبت به هشدارها جلب نماییم. تلفات در حوادث الزاما به پیش بینی ها ربط پیدا نمی نماید. ما به قدرکافی از حادثه و تبعاتش شناخت نداریم.

تاج بخش مسلمان در آخر اظهار داشت: پذیرای راهکارهای سازمان امدادونجات هستیم تا با کمک یکدیگر بتوانیم برای محافظت از جان ومال مردم حرکت نماییم که امری افتخارآمیز است.

در اختتام این مراسم اسناد تفاهمنامه همکاری امضا و بین دوطرف ردوبدل شد.

یادآور می شود طبق ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور سازمان هواشناسی بمنظور پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع مخاطرات آب وهوایی، نسبت به ایجاد مرکز پایش و هشدار بهمن، طوفان، گردباد، صاعقه، تگرگ، موج گرما (باد و باد گرم) و سرما در کشور اقدام می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان امدادونجات، در حاشیه این دیدار رئیس سازمان هواشناسی کشور و معاونان این سازمان از مرکز کنترل وهماهنگی سازمان امدادونجات و نحوه فعالیت خودروی مخابرات و ارتباطات رادیویی بازدید کردند.

منبع:

برچسب ها:, , ,