لزوم الزامی شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت های ترخیص شده

به دنبال اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ها و توقفگاه ها توسط نیروی انتظامی، یک کارشناس آلودگی هوا با اشاره به اینکه موتورسیکلت های توقیف شده جزو اموال مردم هستند، اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد لزوم الزامی شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت های ترخیص شده است.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، نیروی انتظامی که خود یکی از متولیان اجرای قانون هوای پاک است از آبان ماه امسال طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی از پارکینگ ها و توقفگاه ها را اجرائی کرده است و درحالی هزاران موتورسیکلت رسوبی به چرخه حمل و نقل باز می گردند که سازمان حفاظت محیط زیست معتقد می باشد که ۹۰ درصد موتورسیکلت های رسوبی در پارکینگ ها فرسوده می باشند و باید اسقاط شوند.

این تصمیم نیروی انتظامی در حالی اتخاذ شده که بر طبق آخرین سیاهه انتشار شهر تهران سهم منابع متحرک مانند خودرو ها، موتورسیکلت ها، خودرو های دیزلی و… در آلودگی هوا ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت حدود ۴۰ درصد است و سهم موتورسیکلت ها در تولید آلاینده های گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است. همین طور هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق – که عامل اصلی آلودگی هوا در فصول سرد است – تولید می کند.

تصمیم برای ترخیص موتورسیکلت های رسوبی واکنش سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت و مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – اظهار داشت: سیاست های تشویقی برای بازگرداندن موتورسیکلت های غیراستاندارد به سطح خیابان ها متضاد با منافع سلامت مردم است. حتما یکی از اهداف پلیس برای ترخیص این موتورسیکلت ها با تسهیلات ویژه، خالی کردن پارکینگ ها بوده است این درحالیست که به این مسئله نگاه جامعی نشده و درحال حاضر خالی کردن پارکینگ ها مساوی است با افزایش آلودگی هوای شهرها.

یوسف رشیدی – کارشناس آلودگی هوا – نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه موتورسیکلت های توقیف شده جزو اموال مردم است و نمی توان از ترخیص آنها صرف نظر کرد، اظهار داشت: با این وجود لازم بود استانداردی برای ترخیص این موتورسیکلت ها تعیین و حداقل معاینه فنی موتورسیکلت های ترخیص شده را که گاهی مدت ها است در پارکینگ قرار دارند را الزامی می کردند.

وی افزود: موتورسیکلت های توقیف شده قسمتی از اموال مردم است و نمی توان بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای آنها از ترخیص این موتورسیکلت ها خودداری کرد.

رشیدی ضمن تاکید بر ضرورت جایگزین کردن موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری با موتورسیکلت های برقی و موتورسیکلت هایی که آلایندگی کمتری دارند، اشاره کرد: متاسفانه دولت در مدیریت و وارد کردن موتورسیکلت های برقی و کمتر آلاینده در چرخه تولید موفق عمل نکرده و هیچ اقدامی برای از رده خارج کردن موتورسیکلت های کاربراتوری که حالا در سطح شهر تردد می کنند و هیچ کس نگران آنها نیست، صورت نگرفته است.

این کارشناس آلودگی هوا در ادامه اظهار نمود: سازمان حفاظت محیط زیست، دولت و نیروی انتظامی باید چاره ای می اندیشیدند تا در زمان ترخیص موتورسیکلت های رسوبی با موافقت مالکان و برمبنای یک مکانیسم مالی مشخص ما به ازای موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت های انژکتوری جدیدی را تحویل آنان دهند و موتورسیکلت های فرسوده را وارد چرخه اسقاط کنند.

رشیدی در آخر ضمن اشاره به نقش موتورسیکلت های کاربراتوری و فرسوده در تشدید آلودگی هوا اظهار داشت: لازم است برنامه هایی اجرا شود تا بتوان با در نظر گرفتن حق مالکان موتورسیکلت ها مبادرت به نوسازی، تعویض و تعمیر موتورسیکلت های آلاینده کرد تا آلودگی هوا نیز کاهش پیدا کند.