گزارش باغ من؛ تلاش همگانی برای توسعه طلای سبز در استان مرکزی

به گزارش باغ من با عنایت به کاهش سرانه جنگل در استان مرکزی باید برای توسعه جنگل کاری کوشش کرد و این مهم تلاش همگانی و عزم عمومی را می طلبد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها- فریده خدادادی: جنگل کاری در ایران از گذشته مرسوم بوده است و تابحال ادامه دارد. جنگل همواره با فواید بسیاری همراه می باشد همچون اینکه با عمل فتوسنتز با کمک برگ درختان سبز و نور خورشید، انیدریک کربنیک هوا را جذب و با کربن آن مواد آلی تولید و اکسیژن آنرا آزاد کرده و به پاک سازی و سالم سازی هوا کمک می کنند. جنگل ها با کنترل آب های هرز از حرکت سریع آب های سیل آسا جلوگیری و مانع از فرسایش خاک می شوند.
در استان مرکزی هم همه ساله سنت حسنه کاشت نهال با مشارکت علاقه مندان این حوزه برگزار می گردد به صورتی که همگان با تلاش همگانی تلاش در افزایش توسعه فضای سبز و زیست بوم خود دارند. با اهمیت خاصی که جنگل در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه ای داراست باید به طریق اصولی و صحیح و منطقی از آن برداشت کرد تا در دراز مدت و به صورت مستمر بتوان از کلیه مواهب آن بهرمند شد.

در این زمینه خبرنگار مهر با چند نفر از مردم و استقبال بی نظیر آنها در نهالستان ها هنگام تحویل نهال به گفتگو پرداخته است.
یک شهروند اراکی اظهار داشت: من هنگام دیدن درختان زنده می شوم به نظر من درختان حیات بخش هستند.
رضا کرمی بیان نمود: هر سال اسفند ماه این رسم زیبای کاشت نهال را انجام می دهم از گذشته این کار زیبا در خانواده ما مرسوم بوده است.
چقدر زیباست که هر فردی یک درخت از خود به یادگار بگذارد
زهرا امیدی دیگر شهروند اراکی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان نمود: به کاشت نهال واقعاً علاقه مند هستم و همه را به این انجام این کار تشویق می کنم چقدر زیباست که هر فردی یک درخت از خود به یادگار بگذارد.
وی بیان نمود: کاشت نهال یک بخش قضیه است اما حفظ و نگهداری از آن هم بخش دیگر است که همواره باید به آن توجه کرد.
رضا تهرانی دیگر شهروند اراکی اظهار داشت: امروز با توسعه شهرنشینی می طلبد که به توسعه فضای سبز و بحث درختکاری در شهرها بیشتر توجه گردد.
وی تصریح کرد: درخت زندگی بخش است و با کاشت نهال به توسعه جنگل کمک می شود و باید برای افزایش نهالستان ها در استان تلاش شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سالهای اخیر یکی از فعالیتهای مهم در حوزه منابع طبیعی جنگل کاری در استان مرکزی بخصوص در شهرهایی مانند اراک، ساوه و شازند که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بوده است.
عبدالحسین محمدی اضافه کرد: سال قبل در شهرستان شازند ۵۳۵ هکتار جنگل کاری، در شهرستان اراک در منطقه چپقلی ظرف دو سال ۱۲۰۰ هکتار جنگل کاری انجام شده و در پارک آب خیز کوی رضوی شهر اراک هم یکصد هکتار جنگل کاری در حال انجام می باشد.
وی با اشاره به اینکه پیگیری اعتبارات لازم برای توسعه جنگل کاری در سه شهرستان اراک، شازند و ساوه در دستور کار است، اظهار داشت: در شهرستان ساوه هم پیمانکار در حال اجرای پروژه جنگل کاری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی بیان نمود: با عنایت به این که پروژه های جنگل کاری توسط دولت انجام می شود، پروژه های دیگری هم باید برای توسعه فضای سبز با مشارکت مردم صورت گیرد که میتوان به توسعه نهالستان و افزایش تعداد نهال در این عرصه اشاره نمود.
توزیع ۱.۳ میلیون نهال در استان مرکزی
محمدی اظهار داشت: توزیع نهال از آغاز اسفند ماه سالجاری در استان مرکزی شروع شده است و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نهال در دستور کار قرار دارد به صورتی که ۳۰۰ هزار نهال آن صنوبر و یک میلیون نهال غیر مثمر انواع گونه های مختلف افرا، زبان گنجشک و… را شامل می شود.

وی ضمن اشاره به افزایش درخواست بخش خصوصی برای دریافت نهال اظهار داشت: یکی از هدف گذاری ها در این حوزه حرکت به سمت تولید و توزیع ۲ میلیون اصله نهال در سال آینده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: هم اکنون نهال برای شهرداری ها، دهیاری ها و مردم تأمین شده است و بازتاب کار تا به این مرحله خوب بوده است.
محمدی ضمن اشاره به کمبود اعتبارات استان مرکزی در بخش جنگل اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی برای جنگل کاری در استان مرکزی نزدیک به ۴۰۰ میلیون اعتبار را برآورد کرده است این در شرایطی است که بیشترین اعتبار را از صندوق توسعه ملی جذب کردیم.
وی ضرورت توسعه جنگل کاری را منوط به افزایش اعتبارات در این عرصه دانست و اضافه کرد: با افزایش اعتبارات از جانب سازمان برنامه در این بخش میتوان اطراف شهرهای اراک، شازند، دلیجان و… جنگل کاری بیشتری انجام داد.
پایین بودن سرانه جنگل کاری در ایران
محمدی تصریح کرد: میزان جنگل کاری در ایران نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است به صورتی که سرانه جنگل به ازای هر نفر ۲ هزار متر مکعب در کشور است در حالیکه این رقم در استان ۴۰ متر مکعب است و قابل قیاس نیست.

وی بیان نمود: پارک های جنگلی بوجود آمده در حریم شهرها به شهرداری ها تحویل می شود و حفظ و نگهداری به آنها محول شده است و خارج از حریم بر عهده خود اداره کل منابع طبیعی استان است.
محمدی بیان نمود: ذخیره گاه جنگلی بلوط شازند که شامل ۷۰ هکتار ذخیره گاه و ۱۴۰ هکتار ضربه گیر است و سال جاری ۵۳۵ هکتار جنگل کاری را در این ذخیره گاه افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه دغدغه آبخیزداری شهری به علت وجود سیلاب در حوزه های شهری است، اظهار نمود: منطقه گردشگری «گردو» اراک از حوزه های سیلابی است. چونکه روان آب ها در این منطقه به خاطر شرایط ویژه ای که دارد وارد اراک می شود. بنابراین در این منطقه هم برای کنترل سیلاب ها با دقت عمل بیشتر کارهای مؤثری صورت گرفته است.
اولین پارک آب خیز استان مرکزی افتتاح شد
محمدی از افتتاح پروژه نخستین پارک آب خیز استان مرکزی در منطقه گردشگری گردو شهر اراک اطلاع داد و اظهار داشت: سطح جنگل کاری در این پارک یکصد هکتار است و با این اقدام از ورود سیلاب به شهر جلوگیری شده و آنرا کنترل کرده است و همین کنترل این نقطه را بعنوان فضای گردشگری و تفرجگاهی است.
وی اظهار داشت: ظرف دو سال آینده هم دومین پارک آب خیز در دره شهباز شهرستان شازند هم افتتاح می گردد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شازند هم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: همه ساله از ۱۵ الی ۲۱ اسفند ماه هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
معرفی ۲۴۰ متقاضی کاشت صنوبر به نهالستان در شازند
محمدی بیان نمود: نخستین اقدام در سطح شهرستان شازند این بوده است که ۲۴۰ متقاضی کاشت صنوبر را تحت عنوان عملیات زراعت چوب به نهالستان برای دریافت ۱۱۰ هزار اصله نهال صنوبر مجانی معرفی گشتند.
وی اظهار داشت: تعداد ۲۲ دهیاری و شهرداری شهرستان برای دریافت ۱۱۰ هزار اصله درخت فضای سبزی تحت عنوان نهضت سبز به نهالستان استان مرکزی عرضه شدند که با کاشت این نهال تا یکصد هکتار به فضای سبز شهرستان شازند افزوده می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان شازند اظهار داشت: سال ۹۸ به مساحت ۴۰۰ هکتار جنگل کاری در سطح شهرستان شازند در محدوده ذخیره گاه جنگلی بلوط سرسختی انجام شد و سال ۹۹ در تکمیل این روند ۱۵۰ هکتار دیگر آن انجام شد.

محمدی اظهار داشت: در سطح شهرستان شازند ۲۲۰ هکتار جنگل طبیعی که در ارتباط با ذخیره گاه بلوط و سماق است، وجود دارد. مابقی فضای سبز به صورت دستی و مصنوعی توسط شهرداری ها و دهیاری ها بوجود آمده است.
وی اظهار داشت: با عنایت به میزان آلایندگی شهرستان شازند هر اندازه فضای سبز شهرستان توسعه پیدا کند، باز هم کم است. پتانسیل جنگل کاری به صورت طبیعی و مصنوعی در این شهرستان وجود دارد.
محمدی اظهار داشت: سال جاری در جهت کاشت صنوبر و نهضت سبز با جهش خوبی نسبت به سال قبل مواجه بودیم و نسبت به سطح استان عملکرد مطلوبی برخوردار بودیم.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، سرانه جنگل کاری در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است و این سرانه در استان مرکزی باوجود تهدیدات زیست محیطی که با وجود صنایع آلاینده دارد بغرنج تر است. این شرایط ایجاب می کند علاوه بر تلاش مسؤلان، علاقه مندان به حوزه محیط زیست و سمن های زیست محیطی هم برای رفع این دغدغه اجتماعی با کمک مردم، مراقبت و صیانت از محیط زیست و فضای سبز و درختکاری را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند.