تغییرات آب وهوایی و کاهش ۲۱ درصدی بهره وری کشاورزی

به گزارش باغ من خراسان رضوی در یک بررسی جدید به سرپرستی دانشگاه کرنل در آمریکا، کارشناسان دریافته اند که در نتیجه تغییرات آب وهوایی، مزارع در ۶ دهه گذشته به صورت متوسط ۲۱ درصد بازده کمتری داشته اند. به قول محققان، این معادل از دست دادن کامل هفت سال رشد بهره وری کشاورزی است.
به نقل از ارث، نتایج این بررسی نشان می دهد، کشاورزی جهانی به صورت فزاینده ای در معرض تاثیرات تغییرات آب وهوایی قرار گرفته است و مکان های گرم تر مانند آفریقا و آمریکای لاتین بیشترین صدمه را خواهند دید و هم اکنون در این مناطق تا ۳۴ درصد رشد بهره وری کشاورزی کاهش یافته است.
کارشناسان برای کمیت بخشیدن به تأثیر تغییرات آب وهوایی ناشی از انسان بر آنچه اقتصاددانان «بهره وری کل عوامل یا اندازه گیری بهره وری کلی بخش کشاورزی» می نامند یک مدل اقتصادسنجی فراگیر را ایجاد کردند.
پروفسور رابرت چمبرز از دانشگاه مریلند اظهار نمود: نتایج بررسی نشان داده است که عوامل در رابطه با آب وهوا پیش از این هم تأثیر زیادی بر بهره وری کشاورزی داشته است. در این مقاله از مدلی استفاده کردیم تا تخمین بزنیم که در صورت عدم تغییر اقلیم، الگوهای بهره وری کل عوامل چگونه خواهند شد.
پروفسور آریل اورتیز بوبا، محقق اصلی این بررسی و استادیار دانشکده اقتصاد کاربردی و مدیریت در دانشگاه کرنل اظهار داشت: دریافتیم که تغییرات آب وهوایی حدود هفت سال از پیشرفت در بهره وری کشاورزی طی ۶۰ سال قبل را از بین برده است و برابر با فشردن دکمه توقف برای رشد بهره وری در سال ۲۰۱۳ بوده که بعد از آن هیچ پیشرفتی به وجود نیامده است و هم اکنون تغییرات اقلیمی انسانی سرعت را می کاهد.
به قول پروفسور اورتیز بوبا، این گروه بیشتر از ۲۰۰ تغییر سیستماتیک از مدل اقتصادسنجی را در نظر گرفت و نتایج تا حد زیادی ثابت بود. هنگامی که به مناطق مختلف جهان تمرکز می شود، درمی یابیم که تاثیرات تاریخی تغییرات آب وهوایی در مناطقی که گرم تر شده اند، همچون مناطقی از آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا بیشتر بوده است.
اغلب مردم تغییر آب وهوایی را بعنوان مشکل دور می دانند، اما این همان چیزی است که از قبل تأثیر گذاشته است. ما باید حالا تغییرات اقلیمی را حل نماییم تا بتوانیم از صدمه های بعدی به نسل های آینده جلوگیری نماییم.
این بررسی در مجله Nature Climate Change انتشار یافته است.

برچسب ها:, ,