وجود خطر آتش سوزی در جنگل ها باوجود کاهش بارش امسال

به گزارش باغ من در پی کاهش میزان بارندگی در سطح کشور نسبت به سال قبل یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اظهار داشت: این وضعیت موجب کاهش رشد پوشش گیاهی بعنوان یکی از عوامل آتش سوزی در جنگل ها می شود اما به مفهوم مصونیت از آتش سوزی امسال نیست.

احمد رحمانی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به پیش بینی کاهش میزان بارندگی های طی امسال در کشور نسبت به سال قبل اظهار نمود: رشد انبوه و خشک شدن پوشش گیاهی سبز شده در فصل بهار یکی از عوامل آتش سوزی در منابع طبیعی است که این پوشش گیاهی امسال باتوجه به کاهش میزان بارندگی ها، رشد کمتری را نسبت به سال قبل خواهد داشت اما این مساله را نباید به مفهوم مصونیت از آتش سوزی برداشت کرد.

وی افزود: رشد انبوه پوشش گیاهی درپی بارندگی و مستعد شدن پوشش گیاهی خشک شده برای آتش سوزی همزمان با افزایش دمای هوا تنها یکی از عوامل موثر در وقوع حریق است بدین سبب کاهش پوشش گیاهی به این معنا نیست که امسال شاهد وقوع آتش سوزی در کشور نخواهیم بود همین طور کاهش میزان بارندگی به مفهوم از بین رفتن یا رشد نکردن کامل پوشش گیاهی نیست.

یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به بارندگی های کم و حاکمیت خشکسالی اشاره کرد: به زودی پوشش گیاهی کمی هم که حالا وجود دارد خشک خواهد شد و مستعد آتش سوزی می شود بدین سبب احتیاط های واجبی که همیشه بر آنها تاکید می شود همچون روشن نکردن آتش در طبیعت، اطمینان از خاموش شدن کامل آن، رها نکردن سیگار، شیشه، فلزات و… در طبیعت که منجربه به ایجاد حریق می شود باید رعایت شوند چونکه همیشه خطر وقوع حریق وجود دارد.

وی ضمن بیان اینکه وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست کشور بسیار شکننده است، اظهار داشت: باتوجه به تاثیرات تغییرات اقلیم و خشکسالی که امسال همه نقاط کشور با آن دست به گریبان است، اکوسیستم ها بسیار وضعیت شکننده ای پیدا کرده اند و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیش از پیش پررنگ می کند.

رحمانی درباره تمهیدات پیشگیرانه ای که لازم است قبل از وقوع آتش سوزی از طرف مدیران اجرائی اتخاذ شود، اظهارکرد: پژوهشگران مطالعات و تحقیقات زیادی را طی سال ها در زمینه آتش سوزی جنگل ها و روش های مقابله با آن انجام داده اند اما متاسفانه از آنجایی که همانند گذشته ارتباط مناسبی بین بخش اجرائی و پژوهشگران وجود ندارد، بخش اجرائی کمتراز نتایج این تحقیقات بمنظور پیشگیری و مقابله با حریق های جنگلی بهره برده و لازم است این رابطه بیشتر شود و دستگاه های اجرائی در استانها، اکوسیستم ها، مراتع و جنگل های مختلف از نتایج تحقیقات و روش هایی که متناسب با وضعیت آتش سوزی و منطقه مورد نظر است، بهره ببرند.

به گفته این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، از آنجایی که مبادرت به موقع برای اطفای حریق در ساعات اولیه تاثیر زیادی در مهار آتش و جلوگیری از گسترش و شدت یافتن آن دارد، اگر نهادهای اجرائی از نتایج مطالعات پژوهشگران استفاده و نقاط بحرانی را تعیین و قبل از وقوع آتش سوزی یکسری امکانات و تجهیزات اطفای حریق را مهیا کنند می توانند مانع از گسترش حریق شوند و آتش سوزی را با امکانات کم مهار کنند. در غیر این صورت با گسترش وسعت و شدت آتش سوزی، به تجهیزاتی جهت اطفای حریق نیاز پیدا می کنند که در خیلی از موارد از آنها برخوردار نیستیم.

وی ضمن بیان اینکه آتش سوزی جنگل ها در مواردی طبیعی است و در خیلی از کشورها رخ می دهد، اظهار نمود: به سبب اینکه ایران دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و پوشش جنگلی محدودی دارد، بحران آتش سوزی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردارست چونکه علاوه براز بین رفتن پوشش کم گیاهی و جنگلی، احیا و بازگشت آنها به حالت اولیه بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود بدین سبب پیش گیری از آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و مراتع کشور امری لازم است.

رحمانی در آخر با اشاره به اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی تنها ظاهر خساراتی است که آتش سوزی به محیط زیست و اکوسیستم وارد می کند، اشاره کرد: عمق خسارات ناشی از آتش سوزی را باید در از بین رفتن خاک و تمام میکروارگانیسم های آن همچون انواع قارچ ها و باکتری ها جست و جو کرد چونکه بازسازی خاک سالیان زیادی زمان می برد و در طول این مدت شرایط برای افزایش فرسایش خاک فراهم خواهد شد. بدین جهت اقدامات پیشگیرانه بهترین راه حل در زمینه آتش سوزی در منابع طبیعی است و ضرورت دارد متولیان و مسئولان اجرائی دراین زمینه قبل از وقوع حریق به امکانات، تجهیزات و نیروهای آموزش دیده مجهز باشند تا بتوانند از وقوع آتش سوزی های گسترده در عرصه های طبیعی کشور و خسارت های جبران ناپذیر ناشی از آن جلوگیری نمایند.

منبع: