به مناسبت روز زمین پاک؛ پاک سازی طبیعت در شاهرود

به گزارش باغ من به مناسبت روز زمین پاک، برنامه پاک سازی طبیعت پیرامون محور گرگان – شاهرود محدوده سه راهی مجن انجام و سمن ها به کمک زمین شتافتند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، دوم اردیبهشت مصادف با بیست و دوم آوریل در تقویم بین الملل به نام روز زمین پاک نام گذاری شده که هدف عمده آن توجه کشورها به اهمیت حفظ زمین و ترویج فرهنگ زیست محیطی است که در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست «احیای زمین، افزایش بهره وری برای توسعه پایدار» را بعنوان شعار روز زمین پاک برای سال ۱۴۰۰ برگزیده است.
علاوه بر پلاستیک ها، اثرات ماسک و دستکش های یک بارمصرف را هم میتوان در درون زمین، قعر اقیانوس ها و حتی به دل قطب به وضوح دید که این آلودگی چه طور در حال انتشارست بنابراین روز زمین پاک می تواند یادآور این نکته هم باشد که خریدهای پلاستیکی خویش را مدیریت کرده و با آگاه کردن جامعه از خطرات زباله، جلوی این فجایع گرفته شود.

تغییرات آب و هوایی، آلودگی پلاستیکی، انقراض گونه های گیاهی و جانوری تهدیدهایی که در بلند مدت گریبان گیر مردم جهان ازجمله کشور خود ما خواهد شد بنابراین حضور سمن های زیست محیطی می تواند منجر به ارتقا دانش و آگاهی افراد جامعه شود تا مردم مصرف پلاستیک را به حداقل کاهش دهند.
کرونا دو سالی است که تقریباً همه مردم جهان را خانه نشین کرده، اما این سبب نشد تا اهمیت این روز نادیده گرفته شود، در گوشه و کنار دنیا مراسم نمادین در برانگیخته کردن جامعه به اهمیت حفظ زمین برگزار می گردد که سال جاری هم با عنایت به وجود بیماری کرونا، مراسم پاک سازی کیلومتر ۳.۵ ابتدای جاده مجن شاهرود در استان سمنان با حضور رئیس و کارکنان محیط زیست، رئیس و کارکنان منابع طبیعی شاهرود، اعضای شورای شهر بسطام، همکاری شهرداری بسطام و تشکل جمعیت دیده بان طبیعت با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی و حداکثر فاصله برگزار شد.

مدیرعامل جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود طی این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه در همین نقطه مذکور گودالی وجود داشت که آب در آن جمع و انعکاس کوه در آن منجر به ایجاد منظره بدیع می شد، اظهار داشت: متأسفانه مردم طی سالهای قبل با ریختن نخاله های ساختمانی گودال را پر کرده اند که منظره ای زشت را در ورودی شهر بوجود آورده است.
امیرحسین ولیان بابیان اینکه متأسفانه کیسه های زباله توسط باد به محدوده درختان منطقه آورده شده و دپو می شود، خاطرنشان کرد: در خط حاشیه جاده یک کانون آلودگی بسیار زشت و زننده اما قابل کنترل درست شد اینجا درست ورودی بسطام از سمت گرگان است که درواقع استقبال از مسافر با زباله انجام می شود.
وی اضافه کرد: می بایست شهرداری بسطام و مسؤلان شاهرود کمک کنند تا طبیعت منطقه باردیگر جانی تازه یابد که وجود زباله و به هم ریختن طبیعت منطقه نشانه کم همتی مسؤلان است و باید فکری برای آن کرد.

کارخانه شن و ماسه محلی برای تولید ریزگرد
این فعال زیست محیطی ضمن اشاره به اینکه درست در نقطه مقابل گودال، کارخانه شن و ماسه وجود دارد، اظهار داشت: این کارخانه زمانی ساخته شد که اینجا بیابان بود، اما حالا در حریم شهر شاهرود و بسطام قرارگرفته و وجود آن برخلاف قانون است چونکه فیلتر ندارد و ۲۴ ساعت گردوغبار تولید می کند.
ولیان بابیان اینکه کارخانه شن و ماسه وابسته به یکی از شهرداری ها، منطقه را به کانون ریزگرد تبدیل نموده است، خاطرنشان کرد: اداره محیط زیست شاهرود چند بار شکایت نمود اما به جایی نرسیده است بنابراین خود شهرداری و شورای شهر هم باید یک فکری کنند و آنرا به جای دیگر انتقال دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به این که معدن این کارخانه شن و ماسه در محل کارخانه نیست بنابراین کارخانه می تواند به جای دیگر انتقال یابد درواقع این کارخانه با ماشین آلات مخصوص سنگ را خرد می کند و جابه جایی آنها مشکلی ایجاد نمی کند، بنابراین برخی اوقات به قدری گرد و غبار از فعالیت آن در جاده بسیار زیاد است که امکان برخورد و تصادف خودرو ها وجود دارد و این امر خطرآفرین است.

عدم داشتن برنامه برای مهار پلاستیک در کشور
این کنشگر محیط زیست بابیان اینکه مسؤلان کشوری برای این همه پلاستیک رهاشده در طبیعت باید فکری کنند، اظهار داشت: در بعضی کشورها مصرف پلاستیک محدودشده و برای آن قانون خاص گذاشته شد اما کشور ما یکی از بی مبالات ترین کشورها در مصرف پلاستیک است.
ولیان بابیان اینکه متأسفانه فرهنگ عمومی در این خصوص ضعیف و دولت هم این امر را کاملاً رها کرده است، خاطرنشان کرد: ازآنجاکه کشوری نفت خیز هستیم، پلاستیک ارزان و تقریباً مجانی است و با این مصرف بی رویه و رها کردن پلاستیک در طبیعت این مواد ریز شده اما محو نمی گردد و با قاطی شدن در آب وخاک سر از مواد غذایی درمی آورند.
وی بابیان اینکه نه تنها آب های زیرزمینی و سطحی توسط پلاستیک آلوده شده، بلکه در همه جای زمین رسوخ کرده است، اضافه کرد: مصرف پلاستیک بلای فراوانی سر بشر درمی آورد و بنابراین تعجب می نماییم که چرا در مجلس قانونی برای آن نیست و دولت هم لایحه ای برای آن نمی دهد و سازمان محیط زیست هم برای کنترل و محدود کردن آن برنامه ای ندارد و چرا سازمان جنگلها به کمک نمی شتابد، برای هیچ ارگانی خطرات پلاستیک مهم نیست و این مهم، درد بزرگی است، تنها امیدواریم به همت مردم مصرف پلاستیک را محدود کرده و برای حفظ زمین تلاش نماییم.

کلنگ زنی واحد بازیافت زباله در شاهرود
رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود هم طی این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه گودال دفن زباله و نخاله های ساختمانی جاده مجن از سمت گرگان ورودی شاهرود منظره طبیعت منطقه را زشت کرده است، اظهار داشت: خوشبختانه کلنگ کارخانه بازیافت زباله به زمین خورده است که با آغاز به کار آن بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

محمدرضا کشاورزیان بابیان اینکه با راه اندازی این واحد ضمن جمع شدن این چاله های زباله، تفکیک از محل هم انجام و دیگر شاهد این مشکلات نخواهیم بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم مسؤلان مربوط در شاهرود برای انجام این مهم همکاری لازم را داشته باشند و از طرفی مردم هم به کمک آمده و خودشان در پاک نگه داشتن زمین مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: در مورد کارخانه شن و ماسه ابتدای جاده مجن از سمت شاهرود با عنایت به ایجاد ریزگرد، از حیطه منابع طبیعی نمی توان ورود داشت که این مهم توسط محیط زیست انجام و این واحد متخلف تذکرات لازم را دریافت کرده است.

برخورد با واحدهای آلاینده
رئیس اداره محیط زیست شاهرود هم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه کارخانه شن و ماسه و آسفالت شهرداری بسطام تذکرات لازم را دریافت کرده است، اظهار داشت: صنایع خدماتی در صورت داشتن آلودگی مشمول جریمه های سنگین خواهند بود که این واحد هم از این قاعده مستثنا نیست.
علی اکبر قربانلو بابیان اینکه برای رفع آلودگی زیست محیطی شهرداری بسطام باید ورود جدی تری را داشته باشد، خاطرنشان کرد: اساسا وجود صنایع آلاینده، غبار، آلودگی، پلاستیک و زباله می تواند در آینده مردم شهر بسطام و شاهرود اثرگذار باشد که روز زمین پاک درواقع یادآور همین مساله هم هست.
وی اضافه کرد: محل تخلیه نخاله های ساختمانی در آن سوی جاده ورودی شاهرود از سمت گرگان محور مجن و زباله هایی که برخی گردشگران از ماشین به بیرون می اندازند چهره ورودی شهر را زشت می کند که حل آن فرهنگ سازی و همکاری سایر نهادها و ارگان ها را هم می طلبد.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، عصر پنج شنبه دوم اردیبهشت مسیر اتوبان ورودی گرگان به شاهرود نرسیده به سه راهی مجن جنب کارخانه آسفالت شهرداری بسطام به طول چند کیلومتر از زباله پاک سازی شد.

برچسب ها:, , ,