معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان: کاهش بارش های اردیبهشت و خرداد بر شدت خشکسالی می افزاید

کردستان معاون توسعه و پیشبینی هواشناسی کردستان اعلام نمود که بارش های اردیبهشت و خرداد در حد میانگین دراز مدت نخواهد بود و بر شدت خشکسالی افزوده خواهد شد.
علی پناهی در گفتگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به تحلیل نقشه ها و مدلهای دراز مدت داخلی و خارجی هواشناسی اظهار نمود که از آغاز اردیبهشت ماه تا آخر سالجاری زراعی بارش ها از حد میانگین دراز مدت کمتر خواهد بود.
وی افزود که طبق تحلیل های انجام شده در مدت ذکر شده دما هم از میانگین دراز مدت بیشتر خواهد بود.
معاون توسعه و پیشبینی هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه میانگین بارش کردستان در خرداد ماه حدود ۱۰ میلیمتر است، خاطرنشان کرد که بارش نرمال اردیبهشت ماه کردستان حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیمتر است که پیشبینی تحقق این مقدار بارش هم دور از انتظار است.
وی عنوان نمود که طبق بررسی های انجام شده ابتدای سال زراعی آینده یعنی از مهر ماه سالجاری هم بارش ها کمتر از میانگین دراز مدت خواهد بود.
پناهی با اشاره به اینکه کمبودهای گذشته بارشی در ۲ ماه آینده نتها جبران نخواهد شد بلکه بر شدت خشکسالی افزوده خواهد شد، افزود: با تداوم کاهش بارش ها در ماههای آینده شاهد آن خواهیم بود که خیلی از روستاهای کردستان با مشکل تأمین آب آشامیدنی مواجه خواهند شد که مسئولین مربوطه از الان دنبال چاره اندیشی باشند.
وی ضمن اشاره به کاهش ۲۶ درصدی بارش ها نسبت به میانگین دراز مدت و کاهش ۳۴ درصد نسبت به سال قبل تصریح کرد که میانگین بارش استان تابحال ۲۸۸ میلیمتر بوده است که میانگین دراز مدت آن ۳۹۱ میلیمتر و میانگین سال قبل هم ۴۳۷ میلیمتر بوده است.
او در آخر خاطرنشان کرد که کاهش بارش ها نسبت به میانگین دراز مدت در ایستگاه سنندج ۲۵ درصد، سقز ۱۶ درصد، کامیاران ۳۷ درصد، سروآباد ۴۰ درصد، قروه ۳۶ درصد، مریوان ۳۴ درصد بوده است.

منبع:

برچسب ها:, , ,