شلیک به تنوع زیستی جهان همچنان ادامه دارد

به گزارش باغ من مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، اظهار داشت: تنوع زیستی بعنوان منابع باارزش و سرمایه های طبیعی هر منطقه است که حراست و ارتقاء آن در کیفیت چرخه زیستی و حیات نفش مهم و کلیدی دارد.
رضا میرزائی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: تنوع زیستی به مجموعه داشته های طبیعی در گونه های جانوری، آبزی و گیاهی اطلاق می شود که با ضریب سلامت زیستی و طبیعت پویا ارتباط مستقیم دارد و در سالهای اخیر به سبب روند توسعه نامتوازن، دخالت های بشر در طبیعت و در اکوسیستم گرفتار چالش هایی شده و خیلی از گونه های با ارزش، روند کاستی، تهدید یا انقراض را تجربه می کنند.
وی اظهار داشت: تنوع زیستی که امروز شاهد آن هستیم، محصول میلیاردها سال تکامل موجودات است که به وسیله فرآیندهای طبیعی و البته بطور فزاینده ای تحت تأثیر انسان به وجود آمده است، بدین سبب ما بخش جدایی ناپذیری از این تنوع زیستی و بطور کامل وابسته به آن هستیم.
میرزائی اظهار نمود: در قرن حاضر، کاهش تنوع زیستی بطور عمده، نتیجه بازخورد کارهای انسانی و تهدیدی جدی برای ادامه حیات بشر در کره زمین است. به رغم کوشش های انجام شده در طول ۲۰ سال گذشته، با ویرانی زیستگاه ها، برداشت بیش از اندازه از زمینهای کشاورزی و آب های زیرزمینی و آلودگی آنها در اثر افزایش بی رویه جمعیت، تغییر اقلیم و سایر مشکلات بوجود آمده در اثر بی توجهی ها، روند نابودی تنوع زیستی جهان همچنان ادامه دارد.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی که “ما نیز قسمتی از چاره هستیم” است، اظهار داشت: تنوع زیستی منابع باارزش و سرمایه های طبیعی هر منطقه است که حراست و ارتقاء آن در کیفیت چرخه زیستی و حیات نفش مهم و کلیدی دارد.
میرزائی در ادامه با اشاره به این که راهبردهای مختلفی جهت حفظ تنوع زیستی وجود دارد، بیان کرد: یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین این راهبردها ایجاد مناطق تحت حفاظت است که تمام اجزای تنوع زیستی شامل اجزای شناخته شده و ناشناخته را بصورت یکپارچه حفظ می نماید.
وی اضافه کرد: درحال حاضر ۱۲.۲۵ درصد از مساحت استان مرکزی در قالب یازده منطقه تحت مدیریت زیست محیطی به ثبت رسیده که این مناطق از بهترین زیستگاه ها و پناهگاه های حیات وحش کشور محسوب می شوند.
میرزایی اظهار نمود: استان مرکزی در خاستگاه سوم کشور در حوزه تنوع زیستی قرار دارد و تا حالا ۳۶۳ گونه جانوری شامل ۶۵ گونه پستاندار، ۲۲۲ گونه پرنده، ۵۵ گونه خزنده، ۴ گونه دوزیست، ۱۷ گونه ماهی بومی و یکهزار و ۳۳۶ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی حفظ محیط زیست و تنوع زیستی را امری همگانی و مستلزم هم افزایی بیشتر مردم و مسئولان دانست و اشاره کرد: برای حفظ تنوع زیستی در کشور مشارکت و همدلی مردم لازم است و بهترین حافظان تنوع زیستی در حقیقت ساکنان همان مناطق هستند.

منبع: