۲۲ ماه مه، روز جهانی تنوع زیستی، تنوع زیستی، ابزاری در مقابله با بیماریهای همه گیر

باغ من: خراسان رضوی دهه های بسیاری است که بشر بعنوان عامل اصلی ازبین رفتن تنوع زیستی شناخته شده است و الان زمان آن رسیده که در ۲۲ ماه مه (اول خرداد)، روز جهانی تنوع زیستی با شعار «ما قسمتی از این چاره هستیم» در این راه گام برداریم. طبق گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۳۰، انتقال به مدلهای اقتصادی طبیعی مثبت در بخش های اصلی می تواند سالانه حدودا ۴۰۰ میلیون شغل و بیش از ۱۰ تریلیون دلار ارزش تجاری بوجود آورد.
در روز جهانی تنوع زیستی، برای حل خیلی از مشکلات جهانی باید از پتانسیل طبیعت استفاده نمائیم. طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد، بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان به سبب از دست دادن طبیعت در معرض خطر است. هم اکنون، تنوع زیستی سریع تر از هر زمان دیگری در تاریخ، در حال کاهش است و عواقب زیادی برای معیشت، سلامتی و شکوفایی به همراه دارد و بیماری همه گیر کووید – ۱۹ عواقب تجاوز به اکوسیستم های طبیعی را نشان داده است. پژوهشگران هشدارهای بسیاری در مورد خطرات بیماریهای عفونی با از دست دادن تنوع زیستی را اعلام نموده اند و اگر نتوانیم از اکوسیستم های طبیعی در سطح جهان محافظت نماییم، بحران های جهانی بهداشت مانند بیماری همه گیر کووید – ۱۹ بیشتر خواهد شد.
یونسکو اعلام نمود: تنوع زیستی، بافت زنده سیاره زمین و زمینه ساز رفاه انسان حال و آینده است و کاهش سریع آن، طبیعت و بشر را تهدید می کند. دانشمندان تخمین می زنند که امروز حداقل ۸ میلیون گونه گیاهی و جانوری همچون انسان روی زمین زندگی می کنند. روز جهانی تنوع زیستی روزی برای ارتقاء درک و آگاهی از موضوعات در رابطه با تنوع زیستی است.
تنوع زیستی پایه و اساس همه چیز شامل آب وهوا، بهداشت، انرژی، علم و فناوری، آب و غیره است. طبق گزارش ارزیابی جهانی در مورد تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم در سال ۲۰۱۹، مهم ترین عامل اصلی ازبین رفتن تنوع زیستی تغییرات اقلیمی، گونه های مهاجم، بهره برداری بیش از اندازه از منابع طبیعی، آلودگی و شهرنشینی است. تنوع زیستی بعنوان دارایی جهانی، ارزش فوق العاده ای برای نسل های آینده دارد و تعدادی از کارهای انسانی عامل کاهش تعداد گونه ها شده است.
نتایج تحقیقات بسیاری نشان داده است که خدمات اکوسیستم مانند گرده افشانی، تصفیه آب، محافظت از سیل و ترسیب کربن (رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو) در رفاه انسان نقش حیاتی دارند. ارزش چنین خدماتی در سراسر جهان، ۱۲۵ تا ۱۴۰ تریلیون دلار در سال تخمین زده می شود که معادل بیش از ۱۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است. با این وجود فشارهای انسانی تنوع زیستی که این خدمات اکوسیستم به آن متکی هستند را تضعیف می کند. گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بر این باور است که عدم اقدام در کاهش تنوع زیستی، اشتباهی پرهزینه است.

اقدامات برای توقف و ازبین بردن تنوع زیستی باید به طرز چشم گیر و فوری افزایش یابد. حفاظت از تنوع زیستی را می توان اقدام اساسی برای دستیابی به امنیت غذایی، کاهش فقر و ایجاد یک توسعه فراگیرتر و عادلانه در نظر گرفت. گزارش های جهانی نقش مسئولیت کارهای انسانی در از دست دادن تنوع زیستی برای اکوسیستم های زمینی را ۷۵ درصد اعلام نموده است و همین طور راهکارهایی را ارائه کرده که هنوز موثر هستند. تغییر نقش، اقدامات و روابط افراد با تنوع زیستی برای متوقف کردن یا معکوس کردن این کاهش بسیار مهم است. راهبرد مقطعی یونسکو برای تنوع زیستی برمبنای سه رکن بازیابی ارتباط بین انسان و طبیعت، بازسازی اکوسیستم ها و حفظ هماهنگی اکوسیستم ها و تقویت قدرت جوانان است.
بهره برداری گسترده از منابع در چند دهه گذشته بدون توجه به نگهداری از آنها صورت گرفته که منجر به لطمه رساندن به محیط زیست شده است. در این اواخر، نگرانی های گسترده ای برای حفظ و محافظت از اکوسیستم وجود داشته است. وقتی تنوع زیستی مشکلی دارد، بشر نیز مشکل خواهد داشت. بیش از ۸۰ درصد رژیم غذایی انسان بوسیله گیاهان تامین می شود. حدود ۸۰ درصد از افراد ساکن در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه برای مراقبت های بهداشتی به داروهای گیاهی سنتی اعتماد می کنند و از دست دادن تنوع زیستی سلامتی را تهدید می کند.
همچنین، از دست دادن تنوع زیستی می تواند موجب گسترش بیماری هایی مشترک انسان و دام شود و این در حالیست که اگر تنوع زیستی را حفظ نماییم، ابزار خوبی برای مبارزه با بیماریهای همه گیر مانند بیماری هایی است که ویروس های کرونا به وجود آورده اند. باتوجه به بیماری همه گیر کووید – ۱۹، این روزها فرصتی است تا یک دفعه دیگر به ما یادآوری کند که با یک رویکرد مقطعی و جاه طلبانه می توانیم از نظر محیط زیستی آینده ای پایدار بسازیم.
کارهای خودسرانه انسانی حدودا ۷۵ درصد از سطح زمین را تغییر داده و موجب لطمه گسترده به تنوع زیستی شده است. تا زمانی که مسیرمان را اصلاح نکنیم، این لطمه بیشتر خواهد شد. هرگونه بر روی زمین ارزش خودرا دارد و به تنوع زیستی کمک می نماید و برای انسان ها لازم است و اگر این تنوع زیستی به سبب رفتارهای انسانی لطمه ببیند، بشر با کمبود منابع طبیعی و موارد دیگر مواجه خواهد شد.
برمبنای آمار سازمان ملل متحد (ONU)، کارهای انسانی سه چهارم محیط زمینی و حدود ۶۶ درصد از محیط دریایی را تغییر داده است و طبق آخرین گزارش بسترهای نرم افزاری بین دولتی در تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم (IPBES)، بیش از یک میلیون گونه جانوری و گیاهی (بیش از نیمی از گونه های شناخته شده اولیه) را در معرض خطر انقراض قرار دارند.

اهمیت تنوع زیستی برای مشاغل، بهداشت و اقتصاد
تنوع زیستی، سلامت و امنیت غذایی را تضمین می نماید. میلیون ها گونه با همکاری یکدیگر طیف متنوعی از غذاها (برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل) را در اختیار ما قرار می دهند. سه محصول گندم، ذرت و برنج حدودا ۶۰ درصد کل کالری گیاهی مصرف شده توسط انسان را تامین می کند.
تنوع زیستی به مبارزه با بیماری کمک می نماید. ۲۵ درصد داروهای مورد استفاده در پزشکی مدرن از گیاهان جنگل های بارانی حاصل می شود. ازبین رفتن تنوع زیستی همین طور با افزایش بیماری مرتبط می باشد، برای اینکه جنگل زدایی و شهرنشینی بیشتر به طبیعت لطمه می رساند. تخمین زده می شود که ۴۳ درصد از بیماریهای عفونی در حال ظهور از حیات وحش ناشی می شود!
تنوع زیستی نقش موثری برای تجارت دارد. بوسیله محافظت از تنوع زیستی، اقتصاد جهانی می تواند در حقیقت رشد کند و از مقاومت بیشتری برخوردار شود. فروش جهانی داروها برمبنای مواد با منشاء طبیعی حدود ۷۵ میلیارد دلار در سال تخمین زده می شود.
حفاظت از تنوع زیستی در کشاورزی و تولید غذا به تنهایی می تواند ۴.۵ تریلیون دلار سالانه در فرصت های جدید تجاری تا سال ۲۰۳۰ ایجاد و در عین حال از لطمه های اجتماعی و زیست محیطی به ارزش تریلیون دلاری پیشگیری کند.
تنوع زیستی عامل امرارمعاش است. جنگلها برای معیشت بیش از ۱.۶ میلیارد نفر ضروری می باشد. مشاغل طبیعی می توانند مشاغل مقرون به صرفه، ضد ربات و مناسب برای مشاغل مناسب را فراهم آورند که اقتصاد روستایی را بدون لطمه به محیط زیست تحریک می کند.
تنوع زیستی از ما محافظت می کند. اکوسیستم های زیستی راهکارهای مبتنی بر طبیعت را ارائه می دهند که ما را از بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان محافظت، آب را فیلتر و خاک را باردیگر احیاء می کند. حفاظت و بازیابی اکوسیستم های طبیعی نیز برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی مهم است. راهکارهای مبتنی بر طبیعت می توانند ۳۷ درصد کاهش دی اکسیدکربن موردنیاز تا سال ۲۰۳۰ و حفظ گرمایش دو درجه ای زمین تا سال ۲۱۰۰ را تامین کند.

اقدام شرکت خودروسازی ŠKODA بمنظور حفظ تنوع زیستی
به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، شرکت سازنده خودرو ŠKODA، در سایت های تولیدی خود بمنظور حفظ تنوع زیستی در سراسر جهان پروژه های خاصی را ارائه کرده است. این خودروساز متعهد به پایداری در کل زنجیره ارزش شده و تدابیری در نظر گرفته است تا بتواند ردپای اکولوژیکی کارهای تجاری خودرا باتوجه به راهبردهای آینده سبز به حداقل برساند.
ŠKODA در جمهوری چک، از سال ۲۰۰۷ با کاشت درخت برای هر وسیله نقلیه فروخته شده (طرح یک خودرو یک درخت) از جنگل کاری پشتیبانی می کند. این شرکت تا اختتام امسال، از زمان شروع کار در مجموع یک میلیون و ۱۰ هزار درخت کاشته است. همین طور از کاشت درختچه هایی که در تنوع زیستی نقش مهمی دارند نیز حمایت کرده است. این تولیدکننده خودرو حداکثر ۵ درصد از کل مبلغ کمک هزینه پرداخت شده برای نگهداری درختان و در نتیجه ارتقاء پایداری این اقدام را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
این خودروسازی در سال ۲۰۱۹ یک پارک اکسیژن در کارخانه خود در هند ایجاد کرد و از آن زمان ۲۵ هزار درخت کاشته است که ۳۲۵۰ تن اکسیژن در سال ارائه و حداکثر ۶۰۰ تن دی اکسیدکربن را جذب می کند. لانه های مصنوعی نیز زیستگاه های اضافی را برای گونه های مختلف پرندگان فراهم می آورد.
در این شرکت به موضوعات تغییرات آب وهوا، منابع، کیفیت هوا و انطباق با محیط زیست توجه بسیاری شده است و هدف به حداقل رساندن تاثیرات زیست محیطی همه محصولات و راهکارهایی در چرخه کاری آنها از استخراج مواد اولیه تا آخر عمر آنهاست.
تنوع زیستی یک سرمایه جهانی است، برای اینکه تمدن برمبنای آن بنا شده است. حتی اگر پیشرفت های تکنولوژیکی در اوج باشد بازهم انسان ها همچنان به اکوسیستم وابسته هستند و هیچ گاه نباید آنها را نادیده گرفت و این پایه و اساس راهکارهای طبیعی برای بشریت است، بنابراین، حفظ تنوع زیستی وظیفه انسان هاست تا نسبت به محیط زیست مسئولیت داشته باشند و همین طور حیوانات را از نابودی نجات دهند. بیایید جهان را به سمت تغییر بهتر پیش ببریم تا نسل های آینده بتوانند در یک محیط پایدار و سالم زندگی کنند.
منابع

investors-corner.bnpparibas-am.com

en.unesco.org

un.org

republicworld.com

timesnownews.com

english.jagran.com

freepressjournal.in

fundacionmona.org

volkswagenag.com

earth.org

genevaenvironmentnetwork.org

greenpeace.org

منبع: