خطر زباله های الکترونیکی برای سلامت میلیونها کودک در جهان

سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داد: افزایش زباله های الکترونیکی در جهان، سلامت میلیونها کودک را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت نخستین گزارش خود در مورد زباله های الکترونیکی و سلامت کودکان را منتشر نموده و خواهان آن شد تا اقدامات موثر و منسجمی بمنظور حفاظت از کودکان در مقابل این تهدید فزاینده در نظر گرفته شود.
در گزارش این سازمان تاکید شده است: اقدام موثر و منسجم برای حفاظت از سلامت میلیونها کودک، نوجوان و مادران حامله در سراسر جهان لازم است چونکه سلامت آنان با تجزیه و بازیافت نادرست تجهیزات الکترونیکی در معرض خطر جدی قرار دارد.
“تدروس آدهانوم” دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: با افزایش حجم تولید و دفع زباله های الکترونیکی، جهان با آنچه که بتازگی “سونامی زباله های الکترونیکی” توصیف شده و زندگی و سلامت افراد را در معرض خطر قرار می دهد، مواجه می باشد.
وی اشاره کرد: همانطور که جهان برای محافظت از دریاها و اکوسیستمها در مقابل آلودگی های پلاستیکی و میکروپلاستیکی متحد شده است، باید برای محافظت از با ارزش ترین منابع خود یعنی سلامت فرزندان از تهدید فزاینده زباله های الکترونیکی نیز با هم متحد شویم.
حدود ۱۲.۹ میلیون زن در مراکز غیررسمی جمع آوری زباله مشغول به کار هستند که بطور بالقوه آنان را در معرض زباله های الکترونیکی سمی قرار داده و سلامت آنان و فرزندانشان را با خطر مواجه می سازد.
به گزارش باغ من به نقل از سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، همین طور بیش از ۱۸ میلیون کودک و نوجوان که تعدادی از آنان کمتر از پنج سال دارند، در بخش صنعتی غیررسمی مشغول به کار هستند که بازیافت زباله یکی از زیرمجموعه های آنست. کودکان اغلب توسط والدین درگیر بازیافت زباله های الکترونیکی هستند برای اینکه دستان کوچک آنها مهارت بیشتری نسبت به بزرگسالان دارد و چالاک تر است. علاوه بر این، کودکان دیگری هم در نزدیکی مراکز بازیافت زباله های الکترونیکی زندگی می کنند، به مدرسه می روند و بازی می کنند که در آنجا مقادیر زیادی مواد شیمیایی سمی عمدتاً سرب و جیوه وجود دارد و می تواند به توانایی های فکری آنان لطمه برساند.