مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست: مجوزی برای طرح ونک-سولگان صادرنشد

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: پروژه انتقال آب ونک- سولگان هنوز هیچ مجوز زیست محیطی دریافت نکرده است و طرح جدید آن حالا در مرحله بررسی است.

حمید جلالوندی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پروژه انتقال آب ونک- سولگان (سمیرم به رفسنجان) طرحی نیست که صدور مجوز برای آن در حیطه اختیارات ادارات کل محیط زیست استان ها باشد، ونک- سولگان از طرح های انتقال آب بین حوضه ای است که سازمان حفاظت محیط زیست درباره آن تصمیم می گیرد و تنها از استان ها برای چنین طرح هایی نظر خواهی می نماییم.
وی افزود: سازمان در یک مقطعی با لحاظ کردن شروطی به استعلام وزارت نیرو درباره این طرح پاسخ داده بود که آن شروط محقق نشد و بر همین مبنا سازمان حفاظت محیط زیست هم مجوز ونک- سولگان را لغو نمود.
مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: بعد از لغو مجوز، مشاوران این پروژه، سیمای طرح را تغییر دادند که برپایه آن برخی شروط سازمان هم انجام می شد؛ برای مثال در طرح اولیه روستاهایی زیر آب می رفت اما در سیمای جدید پروژه این مورد حذف شده و مخزن ۶۰۰ میلیون متر مکعبی به ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است؛ همینطور پنج منطقه شکار ممنوع در سر راه طرح قبلی بود که در طرح بازبینی شده به دو منطقه رسیده است و مجموعه ای از این مشکلات وجود داشت که سیمای طرح اصلاح گردید و سازمان مجدد این پیشنهاد جدید را بررسی می کند.
سازمان محیط زیست به طرح های انتقال آب ورود نمی کند
جلالوندی همینطور درباره پاسخ اخیر این سازمان در خصوص توقف پروژه انتقال آب بهشت آباد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست به قضایای طرح های انتقال، تأمین و تخصیص آب برای شرب، صنعت و کشاورزی نه ورود کرده و نه پروژه ای تعریف می کند، این ها در حیطه وظایف وزارت نیرو است.
وی تصریح کرد: وقتی وزارت نیرو برپایه اختیاراتی که مطابق قانون توزیع عادلانه آب دارد پروژه ای تعریف کرده و برای ما ارسال می کند، سازمان محیط زیست موظف است درباره احتمال تخریب و جلوگیری از آلودگی ها، طرح را بررسی نموده و نقطه نظرات خویش را ارائه نماید.
مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ازاین رو پروژه انتقال آب بهشت آباد هم باید مانند سایر پروژه ها بررسی شود که در برررسی های اولیه مخالفت خویش را با راه اندازی تونل اعلام کردیم.
جلالوندی عنوان کرد: ۶۵ کیلومتر از این پروژه راه اندازی تونل بود و با عنایت به این که مشاور طرح اطلاعات کیفی کاملی عرضه نکرده بود و از طرفی به علت زمین شناسی منطقه به نظر می رسید که راه اندازی تونل برای چشمه ها و قنوات مشکلاتی خواهد داشت، سازمان با ساخت تونل بهشت آباد مخالفت و سفارش کرد که انتقال آب از راه خط لوله مورد بازبینی قرار گیرد.
وی افزود: حالا باردیگر استان اصفهان شدید پیگیری است و مطالعاتی عرضه دادند که انتقال آب در قسمت هایی از پروژه که بر چشمه ها و قنوات تاثیر گذار است، با خط لوله صورت گیرد و در بخش هایی از طرح که اثر زیست محیطی در بر ندارد تونل راه اندازی شود که این پیشنهاد اصفهان هم درحال بررسی است اما هنوز به مجوز نرسیده است.
به گزارش باغ من به نقل از مهر، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به تاریخ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ به استاندار چهارمحال و بختیاری نوشته است: عطف به رونوشت نامه سازمان جهادکشاورزی استان در مورد تبعات اجرای تونل انتقال آب بهشت آباد به استحضار می رساند که به منظور حداقل شدن آثار زیست محیطی طرح انتقال آب به اصفهان، این سازمان با راه اندازی تونل بلند بهشت آباد مخالفت نموده و مقرر گردیده است که طرح انتقال آب از راه لوله مورد بازبینی قرار گرفته و گزارش اصلاح شده ارزیابی مربوطه جهت بررسی به این سازمان ارسال گردد.
پروژه انتقال آب از حوضه آبریز کارون به فلات مرکزی که با نام “بهشت آباد” شناخته می شود از دهه ۸۰ مطرح و با وجود اختلاف نظرها این پروژه در سال ۱۳۹۰ کلنگ زده شد. با این وجود به علت اختلاف های شدید بین استان ها بخصوص انتقادهای بخشی از اهالی چهارمحال و بختیاری و خوزستان این طرح از سال ۹۳ برای سال ها بلاتکلیف ماند. در ابتدا کل تخصیص پروژه سد و تونل بهشت آباد ۵۸۰ میلیون متر مکعب و شامل اصفهان، یزد، کرمان و چهارمحال و بختیاری بود اما بعد از بازبینی یزد و کرمان از این پروژه کناره گیری کردند و کل تخصیص آن به ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای اصفهان و چهارمحال و بختیاری کاهش پیدا کرد.
همچنین در طرح انتقال آب ونک- سولگان- رفسنجان که از سال ۱۳۸۱ مطالعات آن انجام و از سال ۱۳۹۳ در دستور کار دولت قرار گرفت. طرح از چشمه علی بروجن آغاز و تا رفسنجان استان کرمان به فاصله حدود ۸۰۰ کیلومتر امتداد دارد.