مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان: سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای نجات حیات وحش اصفهان ورود کند

به گزارش باغ من مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن اشاره به خشکسالی فراگیر در عرصه های زیست محیطی از سازمان محیط زیست کشور خواست برای نجات گونه های جانوری و گیاهی اصفهان اعتباراتی اختصاص دهد.

منصور شیشه فروش در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه استان اصفهان درگیر پیچیده ترین شرایط خشکسالی است، عنوان کرد: بیشتر از ۱۰ ماه است که آبی در زاینده رود اصفهان جریان نداشته و چاه های اطراف آن خشک و یا کم آب است.
وی ضمن اشاره به این که خشکسالی شدید بیشتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه های محیط زیستی و پناهگاه های حیات وحش استان اصفهان را فراگرفته است، اضافه کرد: خشکسالی گونه های نادر و کمیاب جانوری و گیاهی اصفهان را تهدید می کند و الان بیشتر از ۴۴ هزار رأس گونه پرارزش آهو، کَل و بز و قوچ و میش در زیستگاه هایشان با تنش خشکی مواجه گشتند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سازمان حفاظت محیط زیست کشور بعنوان متولی حفظ گونه های جانوری و گیاهی درخواست نمود که به استان اصفهان توجه ویژه داشته باشد و اعتباراتی برای تأمین آب و علوفه حیات وحش اختصاص دهد.
اداره کل محیط زیست اصفهان از همه ظرفیت های موجود استفاده کند
شیشه فروش در واکنش به مانع تراشی اداره کل حفاظت محیط اصفهان و پیشگیری از فعالیت سازمان های مردم نهاد زیست محیطی برای کمک به حفظ حیات وحش در شرایط خشکسالی سال جاری، اظهار داشت: این اداره باید از همه ظرفیت های موجود استفاده نماید و ضمن کوشش برای تأمین اعتبار از سازمان محیط زیست کشور باید تیم ها و سمن های محیط زیستی را برای کمک و نجات حیات وحش استان فعال کند؛ از طرفی ما به شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان ابلاغ کردیم که تانکر و علوفه در اختیار محیط زیست قرار دهند اما لزوم دارد که اداره کل محیط زیست استان از همه ظرفیت ها برای نجات حیات وحش استفاده نماید.
وی افزود: وظیفه ذاتی سازمان محیط زیست حفظ گونه های جانوری و گیاهی است که استان اصفهان از محیط زیست کشور درخواست دارد برای نجات گونه ها در اسرع وقت اعتباراتی را به محیط زیست استان برای آبرسانی و تأمین علوفه اختصاص دهد ضمن این که از کمیته سازگاری با کم آبی استان هم در این حوزه برای تأمین اعتبارات پیگیری می نماییم.
خشکی چشمه ها و فقر پوشش گیاهی در بیشتر از ۶ میلیون هکتار مرتع
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان در پاییز و زمستان سال قبل و بهار سال جاری بارندگی خیلی کم داشت و حدود ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی کشت نشد که به فعال شدن کانون های گرد و غبار منجر گردیده است، تصریح کرد: حقابه های زیست محیطی و کشاورزی در یک سال قبل داده نشده و همین مساله سبب خشکی و فقر پوشش گیاهی بخصوص در غرب استان شده است و گرما، افزایش سه تا چهار درجه ای دما فراتر از نرمال در سرشاخه های زاینده رود و فریدونشهر در خرداد و تیرماه سال جاری، نبود بارندگی و وزش باد سبب از بین رفتن رطوبت و کاهش پوشش گیاهی در مراتع شده است.
شیشه فروش با اشاره به اینکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در استان اصفهان بر اثر خشکسالی فراگیر گرفتار فقر پوشش گیاهی شده است، عنوان کرد: چشمه ها و قنوات عرصه های زیست محیطی خشک شده و دام ها و گونه های جانوری دسترسی به آب و علوفه ندارند ازاین رو بخش های مختلف موظف می باشند در این شرایط کمک کنند.
وی با تکیه بر این که وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور باید نسبت به تأمین حقابه های محیط زیست و کشاورزی و طرح های تأمین آب استان جدی اقدام نمایند، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست کشور برای نجات تالاب بین المللی گاوخونی که ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد باید مانند دریاچه ارومیه اقدام ویژه داشته باشد و برای احیای حوضه زاینده رود کمک کنند.