برای هفتمین روز متوالی در تیرماه؛ شاخص آلودگی هوای اصفهان قرمز و نارنجی است

به گزارش باغ من کارشناس امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: کیفیت هوای بامداد امروز این کلانشهر با میانگین شاخص ۱۱۸ برای هفتمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه های حساس به ثبت رسید.

محمود مزارع در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به استمرار غبارآلودگی هوای اصفهان و شهرهای مجاور، عنوان کرد: کیفیت هوای شهر سجزی بامداد امروز با میانگین شاخص ۱۵۲ برای عموم شهروندان ناسالم و در مبارکه و شاهین شهر به ترتیب با شاخص ۱۱۱ و ۱۲۷ برای گروه های حساس (کودکان کمتر از پنج سال، سالمندان و بیماران قلبی و ریوی) ناسالم می باشد.
وی به تشریح وضعیت آلودگی کلانشهر اصفهان در ۱۶ ایستگاه سنجش کیفی هوا پرداخت و اظهار داشت: کیفیت هوا در ایستگاه خیابان استانداری با شاخص ۱۲۶، میدان انقلاب با شاخص ۱۰۹، خیابان باهنر با شاخص ۱۳۸، پروین با شاخص ۱۱۵، رهنان با شاخص ۱۰۴، فرشادی با شاخص ۱۰۷، خیابان کاوه با شاخص ۱۲۱، خیابان میرزا طاهر با شاخص ۱۰۲ و خیابان ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۲۵، ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی) ست.
کارشناس امور آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه شاخصهای کیفی هوا در دو ایستگاه پرتردد میدان احمدآباد و بزرگراه خرازی به ترتیب با میانگین ۱۵۲ و ۱۵۴ برای عموم شهروندان ناسالم (قرمز) است، افزود: امروز از ۱۶ ایستگاه پایش هوای شهر اصفهان، پنج ایستگاه خیابان های رودکی، فیض، باغ غدیر، کردآباد و دانشگاه قطع است.
بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان امروز به جهت وزش بادهای شرقی به نسبت شدید در مناطق شمال و شرق استان خیزش گرد و خاک در این مناطق و غبار آلودگی هوا بخصوص در نواحی مرکزی همچون کلانشهر اصفهان پیشبینی شده است.
در چنین شرایطی همه افراد جامعه بخصوص گروه های صدمه پذیر همچون بیماران قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان کمتر از پنج سال از تردد غیر ضروری در سطح شهر اجتناب کنند.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک می باشد.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می دهد.

منبع:

برچسب ها:, , ,