تحقق اهداف آب وهوایی افزایش اشتغال

به گزارش باغ من خراسان رضوی تحقق اهداف جهانی آب وهوایی تا سال ۲۰۵۰ منجر به هشت میلیون شغل در رابطه با انرژی در سرتاسر جهان خواهد شد.
به گزارش نیوزوایز، پژوهشگران یک مجموعه داده جهانی از ردپای شغلی در ۵۰ کشور جهان ایجاد و از یک مدل استفاده کردند تا چگونگی کوشش برای رسیدن به هدف آب وهوای جهانی توافق نامه پاریس را بررسی نمایند. این توافق نامه در خصوص این است که نگه داشتن دمای زمین پایین تر از ۲ درجه سانتی گراد بر مشاغل بخش انرژی تاثیر می گذارد.
آنان دریافتند که با دستیابی به هدف مذکور، مشاغل اساسی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸ میلیون نفر افزایش می یابد که بیشتر به سبب دستاوردهای صنایع خورشیدی و بادی است.
محقق مسئول، یوهانس امرلینگ، اقتصاددان محیط زیست در موسسه اقتصاد و محیط زیست اروپا در ایتالیا می گوید: «در حال حاضر، حدود ۱۸ میلیون نفر در صنایع انرژی کار می کنند، تعدادی که اگر ما به اهداف آب وهوایی جهانی برسیم، ممکنست به ۲۶ میلیون نفر یا بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد و کاهشی نیز نباشد. تولید و نصب منابع انرژی تجدیدپذیر بطور بالقوه می تواند شامل حدود یک سوم از کل مشاغلی شود که برای کشورهای مربوطه از نظر موقعیت مکانی رقابت بوجود آورد.»
تحقیق انجام شده توسط امرلینگ و همکاران وی نخستین مطالعه مبتنی بر یک مجموعه داده جامع بیش از ۵۰ کشور ازجمله اقتصادهای عمده تولید سوخت فسیلی است. گروه تحقیقاتی برای ایجاد طرح های شغلی، این مجموعه داده را با یک مدل ارزیابی یکپارچه ترکیب کردند. این مدل کمک می نماید تا چگونگی تاثیر پیشرفت انسان ها و انتخاب جوامع بر یکدیگر درک شود. بطور تقریبی تمام تجزیه وتحلیل های قبلی برمبنای داده های مشاغل کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) بود و نتایج را برای سایر نقاط جهان با بهره گیری از یک ضریب تعمیم می داد.
امرلینگ بیان می کند: انتقال انرژی بطور فزاینده ای با مدلهای بسیار دقیق، تفکیک مکانی، مقیاس های زمانی و جزییات فنی درحال بررسی است. بااین حال، ابعاد انسانی، دسترسی به انرژی، فقر و همین طور نتایج توزیع و اشتغال اغلب در سطح بالایی از جزییات در نظر گرفته می شوند. ما با جمع آوری و استفاده از یک مجموعه داده بزرگ در خیلی از کشورها و فن آوری هایی که می توانند در برنامه های دیگر استفاده شوند، به حل این شکاف کمک کردیم.

در مدل این محقق، از کل مشاغل موجود در سال ۲۰۵۰، ۸۴ درصد مربوط به بخش های تجدیدپذیر، ۱۱ درصد سوخت های فسیلی و ۵ درصد هسته ای است. درحالی که مشاغل استخراج سوخت های فسیلی که ۸۰ درصد مشاغل فعلی سوخت های فسیلی را می سازند به سرعت کاهش می یابند اما این زیان ها با افزایش در مشاغل تولید خورشیدی و بادی جبران می شوند.
محقق سندیپ پای که بتازگی با درجه دکترا در رشته منابع، محیط زیست و پایداری از دانشگاه بریتیش کلمبیا، آمریکا فارغ التحصیل شده است، می گوید: «مشاغل بخش استخراج بیشتر در معرض کربن زدایی هستند بدین سبب باید فقط سیاست های گذارا در مکان اعمال شود.»
بعنوان مثال، جابجایی مشاغل تولیدی در مناطقی که کربن زدایی وجود دارد، مفید خواهد بود. در خیلی از موارد، کارگران سوخت های فسیلی نیز به سبب سابقه خود و میزان بالای اتحادیه سازی در بین دیگران دارای نفوذ سیاسی هستند، بدین سبب وقتی ما سراغ منابع کم کربن می رویم، داشتن برنامه ای برای مقبولیت عمومی سیاست های اقلیمی مهمست.
هدف بعدی این محقق بررسی تغییرات سطوح مهارتی، الزامات تحصیلی و دستمزدهایی است که ممکنست در نتیجه کوشش برای دستیابی به هدف آب وهوای جهانی توافق نامه پاریس حاصل شود.
آنان همین طور پیش بینی می کنند، از آنجائیکه این یافته برای همه این گروه های مختلف در سراسر جهان در دسترس می باشد، به دیگر مفسرین داده الهام می بخشد تا از آن برای اجرای چندین سناریو استفاده کنند و حوزه مشاغل را بیشتر روشن کنند.
نتایج این تحقیق در مجله One Earth منتشر گردید.

منبع:

برچسب ها:, , ,