به دعوت پاپ فرانسیس انجام شد: گردهمایی رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا درباه مسائل در رابطه با تغییرات اقلیمی

به گزارش باغ من در اقدامی بی نظیر، و به دعوت پاپ فرانسیس، رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا در روز دوشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۰ در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، اطلاعیه ای عملی درباره مسائل در رابطه با تغییرات اقلیمی صادر، و از پاپ درخواست نمودند که به نمایندگی از همه ادیان آنرا به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP۲۶، تسلیم نماید.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، آیت­ الله آقای دکتر سیدمصطفی محقق ­داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران بعنوان یکی از متفکرین شیعی در این گردهمایی مدعو و شرکت کرد و ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، به ایراد سخنرانی ای پرداخت که خلاصه آن به شرح زیر است:
بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را برروی کره زمین سخت و دشوارکرده، یک بحران اخلاقی و فکری است و برای حل آن رهبران دینی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی و غیرالهی. در نگاه الهی، مجموعه جهان پیش رو شامل انسان، حیوانات، کوه ها، دریاها و سایر بخش های طبیعت یک مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار و نشان دهنده او هستند در حالی در نگاه غیر الهی چنین نیست. در این نگاه بشرخود را به غیر از طبیعت می بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود می داند و همواره تلاش دارد که تسلط بیشتری برآن بدست آورد. درحالی که در نگاه اولین بشر برای طبیعت احترام قایل است وخود را جزیی از آن می داند. در قرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو می کند و تسبیح خدا می گوید بنابراین طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هیچگاه مومنین به طبیعت تجاوز نمی کنند. به باعث آنچه در متون مقدس آمده نیز، خدا در آغاز آفرینش انسان، او را به دو امر ملتزم نموده است: یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از آلوده کردن طبیعت و متأسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده و مرتکب کشتار بی گناهان و تخریب و فساد در طبیعت می شود. رسالت پیروان ادیان در جهان معاصر اتحاد برای رساندن پیام الهی و تحقق و وفای به این دو تعهد خداوند است.

لازم به ذکر است که بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP۲۶ در ماه نوامبر سال جاری در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار می شود و بعد از کنفرانس پاریس سال ۲۰۱۶ که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهم ترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

منبع: