تاکید مجدد پلیس برقصور محیط زیست درحادثه اتوبوس خبرنگاران

به گزارش باغ من رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا بار دیگر بر قصور سازمان محیط زیست در ماجرای اتوبوس خبرنگاران تاکید کرد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر در حاشیه همایش فصلی روسا و فرماندهان پلیس راهور که در محل شهرک آزمایش برگزار شد، اظهار داشت: امروز میزبان روسای پلیس راه و راهور ناجا در همایش فصلی بودیم و در آن گزارشی از عملکرد پلیس راهور و اقدامات انجام شده از جانب هر یک از این بخش ها عرضه و بر اولویت ها و محورهای برنامه های آتی این پلیس تاکید شد.
وی مدیریت ترافیک، استفاده از دانش و تکنولوژی روز و افزایش سرعت در عرضه خدمات به شهروندان را از اولویت های مهم پلیس راهور برشمرد و اظهار داشت: باید سرعت و کیفیت خدمات عرضه شده به شهروندان را همواره افزایش دهیم و باوجود اقدامات خوبی که تابحال انجام شده باز هم در این راه حرکت نماییم.
تناسب میان ورود خودرو های جدید و خروج خودرو های فرسوده برقرار شود
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ترافیک در تهران و کلان شهرها اظهار داشت: زیرساخت های ترافیکی در تهران و دیگر کلان شهرها گنجایش این تعداد افزایش خودرو و وسیله نقلیه را ندارد. شما ببینید سالانه یک و نیم میلیون دستگاه خودرو به تعداد خودرو های کشور اضافه می شود و متأسفانه از آن طرف هیچ خروجی محسوسی وجود ندارد یا اگر هم هست خیلی کم است.
وی خاطرنشان کرد: ما با برنامه وزارت صمت برای افزایش تولید خودرو هیچ مخالفتی نداریم اما باید مبحث اسقاط خودرو های فرسوده هم در برنامه وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست قرار بگیرد و آنرا در اولویت قرار دهند تا از آن طریق یک تناسبی میان ورود خودرو های جدید و خروج خودرو های فرسوده برقرار شود.
ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها ناکارآمد است
رئیس پلیس راهور ناجا به مبحث کرونا و تغییر ساعات طرح ترافیک در پایتخت هم اشاره نمود و اظهار داشت: با عنایت به انتشار کرونا و تأکیداتی که در مورد استفاده از ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شده بود و همینطور ترس شهروندان از استفاده از حمل و نقل عمومی، میزان استفاده از خودرو های شخصی افزایش پیدا کرد. متأسفانه هم اکنون ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرهای ما ناکارآمد است و به میزان کافی نیست.
طرح ترافیک نسخه نهایی حل ترافیک نیست
هادیانفر افزود: طرح ترافیک بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در مبحث ترافیک و کاهش آن تاثیر دارد و یک نسخه نهایی برای مبحث ترافیک نیست و در کنار آن باید تناسب ورود خودرو ها و اسقاط خودرو ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و دیگر موارد هم مد نظر قرار بگیرد که این مورد نیازمند یک اقدام جمعی و همگانی است و سازمان های مسئول باید در این حوزه وظایف خویش را انجام دهند.
رئیس پلیس راهور ناجا به تاثیر ساعات کاری در ترافیک هم اشاره نمود و اظهار داشت: هنوز مدارس باز نشده و به تبع آن سرویس مدارس و والدینی که فرزندان خویش را به مدرسه می برند هم وارد چرخه ترافیک نشده اند. در این شرایط وضعیت ترافیک این است. برای حل آن میتوان زمان آغاز و آخر را تغییر داد و با توزیع ساعات شروع کاری ادارات این مساله کاهش پیدا کند.
وی از تردد خودرو های تک سرنشین هم انتقاد نمود و اظهار داشت: وقتی گفته می شود که باید همه ارکان دست به دست هم دهند تا مبحث ترافیک حل شود در ارتباط با همین موارد است. اگر ناوگان حمل و نقل عمومی قوی باشد مردم به جای استفاده از خودروی شخصی به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می آیند. بعنوان مثال ما در ترافیک صبحگاهی از هر ۱۰ دستگاه خوردوی سواری ۸ دستگاه خوردوی تک سرنشین است. مردم هم باید این موارد را رعایت نمایند.
وی افزود: در تهران و دیگر کلان شهرها روسای پلیس راهور متناسب با شرایط ترافیکی هر منطقه پیشنهاداتی را برای مدیریت و کاهش ترافیک به شورای ترافیک اعلام نموده اند.
وی به مبحث آلودگی هوا در فصل سرما هم اشاره نمود و اظهار داشت: طرح ترافیک توسط شهرداری ها اجرا می شود. در ایام پایانی پاییز و در روزهای سرمای هوا ما حتما شاهد افزایش آلودگی هوا خواهیم بود و اجرای طرح ترافیک و این که تنها ۱۰۵ هزار خودرو بتوانند وارد یک محدوده مرکزی شهر بعنوان آلوده ترین نقاط، بشوند؛ چون که در مرکز شهرها آلودگی هوا بیشتر است. البته همان گونه که گفتم ناوگان فرسوده خودرویی و ناوگان حمل و نقل عمومی هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا به پرسشی درباره سهم دیگر ارکان یعنی راه و خودرو در وقوع تصادفات هم پاسخ داد و اظهار داشت: ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور داریم که ۲۶۰ نقطه از آن طی سالهای گذشته از جانب وزارت راه ایمن سازی شده است.
۴۴ درصد تصادفات فوتی در نقاط ناامن رخ داده
هادیانفر اضافه کرد: ۴۴ درصد فوتی های ما در تصادفات رانندگی در همین سال جاری در نقاط حادثه ساز بوده که این نشان داده است باید اراده ای جدی برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در جاده ها صورت گیرد و ما در حوزه خودرو هم بر این مورد تاکید داریم و با اصرار و پافشاری پلیس بود که تولید پراید و سواری پژو ۴۰۵ متوقف گردید. البته که برپایه اعلام سازمان بهداشت جهانی عامل انسانی بیشترین سهم را در وقوع حوادث دارد اما ما مطابق قانون سهم تمامی دستگاه ها را در حوادث مشخص می نماییم.
تأکید باردیگر بر قصور محیط زیست در حادثه اتوبوس خبرنگاران
رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسش ایسنا درباره رای نهایی پلیس در ماجرای حادثه رخ داده برای اتوبوس خبرنگاران که منجر به مرگ مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی از خبرنگاران ایسنا و ایرنا شده بود، اظهار داشت: ما در همین ماجرای اتوبوس خبرنگاران هم سهم تمام دستگاه ها را مشخص کردیم و گزارش نهایی آنرا به دستگاه قضایی ارسال کردیم. برپایه بررسی هایی که در شورای ترافیک انجام شد تخلف راننده در وقوع این تصادف محرز شد اما دیگر بخش ها هم سهم داشتند همچون نقص فنی اتوبوس و قصور سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان میزبان در تأمین وسیله مناسب برای این مأموریت بود که ما سهم هر کدام را مشخص کرده و به دادسرا تحویل دادیم.
هادیانفر در انتها درباره سختگیری های پلیس و اعمال قانونی هم اظهار داشت: آنچه که پلیس انجام می دهد اقدامی است برای حفظ جان شهروندان و رانندگان و اقداماتی نظیر جریمه و… هم در همین راستا انجام می شود. ما امیدواریم که شهروندان عزیز هم همکاری لازم را با پلیس داشته باشند و قوانین و مقررات را رعایت نمایند.

منبع: