گزارش باغ من؛ معضل حل نشدنی آلودگی هوا در تبریز

باغ من: آلودگی هوا در تبریز به معضلی تکراری و البته غیرقابل کنترل تبدیل گشته که هر ساله با شروع آبان و وارونگی هوا تشدید می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- لیلا حاتمی؛ هوایی که تنفس می نماییم به طرز خطرناکی درحال آلوده تر شدن است و آثار این آلودگی هوا بر سلامت انسان جدی بوده و حدود یک سوم آمار مرگ و میر ناشی از سکته های مغزی، سرطان ریه و بیماریهای قلبی ناشی از تأثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان است.
علاوه بر این تأثیر فوری بر سلامت افرادی که بیشتر در فضای باز فعالیت دارند شامل سوزش و آبریزش بینی، سوزش چشم سرفه، مشکلات تنفسی حاد کتمان ناپذیراست.
کلانشهر تبریز نیز همانند خیلی از شهرها از این آلودگی مستثنا نبوده و به دلیلهای مختلف با عارضه های ناشی از آلودگی هوا درگیر است.
براساس ارزیابی و بررسی های به عمل آمده آلایندگی ناشی از سوخت مصرفی خودرو ها و سوخت مازوت در نیروگاه های استان و آلایندگی های زیست محیطی ناشی از آن جزو مهم ترین عوامل آلودگی هوای تبریز است.
نیروگاه حرارتی تبریز در کیلومتر ۱۶ جاده تبریز- آذرشهر واقع شده است و باتوجه به قرار گیری شهرک صنعتی در دشت غرب تبریز و باتوجه به جهت غربی-شرقی بادهای تبریز علاوه بر ایجاد آلودگی در محدوده نیروگاه سبب می شود که آلودگی توسط باد به سمت شهر هدایت شود.

امکان استفاده از گازوئیل به سبب مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد
با توجه به این که امکان استفاده از گازوئیل به سبب مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد و سوخت جایگزین آن مازوت است که استفاده از آن در نیروگاه ها برخلاف قانون و مصوبه کمیسیون انرژی بوده و مازوت استفاده شده در نیروگاه حرارتی تبریز بجای گاز، موجب تشدید آلودگی هوا شده و مردم را با مشکلات مختلفی مواجه می کند.
آلاینده بودن نیروگاه حرارتی تبریز خصوصاً در فصول سرد سال به سبب سوخت مازوت از چند سال قبل مطرح بوده و تا حالا حل نشده است آلاینده بودن نیروگاه حرارتی تبریز خصوصاً در فصول سرد سال به سبب سوخت مازوت از چند سال قبل مطرح است و همیشه اعتراض مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس و تشکل های زیست محیطی را سبب می شود بطوریکه متفکرآزاد نماینده مردم تبریز در مجلس در آخرین تذکر خود به این مساله خطاب به وزیر نفت در مجلس اظهار داشت: در تابستان امسال دستورالعمل عجیبی توسط یکی از مدیران شرکت ملی گاز ایران صادر شد که در آن مصرف گاز نیروگاه های حرارتی کشور تعیین شد و تنها مصرف گاز دو نیروگاه حرارتی تبریز و سهند در استان آذربایجان شرقی صفر ارزیابی شده است
این نماینده با اشاره به مقدار مازوت مصرف شده در نیروگاه های ذکر شده اشاره کرد: این اتفاق در حالی افتاده است که سال قبل ما به همراه نمایندگان تبریز با وزیر وقت نفت جلسه ای برگزار کرده و موضوع را مطرح کردیم، اما متأسفانه ایشان گفتند که ما اینجا درصد کشوری را حساب می نماییم و نمی توانیم استان را در نظر بگیریم.
وی در آخر به وزیر نفت مهلت دو هفته ای برای لغو این دستورالعمل را داد.

دستور رییس جمهور برای حل مشکل نیروگاه تبریز
روح الله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اضافه کرد: در پی پیگیری هایی که از وزارت نفت و رییس جمهور داشتیم، ریاست جمهوری دستور دادند که این مسئله بصورت کاملاً جدی بررسی شود و راه حل جایگزین پیدا شود.
وی همین طور اشاره کرد: چون دستور رییس جمهور است حتما به زودی حل خواهد شد.

پیگیری موضوع آلودگی هوا بوسیله دادستانی تبریز
در این خصوص با محمدحسین فرهنگی، رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی به گفت و گو پرداختیم.
استفاده از مازوت در نیروگاه تبریز مشکلات مختلفی را برای مردم ایجاد کرده است وی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید به این که از سال قبل پیگیر این مساله هستیم، اظهار داشت: از آنجا که سوخت مازوت در استان ما دردسر ساز شده است و مشکلات مختلفی را برای همشهری ها ایجاد کرده است، خدمت دادستان نامه ای نوشته و چند مورد را در ارتباط با نیروگاه ها یادآور شدم.
فرهنگی اشاره کرد: به سبب اهمیت بالای مسئله در جریان پیگیری موضوع توسط دادستان هستم و جدیداً پیگیر مسئله هستیم تا هم از لحاظ مصرف زیاد آب و از بابت ایجاد آلایندگی به زودی حل شود.
گفتنی است، در اجرای ماده ۱۳ قانون هوای پاک، مدیریت نیروگاه حرارتی باید اقدامات و تمهیدات لازم را جهت کاهش آلایندگی آن مجموعه انجام دهد و در صورت عدم اقدام، سازمان حفاظت از محیط زیست باید اقدامات لازم قانونی را مدنظر قرار دهد.
از طرفی امیدواریم نمایندگان شهرستان های تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با دستور کار قرار دادن این مساله با همکاری سایر دستگاهها بتوانند دراین زمینه به نتیجه مطلوب برسند.

منبع: