نماینده شاهرود و میامی در مجلس: اجازه تخریب شاهوار را نمی دهیم

باغ من: نماینده شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به اینکه شاهوار را به مردم بازگرداندیم و دیگر اجازه تخریب نمی دهیم، اظهار داشت: اهمیت شاهوار در حوزه تأمین آب و پوشش گیاهی فراوان است.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، به نقل از دفتر نماینده شاهرود و میامی، علی اصغر خانی با تاکید بر اهمیت شاهوار در حوزه تأمین آب، پوشش گیاهی، وحوش و … بیان نمود: هم اکنون شهرستان شاهرود برای آب آشامیدنی ۱۵۰ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد و با عنایت به این که شاهوار مهم ترین تأمین کننده آب شهرستان و روستاهای کوهپایه آن است، توقف فعالیت ماشین آلات و پیشگیری از تخریب کانون های آبساز ضروری و مهم بود.
وی اضافه کرد: با بررسی راهکارهای پیشگیری از تخریب شاهوار، ثبت ملی این اثر حیاتی را بعنوان بهترین مسیر برای پیشگیری از دست اندازی های آتی به این کوه در دستور کار قرار دادیم و به لطف خدا توانستیم با ثبت ملی قله شاهوار به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم پاسخی شایسته و مناسب دهیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تلاش ها برای فعالیت مجدد معدن بوکسیت، بیان داشت: مطابق قانون با ثبت ملی این قله هرگونه دخل و تصرف و تخریب در آن ممنوع می باشد و تا وقتی که بنده افتخار خادمی مردم شهرستان های شاهرود و میامی را دارم نخواهم گذاشت کوچک ترین صدمه ای به این منابع آبی بزرگ وارد شود.
خانی در ادامه سخنان خود در ارتباط با توقف فعالیت معدن بوکسیت تاشش تصریح کرد: برخی برای حفظ منافع اقتصادی خود، سرنوشت صنعت آلومینیوم کشور را به لزوم تداوم برداشت بوکسیت از شاهوار گره می زنند، درصورتی که بوکسیت در دیگر نقاط کشور هم قابل احصاء است؛ و اساسا اگر امروز هزینه بیشتری برای تهیه بوکسیت پرداخت گردد بهتر از آن است که سلامت و جان انسان ها به مخاطره افتاده و منابع آبی تجدید ناپذیر نابود شوند.
وی با عنایت به موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و ذخایر و منابع ارزشمند، دارای ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری در حوزه های صنعتی، تولیدی، معادن و گردشگری می باشد و امروز بستر سرمایه گذاری در این منطقه کاملاً مهیا و آماده است.
نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به اینکه معادن از مهم ترین ظرفیت های اقتصادی و توسعه ای هر منطقه هستند اما حراست و صیانت از محیط زیست اولویت نخست استقرار و فعالیت معادن است، اظهار داشت: متأسفانه در سالهای گذشته با سکوت مسؤلان شهرستان و استان، شاهد تخریب های زیست محیطی معدن بوکسیت تاش در کوه شاهوار بودیم که اعتراض و خشم آحاد مردم و دوست داران محیط زیست را برانگیخته بود.

منبع: