سازمان هواشناسی هشدار داد آلودگی هوای 6 کلانشهر

باغ من: سازمان هواشناسی کشور نسبت به آلودگی هوای شش کلانشهرو کاهش دما تا ۷ درجه سانتیگراد در چهار استان هشدار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا برمبنای هشدار زردرنگ هواشناسی پایداری هوا طی روزهای یکشنبه (۲۱ آذرماه) تا چهارشنبه ( ۲۴ آذرماه) قابل انتظار است. مخاطراتی همچون سکون نسبی در جو همراه با افزایش غلظت آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست. منطقه اثر این پدیده یک شنبه (۲۱ آذرماه) تهران و اراک خواهد بود.

این شرایط جوی دوشنبه (۲۲ آذرماه) برای تهران، اراک و اصفهان، سه شنبه ( ۲۳ آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان، ارومیه و تبریز و چهارشنبه ( ۲۴ آذرماه) برای شهرهای تهران، کرج، اراک و اصفهان پیش بینی می شود.

در صورت خودداری از کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک افزایش شاخص کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروههای حساس و درمناطق صنعتی و پرتردد، احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا درحد ناسالم برای تمام گروه ها خصوصاً در دو روز پایانی قابل انتظار خواهد بود.

توصیه می شود پرهیز از هر گونه رفت وآمد غیر ضروری در سطح شهرها خصوصاً برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از انجام کارهای فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان شهرها در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از کاهش ۵ تا ۷ درجه ای دما طی بازه زمانی بامداد دوشنبه(۲۲ آذرماه) نا بامداد چهارشنبه (۲۴ آذرماه) آگاهی داد. در این شرایط جوی سرمازدگی و یخ زدگی محصولات کشاورزی دور از انتظار خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه دوشنبه (۲۲ آذرماه) استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان خواهد بود.

سه شنبه ( ۲۳ آذرماه) استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و چهارشنبه (۲۴ آذرماه) استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان تحت تاثیر مخاطرات این سامانه خواهند بود.

توصیه می شود در مزارع و باغات مصرف کودهای پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کودهای اسید آمینه بصورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم سازی درختان به سرما، ادامه افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط بوسیله انجام آبیاری، ایجاد پوشش روی نهال های جوان و درختان لطمه پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، مالچ پاشی در سطح باغات، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبارها نظیر ذرت در استان سیستان و بلوچستان، روشن کردن آتش و دود در مزارع پیاز و سیب زمینی استان کرمان، تسریع در برداشت مرکبات باقیمانده در استان کرمان و محافظت از صیفی جات استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان در دستور کار قرار گیرد.

در سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها باتوجه به کاهش دما، کنترل دما و رطوبت انبارها باتوجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماریهای قارچی و در سالن های مرغداری و دامداری تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن ها باتوجه به کاهش دما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام ها باتوجه به کاهش دما و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن ها الزامی است.

در استخرهای پرورش ماهی عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال به سبب کاهش دما سفارش می شود همین طور عشایر و زنبورداران عایق بندی و محافظت از کندوها در مقابل کاهش دما و تغذیه کمکی کلونی ها جهت زمستان گذرانی را در دستور کار قرار دهند.

توصیه های مربوط به ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز شامل تخلیه آب و جمع‏ آوری لوله ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین‏ آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی باتوجه به سیر نزولی دما می شود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا هشدار زرد رنگ به مفهوم این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکنست در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را بوجود آورد. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرف دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: