رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: فلرهای شرق کارون در چهار استان کشور خاموش می شوند

به گزارش باغ من بوشهر رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: فلرهای شرق کارون در چهار استان فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد خاموش می شوند.
دکتر علی سلاجقه روز پنجشنبه در بدو ورود به استان بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار نمود: استان بوشهر باوجود برخورداری از جایگاه ویژه در اقتصاد کشور در رابطه با مسائل مربوط به صنایع نفت و گاز ازلحاظ آلاینده ها گرفتار مشکلاتی است که در جریان این سفر به استان بوشهر وضعیت آلایندگی صنایع موردبررسی قرار می گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مسافرت به استان بوشهر علاوه بر پیگیری آلایندگی صنایع، در دیدار با مجموعه کارکنان اداره کل محیط زیست استان بوشهر وضعیت معیشتی و کاری آنان موردبررسی قرار می گیرد. محیط زیست کشور و خصوصاً استان بوشهر گرفتار مشکلاتی است که چالش های آنرا همه مردم به خوبی می دانند و از دولتمردان انتظار دارند تا راهکارهای مناسبی را دراین زمینه لحاظ کنند.
سلاجقه افزود: سازمان محیط زیست کشور در بُعد آلاینده ها باتوجه به وجود شبکه های خطوط انتقال نفت و گاز، دریا، تالاب ها، پساب ها و تصفیه خانه صنایع نگاه ویژه به این بخش دارد. در استانی مانند بوشهر که نقشی اساسی در اقتصاد کشور ازلحاظ نفت و گاز دارد می طلبد الگوی مناسبی نیز در این عرصه برای حفظ و رعایت مسائل در رابطه با محیط زیست آن دیده شود.
وی تاکید کرد: صنایعی که مستقر می شوند باید در بحث های ایجاد و بهره برداری باید توجه ویژه ای به آن شود. درخواست جدی مردم از سازمان محیط زیست این است که وضعیت محیط زیست آنها موردتوجه ویژه باشد چونکه مباحث مختلف محیط زیست در بخش های آب، آلایندگی هوا و مسائل مربوط به آلودگی خاک و دریا در وضعیت آستانه ها قرارگرفته است.

محیط زیست قول تلاش ویژه به بوشهری ها می دهد
وی اضافه کرد: دراین زمینه قوانین بالادستی قوانین بسیار خوبی هستند ولی در اجرا قوانین هنوز اشکالاتی وجود دارد که در همین جا سازمان محیط زیست به مردم شریف ایران و خصوصاً استان بوشهر تعهد می دهد تا نسبت به بهبود وضعیت محیط زیست و معیشت مردم تلاش ویژه کند.
رئیس سازمان محیط زیست افزود: روزگاری که صنایع بیایند و محیط زیست را ازلحاظ آب، خاک و هوا با مشکل مواجه کنند گذشته و باید صنایع به مسئولیت اجتماعی خود به نحو مطلوبی بپردازند و در مسائل در رابطه با محیط زیست به طور قطع باید فاکتورهای محیط زیستی به نحو مطلوبی رعایت شود. در این راستا بحث مجوزهای محیط زیستی در درجه اول و بحث پایش های مستمر در درجه دوم رعایت می شود و در نهایت چنانچه صنایعی در زمینه محیط زیست توجهی نکند از جنبه قضایی با آنها برخورد خواهد شد.
سلاجقه در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: حیوانات شکاری موجوداتی هستند که در بخش های مختلفی از طبیعت وجود دارد که در این قسمت وظیفه سازمان محیط زیست حفظ حیوانات شکاری است. یکی از راهکارهای مدیریت شکار مربوط به جمعیت شکار است که جمعیت شکار برمبنای زیستگاه و واحد سطح بسته به نوع گونه جانوری ارزیابی می شود.
وی اشاره کرد: در جنبه مدیریتی، کارکنان دفاتر حیات وحش ازلحاظ کارشناسی باتوجه به روندهای علمی خود نسبت به موضوع شکار باهدف کنترل جمعیت برای ارائه مجوزهای شکار تصمیم گیری می کنند.

تدابیر لازم برای شکارچیان مجاز اندیشیده می شود
رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: در استان بوشهر نیز باتوجه به وضعیتی که ازلحاظ شکار و تنوع آن وجود دارد مجموعه محیط زیست نسبت به تصمیم گیری دراین زمینه اقدام می کنند چونکه در طول تاریخ نیز شکار یکی از راه های تامین معیشت مردم بوسیله شکار بوده است. در این راستا به طور قطع باید برای شکارچیان مجازی که از راه شکار تامین معاش دارند تدبیر لازم اندیشیده شود که این مهم درگرو ظرفیت زیستگاهی است و در صورت امکان مجوز به شکارچیان مجاز داده شود.
سلاجقه بیان کرد: چنانچه این مهم رخ دهد شکارچیان بدون مجوز نیز جایگاهی نخواهند داشت و خود شکارچیان مجاز نگهبانان و پاسبانان محیط زیست خواهند بود که در قرق های اختصاصی کشور نیز تجربه موفقی دراین زمینه حاصل شده است.
این مقام مسئول در رابطه با صدور احکام سبز برای متخلفان حوزه محیط زیست اظهار نمود: در بحث احکام سبز علوفه دادن به شکار و ایجاد آبشخور داده روند مناسبی از جنبه تربیتی و فرهنگ سازی است و دستاوردهای تربیتی مناسبی به دنبال دارد. دراین زمینه فرهنگ سازی اهمیتی ویژه دارد و این مساله نسبت به مسائل سلبی در اولویت قرار دارد.
وی عنوان کرد: شکارچیان مجاز خودشان با شکار زندگی می کنند و برای حفظ شکار در سال های آتی نیز دغدغه دارند تا حیوانات شکاری زادوولد و تکثیر مناسبی داشته باشند.

۳۰۰ منطقه حفاظت شده در کشور وجود دارد
سلاجقه افزود: در کشور درمجموع نزدیک به ۳۰۰ منطقه حفاظت شده وجود دارد که مساحت آنها ۱۰ درصد مساحت کل کشور است که برمبنای هنجارهای بین المللی این نرم باید تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کند.
وی افزود: برمبنای میانگین جهانی هر هزار هکتار یک محیط بان دارد ولی در کشور هر ۱۳ هزار هکتار یک محیط بان دارد که اهتمام می شود با استفاده فناورهای نوین و روش های پهبادی این خلاء محیط بانی حل شود.
رییس سازمان محیط زیست در رابطه با کارگروه آلایندگی هوا در استان بوشهر اظهار نمود: از استاندار بوشهر انتظار است نشست های کارگروه به نحو مطلوبی برگزار کند تا نتیجه های مطلوبی در این بخش حاصل شود. همین طور از مجموعه پارس جنوبی نیز انتظار می رود همانطور که طبیعت را گرفتار دگردیسی و تغییر کرده در بحث محیط زیست کشور نیز مسئولیت بیشتری داشته باشد و بعنوان یکی از قطب های اقتصادی کشور دراین زمینه الگو باشد.

روش های مخرب محیط زیست دیگر تکرار نمی شود
وی اضافه کرد: در دولت جدید برنامه این است تا روش هایی که درگذشته رخ داده و منجر به تخریب محیط زیست شده دیگر رقم نخورد. در بُعد نخست این مهم از مجاری قانونی برای تعهدات صنایع در بحث پایش آلایندگی ها در جو، آب وخاک پیگیری شود. در این راستا باید نوسازی و بازسازی رقم بخورد در غیر این صورت سازمان محیط زیست موضوع را بوسیله مراجع قضایی پیگیری می کند.
وی بیان کرد: خوشبختانه خود صنایع نیز اعتقاد پیدا کردند محیط اشتغال و کارآفرینی باید ازلحاظ محیط زیست مناسب و تنفس باید محیط مناسبی باشد که بوسیله روش های علمی باید راهکارهای مناسبی لحاظ شود. در رویکرد دولت انقلابی و مردمی در همه ابعاد و خصوصاً حفظ محیط زیست باید وفق شرایط، شعور و فرهنگ مردم یک محیط زیست مناسب در کشور محقق شود.
سلاجقه عنوان کرد: در بحث فلرهای شرق کارون شامل استانهای فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه بویراحمد مقررشده فلرها بطور کامل خاموش شوند.
وی با اشاره به ورود تکنولوژی خاموشی فلرها در کشور اظهار نمود: این مهم در منطقه گاز بیدبلند بهبهان محقق شد و فلرهای این منطقه خاموش شدند که این مهم در استان بوشهر نیز به خاموشی گراییده می شود.
رئیس سازمان محیط زیست عنوان کرد: در بحث فاضلاب و پساب استان بوشهر نیز این بصورت ویژه پیگیری خواهد شد.
به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بمنظور بازدید از مناطق تحت حفاظت این سازمان و دیدار با محیط بانان به استان بوشهر سفر کرده است.

منبع: