پیش بینی زمستان پربارش با دمایی نرمال

به گزارش باغ من با شروع فصل زمستان، پیش بینی بارش در سه ماهه پایانی امیدوارکننده تر از سال قبل است. رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به احتمال مواجهه با زمستانی پربارش اظهار داشت: انتظار می رود بارش ها در زمستان امسال در حد نرمال و یا فراتر از آن باشد.

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا با تشریح وضعیت دما و بارش کشور در ماه گذشته تصریح کرد: تا روز ۳۰ آذرماه به صورت میانگین، کم بارشی ۳۴ درصدی در سطح کشور مشاهده شده. دمای کشور نیز ۰.۹ درجه بالاتر از مقدار نرمال بود.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در ۱۵ استان کشور افزود: کم بارشی شدیدی در استانهای کرمانشاه، گیلان، فارس، بوشهر، گلستان، زنجان، خراسان شمالی و خراسان رضوی، اردبیل و شمال استانهای آذربایجان غربی و شرقی طی پاییز ۱۴۰۰ گزارش شد که بین ۱۰ تا ۱۵۰ میلیمتر بود همین طور میزان بارش در نیمه غربی فارس، کل استان کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب کردستان و ایلام نیز از لحاظ بارش پاییزی مطلوب نبود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن اشاره به بارش های اخیر در بعضی نقاط کشور اظهار داشت: گرچه بارش هایی که در سیستم قبلی رخ داد اندکی کمبود بارش درکشور را جبران کرد اما هنوز کم بارشی در خیلی از استانها دیده می شود.

وی افزود: کمبود بارش به گونه ای بوده که استان بوشهر۲۱ میلی متر از بارش نرمال خودرا دریافت نکرد و شرایط فارس نیز مطلوب نبود. استان کرمانشاه نیز با کمبود ۹۶ میلی متری در صدر فهرست کمبود بارش قرار گرفته است.

وظیفه در ادامه اظهار نمود: این عدد برای استان بوشهر به ۷۶ میلی متر می رسد. ایلام ۶۸ میلی متر، کردستان ۴۱ میلی متر و فارس نیز ۶۲ میلی متر کمبود بارش داشتند البته برخی استانها مانند قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، البرز، گیلان و مازندران بارشی در حد نرمال تجربه کردند.

وی ضمن اشاره به احتمال مواجهه با زمستانی پربارش در یک چهارم پایانی سال ۱۴۰۰ افزود: انتظار بالایی داریم تا بارش در فصل زمستان و سه ماهه پایانی سال به میزان نرمال و حتی بالاتر از آن نیز برسد. البته همه این پیش بینی ها در حد احتمالات است و قطعیت ندارد. بین ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال دارد که زمستان بارش نرمال یا حتی پربارشی پیش رو داشته باشیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به شرایط نامطلوب بارش در سال قبل افزود: برخلاف سال قبل که ما انتظار تجربه زمستان کم بارشی را داشتیم و در عمل نیز بارش کل کشور به عدد ۴۱ رسید که نصف بارندگی سالهای گذشته بود، امسال انتظار داریم شرایط بارندگی تا حد زیادی به مقدار نرمال نزدیک شود.

وظیفه ضمن اشاره به وضعیت بارش ها در هفته گذشته اظهار داشت: در هفته ای که پشت سر گذاشتیم، بارش ها بیشتر در پهنه غربی کشور صورت گرفت. بارش در هفته پیش رو نیز کمتر از میزان نرمال خواهد بود اما در ادامه و در دو تا سه هفته پس از آن، انتظار بارش هایی در حد نرمال وجود دارد. حتی در مناطق جنوب و جنوب غرب کشور، بارش فراتر از حد نرمال محتمل است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: بطور کلی در زمستان امسال احتمال قرار گرفتن دما در حد نرمال و بارش مناسب و مطلوب بیش از دیگر احتمالات است. امیدواریم بارش های زمستانه که ۴۴ درصد از بارش سالانه را دربر می گیرند، به حد نرمال برسند.

وی ضمن اشاره به سنجش میزان بارش در استانهای مرکزی اگقت؛ در استان هایی مانند قم و مرکزی بارندگی بیش از اندازه نرمال بوده است اما این استانها بطور کلی بارش زیادی ندارند و آنومالی (بی هنجاری) بارش در این استانها اهمیت چندانی ندارد. در استان قم بارش ۱۷.۵ میلی متر بیش از اندازه نرمال و این عدد برای استان مرکزی ۱۰ میلی متر بود. استان البرز نیز در همسایگی پایتخت، ۷ میلی متر بارش بیشتری نسبت به میزان نرمال داشت.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: منبع آب فلات مرکزی ایران رشته کوه زاگرس است. پس بارش بیش از اندازه نرمال در مناطق مرکزی کشور نشان دهنده علایم ترسالی نیست.

وظیفه با تاکید بر شرایط نامطلوب بارش در چندین استان کشور افزود: نکته نگران کننده، تعدد استان هایی است که با کم بارشی دست و پنجه نرم می کنند. استان هایی مانند زنجان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، بوشهر، فارس، کردستان، گلستان، خوزستان و اردبیل ۳۰ تا ۱۰۰ میلی متر کمبود بارش داشتند.آبی که باید موجب پرآب شدن رودخانه ها می شد، در فصل پاییز تامین نشد البته از فصل تابستان نیز پیش بینی می شد که پاییز کم بارشی در انتظار ما باشد.

وی شرایط نگران کننده بارش در منطقه زاگرس را تصریح کرد و اظهار داشت: سال قبل بارش در استانی مانند کرمانشاه، ۵۲ درصد کمتر از حد نرمال بود. بطور کلی استان هایی که در موازات رشته کوه زاگرس قرار دارند، بارش مطلوبی نداشتند. ایلام و فارس نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

وظیفه درباره وضعیت دمای کشور اظهار نمود: دما فاکتوری نیست که تجمیعی باشد. در حقیقت دما جمع زده نمی گردد و آنومالی(بی هنجاری) آن بصورت متناوب بررسی می شود. بارش متغیری است که مقادیر آن تجمیع می شود اما درباره دما، معیار محاسبه متفاوت می باشد و آنومالی آن درنظر گرفته می شود. اعدادی که برای دما بیان می شود به شکل میانگین است.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی افزود: مناطق جنوبی کشور در پاییز گذشته، با ۱.۵ تا ۲ درجه سانتیگراد افزایش دما مواجه بودند این در حالیست که که مناطق شمالی کشور، خط ساحلی، شمال استانهای آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل دمایی در حد نرمال و حتی تا یک درجه زیر نرمال داشتند البته دمای کل کشور نسبت به دوره مشابه به صورت میانگین یک درجه بالاتر از مقدار نرمال بود.

وظیفه در آخر ضمن اشاره به وضعیت دما در سه ماهه پایانی سال اظهار داشت: انتظار ما از زمستان پیش رو دمایی در حد معمول است البته امکان مواجهه با دوره هایی که دما زیر حد نرمال باشد نیز وجود دارد. ورود سامانه های جوی می تواند موجب افت دما شود اما در مجموع دما در حد نرمال خواهد بود.

منبع: