اخطار قرمز هواشناسی درباره بارش شدید باران و احتمال وقوع سیل

به گزارش باغ من سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید باران در چهار استان جنوب کشور و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها اخطار داد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز ضمن اشاره به تشدید و تداوم فعالیت سامانه بارشی آورده است: فردا (۱۲ دی ماه) بارش شدید باران و تداوم آن همراه با وقوع رعد و برق و ریزش تگرگ و وزش باد شدید در استانهای بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و فارس پیشبینی می شود.

از مخاطرات حاکمیت این شرایط جوی به سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها، آبگرفتگی گسترده معابر شهری، امکان آبگرفتگی منازل در مناطق مستعد، جاری شدن رواناب، اختلال درتردد، لغزندگی و کاهش دید در جاده ها، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده و وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی میتوان اشاره نمود.

سامان هواشناسی نسبت به اجتناب از توقف، تردد و جمع آوری تجهیزات در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، اجتناب از سفر و تردد در جاده ها، عدم تردد در خیابان های واقع شده در مسیل ها، پاکسازی کانال ها و آبراهه ها، بازگشایی دهانه پل ها، پاکسازی آبروهای منازل، عدم جابجایی عشایر کوچ رو، جمع آوری دام ها از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، آمادگی راهداری ها، فرمانداری ها و سایر دستگاههای امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل و آبگرفتگی سفارش می کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز رنگ دیگری ضمن اشاره به احتمال وارد شدن خسارت به محصولات وادوات کشاورزی آورده است: به صاحبان مزارع و باغات پاکسازی انهار در مزارع و باغات بخصوص سبزی و صیفی جاتی که در مرحله داشت هستند در استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، تسریع در برداشت ذرت سیلویی و دانه ای در استان هرمزگان و پنبه شهرستان حاجی آباد، تسریع در برداشت صیفی جات و گوجه فرنگی در جنوب استان فارس، تسریع در برداشت مرکبات، ذرت و پنبه استان فارس، در نظر گرفتن تمهیدات لازم در مزارع سیب زمینی و پیاز استان کرمان جهت پیشگیری از آبگرفتگی بخصوص در شهرستان ارزوئیه و تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبارها مانند ذرت در استان سیستان و بلوچستان سفارش می کند.

صاحبان سالن های پرورش قارچ، گلخانه و انبار کنترل رطوبت انبارها با عنایت به افزایش رطوبت، جهت پیشگیری از خسارت بیماری های قارچی و بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها و سالن ها، صاحبان سالن های مرغداری و دامداری پیشگیری از نفوذ رواناب به داخل سالن ها و انتقال علوفه دامداری ها به مکان مسقف را مد نظر قرار دهند.

سازمان هواشناسی به صاحبان استخرهای پرورش ماهی کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها و تنظیم ارتفاع آب، خودداری از انجام عملیات صید ماهی به سبب گل آلودی مسیر استخرها و به عشایر و زنبورداران تغذیه کمکی کلونی ها جهت زمستان گذرانی، عدم تردد دام ها در ارتفاعات و انتقال آنها به مکان مسقف و به صاحبان ماشین آلات و ادوات کشاورزی انتقال کلیه ماشین آلات کشاورزی به مکان مناسب و عدم تردد در مزارع را سفارش می کند.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح اخطار است که در آن پیشبینی می شود که یک پدیده جوی خسارت های وسیعی به همراه داشته باشد. ازاین رو سازمان هواشناسی با صدور اخطار قرمز به دستگاههای مختلف اعلام می کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده های جوی انجام دهند.

منبع: