آخرین وضعیت پلنگ بیمار باغ وحش ارم

به گزارش باغ من رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران با اشاره به وضعیت «ماوی» – ماده پلنگ پارک ارم – اظهار داشت: حال اینگونه بهتر شده است و آب و غذا می خورد. آزمایش ها برای تشخیص عامل بیماری نیز در حال انجام می باشد.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا، «ماوی» ماده پلنگی که خردادماه سال ۱۳۹۸ در شهرستان میانه در استان آذربایجان غربی پیدا شد و دو ماه از سنش می گذشت، به پارک پردیسان تهران منتقل و دی ماه ۹۸ از پارک پردیسان به باغ وحش ارم سپرده شد. آخرین اخبار از وضعیت «ماوی» نشان از ابتلای اینگونه به یک بیماری فوق حاد تنفسی می دادند اما رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران وضعیت فعلی «ماوی» را بهتر توصیف می کند.

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به آخرین وضعیت ماوی ماده پلنگ باغ وحش ارم تصریح کرد: هنوز نتایج آزمایش برای اعلام جزییات دقیق بیماری به دست ما نرسیده است و بعد از انجام تست ها می توان عامل بیماری را مشخص کرد. این روند شامل نمونه برداری آزمایشگاه و شناسایی عوامل بیماری است تا علت ابتلای «ماوی» به عفونت تنفسی مشخص شود.

وی درباره وضعیت گونه هنگام گزارش بیماری آن اظهار داشت: زمانی که این پلنگ بی حال بود و علایم بیماری از خود نشان می داد، مسئولان باغ وحش به وضعیت آن مشکوک شدند. هرگونه حالت غیرعادی و نبود حالت طبیعی در تنفس، گوارش و… می تواند نشاندهنده بیماری باشد البته آخرین بروزرسانی از وضعیت گونه شرایط بهتری را نشان داده است. از لحظه شروع بیماری «ماوی» درمان روی آن انجام شد که امیدواریم پاسخ داده باشد.

کرمی در آخر ضمن اشاره به انجام پروسه درمان روی اینگونه اظهار نمود: درمان روی «ماوی» در حال انجام می باشد اما عامل مبتلاشدن به بیماری هنوز معلوم نیست. عوامل مختلفی مانند عوامل باکتریایی می توانند سبب ابتلای گونه به بیماری شوند پس از لحظه مشاهده وضعیت غیرطبیعی «ماوی» درمان روی او شروع شده است. ممکنست مشکل آن عفونت باشد. در بعضی شرایط مانند دهیدراته شدن و تشنگی گونه، آب و غذا در قالب سرم به بدن آن تزریق می شود تابتواند شرایط عادی برای انجام امور طبیعی خودرا به دست آورد.

کرمی در حوزه وضعیت نگهداری اینگونه در باغ وحش ارم اظهارکرد: شرایط نگهداری «ماوی» استاندارد و خوب است و در قسمت زمستان گذرانی قرار دارد. درمان نیز در همان محل صورت می گیرد. گونه های دیگری که در این باغ وحش تلف شدند به دلیلهای گوناگونی جان خودرا از دست دادند که یکی از این عوامل درگیری بین گونه ها بود که بطور معمول نیز رخ می دهد اما شرایط نگهداری نامساعد نبوده است. اینگونه را سازمان حفاظت محیط زیست تحویل باغ وحش ارم داده تا در کنار سایر گونه ها باشد.

وی افزود: «ماوی» چهار سال است که به باغ وحش ارم منتقل شده است. اینگونه هنگام تحویل به ماموران سازمان حفاظت محیط زیست سالم بود و الان نیز چهار سال است که در این مرکز زندگی می کند. این توله پلنگ که توسط صیادان و شکارچیان از مادر خود جدا شد، در شمال غرب کشور پیدا شد سپس توسط سازمان حفاظت محیط زیست به باغ وحش ارم سپرده شد.

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی تهران درباره وضعیت اینگونه در آینده و شرایط رهاسازی آن اظهار داشت: گونه پلنگ بسیار قلمرو طلب است و اگر پلنگی در قلمرو پلنگ دیگری مشاهده شود، درگیری صورت می گیرد و ممکنست یکی از گونه ها جان خودرا از دست بدهد. «ماوی» بعنوان توله ای که از والد خود جدا شده است، آموزش های شکار را نیاموخته و رهاسازی آن می تواند سبب نابودی «ماوی» شود. غذا نخوردن، شکار نکردن و ریسک درگیری با همنوعانش می تواند او را در محیط زیست تهدید کند. پس ماندن اینگونه در باغ وحش ارم بهترین گزینه است.

کرمی در آخر اظهارکرد: «ماوی» هنگامی که گرفته شد، سالم بود و مادر او مشخص نبود پس نتوانست شکار کردن را یاد بگیرد و محکوم به حضور در باغ وحش شد. مسئولیت این مورد با کسانی است که حیوان را از مادرش جدا کردند.

منبع: