اعتراض کنسرسیوم مراکز علمی اصفهان در حوزه محیط زیست به مصرف مازوت

کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست در اعتراض به مصرف مازوت در نیروگاه شهید منتظری طی نامه ای از استاندار اصفهان خواهان قطع فوری مصرف مازوت در این نیروگاه شدند.

به گزارش باغ من به نقل از مهر، کنسرسیوم مراکز علمی و پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست در نامه ای به سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان ضمن اعتراض به استفاده از مازوت در نیروگاه های این استان، خواهان قطع فوری مصرف این سوخت خطرناک در اصفهان شدند.
پلمب مشعل های مازوت سوز نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در حومه این کلانشهر با دستور دبیر شورایعالی امنیت کشور همزمان با هفته هوای پاک شکست و نیمی از واحدهای این نیروگاه الان بیشتر از چهار میلیون لیتر مازوت در هر شبانه روز مصرف می کنند.
در بخشی از نامه کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست به استاندار اصفهان آمده است: اگر تنها نیمی از ظرفیت نیروگاه به مازوت اختصاص پیدا کند، روزانه بیشتر از ۲۷۰ تن دی اکسید گوگرد (SO2)، چهار تن ذرات معلق خطرناک زیر ۲.۵ میکرون، ۲۲ تن اکسید نیتروژن (NO2) به آلاینده های قبلی اصفهان افزوده خواهد شد که ده ها برابر بیشتر از تمامی خودرو های کلانشهر اصفهان است.
در متن این نامه آمده است: با عنایت به چالش های زیست محیطی مختلف در شهر و استان اصفهان و احتیاج به حضور قوی متخصصین و صاحبان دانش فنی در رفع این چالش ها با رویکرد علمی و فراگیر، کنسرسیوم مراکز علمی- پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با حضور ۱۰ دانشگاه بزرگ و شهرک علمی-پژوهشی استان شامل دانشگاه های اصفهان، علوم پزشکی، صنعتی اصفهان، کاشان، پیام نور استان، آزاد اسلامی اصفهان، هنر اصفهان، آزاد اسلامی نجف آباد، علوم پزشکی کاشان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از اسفند ۱۳۹۸ تشکل شد.
کمیته های تخصصی این کنسرسیوم با حضور متخصصان این ۱۰ مرکز تشکیل و جلسات گوناگونی برای موضوعات اساسی محیط زیستی استان و شهر اصفهان تشکیل داده است که بعضی از آنها به صنایع و برخی به مدیران اجرایی استان ارسال شده است.
مشکل کمبود آب- احیای زاینده رود و عواقب ناشی از آن و آلودگی هوا دو معضل بزرگ استان است. حال که مبحث استفاده از مازوت در نیروگاه های برق اصفهان و شهید منتظری صورت گرفته است، موارد زیر اعلام می شود.
فعالیت نیروگاه حرارتی شهید منتظری با ظرفیت تولید ۱۶۰۰ مگاوات در شهرستان شاهین شهر و میمه، یکی از مهم ترین صنایع آلاینده این شهرستان و شهرهای پیرامون آن بوده و بنابراین با پیگیری های مستمر چند ساله با دستور مقامات قضایی استان در سال ۱۳۹۳ مسیر مصرف مازوت در نیروگاه یاد شده مسدود شد. لیکن در نیمه دوم سالجاری مبحث مصرف مجدد مازوت در نیروگاه های حرارتی مطرح و علیرغم پیگیری های مستمر، پس از گذشت بیشتر از هفت سال از زمان پلمب، مشعل های مازوت سوز بدون فیلتر تصفیه هوا باز شدند.
اگر تنها نیمی از ظرفیت نیروگاه به مازوت اختصاص پیدا کند، روزانه بیشتر از ۲۷۰ تن دی اکسید گوگرد (SO2)، چهار تن ذرات معلق خطرناک زیر ۲.۵ میکرون، ۲۲ تن اکسید نیتروژن (NO2) به آلاینده های قبلی اصفهان افزوده خواهد شد که ده ها برابر بیشتر از تمامی خودرو های کلانشهر اصفهان است.
پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در این منطقه آلایندگی زیادی ایجاد می کنند و با اضافه شدن مازوت نیروگاه، این منطقه فوق اشباع از انواع آلاینده ها خواهد شد. لازم به ذکر است که از ظرفیت ۲۴۰۰ مگاوات دو نیروگاه اصفهان و شهید منتظری، تنها ۷۰۰ مگاوات آن به مصرف کل شهرستان اصفهان می رسد و مابقی بیشتر به مصرف صنایع آلاینده می رسد.
صنایع فولاد، سیمان و آجر اطراف اصفهان هم ۳ برابر کل اصفهان گاز مصرف می کنند. شایسته نیست مردم اصفهان که آلاینده های این صنایع و خودرو های بی کیفیت را تحمل می کردند، حالا به خاطر آنها الاینده های مازوت برای تأمین برق آنها را هم تحمل کنند.
خواهشمند است برای برون رفت از وضعیت بحرانی فعلی نسبت به قطع مصرف مازوت در نیروگاه یاد شده فوراً اقدام نمایند. در این راستا آمادگی کنسرسیوم را برای همکاری علمی و اجرایی با استانداری اصفهان در جهت رفع چالش های زیست محیطی شهر و استان اصفهان و هرگونه مشورت در این حوزه اعلام می نماید.

منبع: