دریاچه ارومیه آب می رود

به گزارش باغ من آذربایجان غربی دریاچه ارومیه، نامی آشنا در شمال غربی کشور که طبق تقسیمات کشوری، این دریاچه میان استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته و بزرگ ترین دریاچهٔ داخلی ایران، بزرگ ترین دریاچهٔ آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا است که بی اهمیت به حال خود رها شده است.
تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی و کاهش حجم آب سدهای حوضه دریاچه و توقف رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه سبب شد تراز دریاچه کاسته شده و حجم و مساحت این نگین آبی هم کوچکتر شود.
بر مبنای تصمیمات دولت یازدهم ستادی باهدف اجرای پروژه هایی در جهت احیای این دریاچه زیبا تاسیس شد که پس از آخر دولت دوازدهم عملا این ستاد تعطیل و دریاچه ارومیه به حال خود رها گردید این درحالی است که مساحت فعلی دریاچه ارومیه ۲۱۲۶ کیلومتر مربع شده و حجم آب این دریاچه شور نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب کاسته شده است.
کاهش ۵۹ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه
جواد محمدی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ضمن اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۶۸متر است که آمار مقایسه ای با مدت مشابه کاهش ۵۹ سانتی متری تراز را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه الان مساحت دریاچه ارومیه ۲۱۲۶ کیلومترمربع است، اظهار داشت: دریاچه ارومیه ۲میلیارد و ۸۳۰میلیون مترمکعب آب دارد که حجم آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب کاسته شده است.
محمدی ضمن اشاره به وضعیت بارشها هم خاطرنشان کرد: از آغاز سال آبی جاری ۱۵۲.۷ میلیمتر بارش در استان ثبت شده است و ۱۶۵.۵ میلیمترنیز بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شده است.
مردم آذربایجان احتیاج به ستاد احیای دریاچه ارومیه با رویکرد جدید دارند
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با تغییر رویکرد و مدیریت خود تقویت می شود، خاطرنشان کرد: کار ستاد احیای دریاچه ارومیه از لحاظ انتقال آب تمام شده اما به لحاظ حفاظت و کنترل کار ستاد شروع شده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اظهارات رئیس جمهور در دیدار با نمایندگان استان در خصوص تقویت ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار نمود: ستاد باید از نو رویکرد خویش را در خصوص محافظت از سد سیلوه، کانال و شبکه ها و محافظت از محیط زیست با رعایت شرایط زندگی مردم و کشاورزان و تقویت آب آشامیدنی منطقه تغییر دهد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم آذربایجان احتیاج به ستاد احیای دریاچه ارومیه با رویکرد جدید دارند چون که نتیجه ای که از ستاد قبلی گرفته شده تابحال مسکوت مانده است.
حجت الاسلام ذاکر یاد آور شد: با عنایت به انتقال آب به دریاچه ارومیه در کوشش برای رایزنی در جهت جذب سرمایه گذاران برای راه اندازی مکان های تفریحی در سواحل دریاچه ارومیه هستیم.
وی ضمن اشاره به این که برای اتمام انتقال آب تخصیص اعتبار ۵۵۰میلیارد تومانی دریاچه ارومیه باید تسریع یابد، افزود: از معاون راهبردی رئیس جمهور، رئیس برنامه و بودجه و استاندار آذربایجان غربی درخواست دارم با عنایت به این که زمینه انتقال آب به دریاچه فراهم شده خروج دستگاه TBMبه خارج از تونل کانی سیب سرعت یابد و مطالبات پیمانکار طرح انتقال آب از زاب سریعا پرداخت گردد تا مشکلات برطرف و پس از نوروز ۱۴۰۱ شاهد رسیدن آب از زاب به دریاچه ارومیه باشیم.
به گزراش ایسنا؛ با عنایت به اهمیت دریاچه ارومیه در منطقه، تبعات خشکی این نگین فیروزه ای برکسی پوشیده نیست اما همچنان کاری برای پیشگیری از وخامت اوضاع دریاچه صورت نمی گیرد گویا دریاچه ارومیه فراموش شده است!

منبع:

برچسب ها:, , ,