تمرکز زیاد جمعیت، صنعت و خودرو، مهم ترین علل آلودگی هوای پایتخت

باغ من: مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر بارگذاری بیش از اندازه آلاینده ها در پایتخت بعنوان عامل اصلی آلودگی هوا اظهار داشت: اقداماتی نظیر بهبود کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوا موثر هستند اما نمی توانند بر بارگذاری بیش از اندازه غلبه کنند.

شینا انصاری در گفت و گو با ایسنا درباره کاهش آلودگی هوا پایتخت با بالا رفتن کیفیت سوخت اظهار نمود: افزایش کیفیت سوخت بر کاهش آلودگی هوا بی تاثیر نیست. در کنار آن باید مدلهای حمل و نقلی نیز به سمت حمل و نقل عمومی تغییر کند و از وسایل نقلیه شخصی کم تر استفاده گردد. اگر کیفیت سوخت خصوصاً سوخت نفت گاز بهتر شود و گوگرد آن در حد مجاز باشد، می تواند بر کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به مولفه های مختلف موثر بر آلودگی هوا افزود: اشتباه است اگر فکر نماییم مشکل آلودگی هوای تهران فقط با افزایش کیفیت سوخت حل شدنی است بلکه بهبود کیفیت سوخت نفت گاز یکی از مولفه های بهبود کیفیت هواست.

انصاری درباره مهم ترین عامل آلودگی هوای تهران اظهار داشت: مهم ترین علت آلودگی هوا تمرکز زیاد جمعیت، صنعت و خودرو در پایتخت است یعنی ما بارگذاری بیش از ظرفیت محیط زیستی در کلانشهر تهران را شاهد می باشیم. هم اکنون ۴۶ درصد صنایع در وسعت محدود تهران متمرکز شده اند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران افزود: این بارگذاری بیش از اندازه در تهران، بیش از توان اکولوژیک و محیط زیستی آنست و سبب شده حتی اگر استاندارد خودرو ها و کیفیت سوخت را ارتقا دهیم، باز هم آلودگی هوا وجود داشته باشد. هم اکنون روز به روز به جمعیت و تعداد خودرو ها در تهران افزوده می شود و هرچقدر نیز تلاش نماییم، بازهم در وضعیت وارونگی دما با آلودگی هوا مواجه گردید.

وی افزود: باوجود بارگذاری بیش از اندازه، اقداماتی مانند بهبود کیفیت سوخت، از رده خارج کردن خودرو های فرسوده و بهبود وضعیت صنایع می تواند روزهای ناسالم کلانشهر تهران را کم کند و شاهد روزهای سالم و پاک بیشتری در پایتخت باشیم.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران درباره تاثیر و سهم موتورسیکلت های کاربراتوری بر آلودگی هوای تهران اظهار نمود: شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در سال ۱۳۹۶ مطالعاتی انجام داد و سهم هریک از وسایل نقلیه همچون موتورسیکلت ها، خودرو ها، اتوبوس ها و… را مشخص کرد.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره برگزاری نمایشگاه محیط زیست و حضور استارتاپ های محیط زیستی در آن اظهار داشت: برنامه هایی مانند نمایشگاه که در آن اقدامات محیط زیستی به معرض نمایش گذاشته می شود، از بعد آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و تشویق سایر بخش ها مانند برخی صنایع برای پای کار آمدن و هم سو شدن با محیط زیست و پیاده سازی استانداردهای محیط زیستی موثر است.

وی اضافه کرد: اگر حضور حداکثری بخش های مختلف را در نمایشگاه شاهد باشیم، فعالیت استارتاپ ها هم می تواند در استفاده از تکنولوژیهای جدید و به روز برای پایش و کنترل آلودگی هوا و… تاثیر گذار باشد و با شرکت کشورهای دیگر در نمایشگاه بین المللی محیط زیست تجربه های خوبی کسب می شود.

به گزارش باغ من به نقل از ایسنا نوزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور برخی شرکت های خارجی و داخلی از تاریخ ۷ تا ۱۰ اسفندماه از ساعت ۸ تا ۱۵ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران انجام می شود. در این نمایشگاه محصولات متفاوت این صنعت عرضه خواهد شد.

منبع: